Vilket spinnspö till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spinnspö till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Reliant searun var min favorit innan jag knäckte det i bilföraren. De säljer ut lite reliant haspel spön på Tradera. Köpte ett 4 delat som man kan ha liggande i bilen (väldigt prisvärd).

Kommentera

Vill man ha ett spinnspö till havsöringsfiske idag så har man nog bara 2 val som jag ser det, Bygg ett själv eller försök få tag på ett ST CROIX Avid 9.6-10.6. Dom verkar vara de enda som tillverkar spinnspön i de längder som havsöringsfiske kräver. Priset kommer däremot att bli betydligt högre än 2000kr.
      Fenwick verkar ha lagt ner sitt Ironfeather, Reliant Searun finns bara i haspelvarianter numera (9.6 klingan verkar dock finnas att köpa om man vill bygga själv). Varken Abu eller Berkley tycks heller göra några längre spinnspön mera.

Marknaden är helt enkelt för liten för att någon storskalig produktion skall vara lönsam, 98% av dom som fiskar havsöring idag gör det med haspel.

Men för runt 1300kr kan du köpa ett kit och bygga ett själv, det är inte så komplicerat faktiskt, finns gott om tutorials på Tuben om hur man gör.
      Här är Reliant klingan:https://rftgear.com/product/2pc-spinning-blank/
      Här är kit med ringar och handtag:https://www.hilevel.se/spobyggnad/by...spelspinnspon/

Kommentera

ruggigt fett med najs!

Kommentera

Spön är som tidigare redan sagts väldigt personliga. Jag föredrar haspel till egentligen det mesta fisket under 50 gr. Några utav fördelarna är kast i motvind, torra händer vid kallt väder (en multirulle skvätter ner händerna en del) och generellt sett längre kast. Kanske viktigt om kan fiskar från land men enligt mig ganska oväsentligt vid fiske från båt.

Ska man välja ett spö att fiska med skulle jag välja 9” och 7-28 gr och en rulle i storlek 2500. Det kommer att täcka upp ditt fiske mycket bra. De flesta beten jag använder ligger mellan 16-25 gr.
          9” funkar även bra vid fiske med bombarda, även om lite längre spön är att föredra. Jag även samma spö till regnbåge då jag till 90% fiskar med bombarda.

Det finns mycket fina spön att köpa. Jag brukar lägga mig runt 1500 kr och skulle hellre köpa 2 st istället för ett dyrare. Mitt andra spö skulle då bli runt 10-40 gr, alternativt ett längre spö där vikten även där ligger på 7-28 gr. Smidigt då jag riggar ett spö för grundare fiske och ett lite djupare.

Kommentera

Som sagt och givet brist på alterantiv varför inte pröva ABU Victis 10'2" för 1100kr?
            Spinnspöt med trigger alltså.
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-07, 11:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Som sagt och givet brist på alterantiv varför inte pröva ABU Victis 10'2" för 1100kr?
              Spinnspöt med trigger alltså.
              Det har du rätt i! det är nog enda alternativet för rimliga pengar.
              Abu har ju släppt årets Napp&Nytt och det där spöt är det enda dom har i sitt sortiment som jag kan finna. Sorgligt nog verkar Abu ha lagt ner sin svenska sida så dom spön och rullar man kan se på hemsidan är ju bara den Amerikanska marknaden. Enligt katalogen så ska även Berkley´s Lightning ht serie finnas kvar och dom har en 10:a där med, dock 15-50g så risken är stor att det är en påk. Det spöt finns annars på Skitt fiske för 699.

Kommentera

Har ett Daiwa Luvias 9' till salu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 728 visningar
                0 gillar