Dyrare spö - Vilka fördelar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyrare spö - Vilka fördelar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
    Spanar just nu på att införskaffa mig ett nytt gäddspö anpassat för lite mindre/mellanstora beten. Max -120gr & längd runt 7,6.

Nu till min fråga:
    Vad är fördelarna att satsa på ett av de dyrare spömodellerna? Säg att jag väljer mellan Nya SZ Horizon eller Prorex E som ligger under 1000kr. Vad går jag miste om jämfört om jag köpt ett BFT G2 tailgunner eller Prorex AGS. Är det värt den extra 1000kr eller är rullen den komponenten som man bör lägga mest pengar på?

jag vill inte vara dumsnål och inte få bra sköna grejer men heller inte betala 1000kr extra för något som jag inte märker märkbar skillnad på.

----------------------------------------------------

Behöver du ett bra spö så rekommenderar jag dig att köpa DAIWA Prorex E..

Själv äger jag många bra DAIWA spön och har inte ett enda DAIWA-Spö som jag är missbelåten med...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Tack vare den otroliga bra service i min lokala fiskebutik så var det möjligt för mig att testa flera olika prorex spö. Jag har väl känd på E, X, XR och AGS serien i 120gr-150gr. Efter ett par kast kom jag snabbt till resultatet att den styva aktionen av AGS spöet verkligen känns. Ett 120gr AGS känns enligt mig lite som ett 150g XR. Jag personligen letade efter ett bra allround spö för gädda, som jag kan kaste pigshad jr men också t.ex. lite tyngre mc guppy med.

Om du fiskar oftast och kan hantera ett spö rätt så skulle jag nog säga att det är värt att gå upp lite i pris. På AGS spö använder man sig ju av "högteknologiska" SVF kolfiber i klingan. Det gör att klingan är som sagt mycket styvare än dom andra Prorex spön som använder då HVF. Man får dessutom vara fruktansvärt försikt med spöet. Den tål mindre om man t.ex. råkar slå räcket på båten medans man jerkar är detta inte alls bra för spöet.
      Der beror dessutom mycket på med vad du fiskasr. Jag fiskar framförallt med buster jerk och jiggar som t.ex. Pigshad. Till dessa beten är AGS helt underbart, eftersom det har en ganska styv spets (bra för att jerka) och har väldigt känsligt aktion i klingan. Man märker verkligen om det finns lite gräs på beten. Det är därför jag har köpt ett AGS 120gr spö ihop med en begagnad BFT Instinct X7 för cirka 2500 spänn.

Jag rekomenderar att känna på spöen i fiske butiken. Om du bara fiskar ett par gånger i månaden är det kanske inte värt att köpa ett "lyxspö" för det. Men om du fiskar oftast, som jag t.ex. 3-4 gånger i veckan så är det nog värt det lite mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      272 510 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13