Daiwa Zillion HD 1520 + Prorex ags. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Zillion HD 1520 + Prorex ags.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Zillion HD 1520 + Prorex ags.

Hej.
    Är i investeringstagen igen (blir lätt så med ett nytt intressen) och hade tänkt köpa mig ett Daiwa Prorex ags 150g men är lite osäker på vilken rulle jag ska ha.
    Är sugen på en Daiwa Zillion HD 1520 eller en Shimano Calcutta Conquest (2018) - 300, eftersom jag redan äger en tatula 200hd ltd så lutar det åt en Zillion men är inte riktigt säker.

Vilken rulle skulle ni ha köpt till ags 150g och varför?

Vilken rulle är tuffast/starkast av Zillion 1520, Shimano Calcutta Conquest (2018) - 300 och Tatula 200 hd ltd?

Mvh Andreas.

Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
    Hej.
    Är i investeringstagen igen (blir lätt så med ett nytt intressen) och hade tänkt köpa mig ett Daiwa Prorex ags 150g men är lite osäker på vilken rulle jag ska ha.
    Är sugen på en Daiwa Zillion HD 1520 eller en Shimano Calcutta Conquest (2018) - 300, eftersom jag redan äger en tatula 200hd ltd så lutar det åt en Zillion men är inte riktigt säker.

Vilken rulle skulle ni ha köpt till ags 150g och varför?

Vilken rulle är tuffast/starkast av Zillion 1520, Shimano Calcutta Conquest (2018) - 300 och Tatula 200 hd ltd?

Mvh Andreas.

Jag kör ett AGS 40-80g och den gamla Zillion HD till det mesta av mitt gäddfiske. Hade jag varit du hade jag inte tvekat på den nya Zillion till ditt 150g.

Kommentera

Jag har Zillion hd 1520 tillsammans med ett Ags 100g. Det känns som en riktigt bra matchning och balansen är fin.

På mitt Ags150g sitter en revo Beast 40.
      Jag hade länge en Tatula 200 HD på ett XR 150g så jag kan inte säga att zillion hd 1520 är för klen för den kastvikten men min känsla är att Revo Beast 40 är bättre lämpad för betesvikter kring 150g.

Matcha rulle+spö i butik och känn efter vad som känns rätt i handen.

Glöm inte att sätta på rätt lina på rullen, det spelar mycket stor roll för känslan för hela kitet i min mening.

​​​​​

Kommentera

Är min 200 hd bättre lämpad på 150 spöt än Zillion 1520?
        Min tanke var innan trådstarten att man kunde flytta över rullarna mellan spöna, kommer nog antagligen att använda 100 spöt mest och då vill man ju ha "lyxrullen" på det spöt.

När det gäller lina tänkte jag använda Sufix 131, har den på mitt abborrespö och kan väl iofs inte säga så mycket om det pga min korta erfarenhet av fiske men den har ju fått bra kritik så tänkte att det blir nog bra.

Kommentera

Du får känna efter vad som känns bäst. Du har ju större linkapacitet på Tatula HD 200 än på Zillion 1520 och jag gissar att du vill ha grövre lina på spöt upp till 150g.

Min känsla och gissning är att Zillion hd 1520 inte har några problem att kasta 150g beten. Har som sagt kastat 150g med min Tatula 200 HD i flera år utan problem.

Bra linval. Jag kör 0,41 sufix 131 på ags150 och 0,33 på Ags150g!

Kommentera

Skulle säga att det beror på hur du fiskar & med vilken typ av beten, vikten på spelar inte så stor roll för det är inte i utkasten en rulle belastas det är i in vevningen belastningen sker.
            Jag fiskar ibland muskie & då kör vi mkt spinnare & dom ska vevas in så fort & hårt man bara kan & det gäller att ha en rulle med kraftiga drev & då är ingen av dessa rullar något jag skulle välja.
            Men att fiska hem ett gummi bete som väger 150gr i måttligt tempo är inte speciellt tungt & sliter är inte speciellt hårt så till det kommer samtliga av dessa rullar funka ypperligt för.
            Det som slitter mest vid vårat gäddfiske det är jerkfiske & om man fastnar mkt i vass & sten då man rycker & drar det sliter hårt på dreven.
            Tatulan har jag fiskat mkt med och det är en liten pansarvagn men dreven slits & behövs bytas ibland, men det är slitage & det ser jag som inget onormalt.
            Zillion är en jätte fin rulle men ser inte att den erbjuder något som motiverar prisskillnaden mot en Tatula som gör ett fantastiskt jobb.

En calcutta det är i egen division, super fin rulle på alla sätt & vis men den tål inte mer stryk än någon av dessa rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Skulle säga att det beror på hur du fiskar & med vilken typ av beten, vikten på spelar inte så stor roll för det är inte i utkasten en rulle belastas det är i in vevningen belastningen sker.
              Jag fiskar ibland muskie & då kör vi mkt spinnare & dom ska vevas in så fort & hårt man bara kan & det gäller att ha en rulle med kraftiga drev & då är ingen av dessa rullar något jag skulle välja.
              Men att fiska hem ett gummi bete som väger 150gr i måttligt tempo är inte speciellt tungt & sliter är inte speciellt hårt så till det kommer samtliga av dessa rullar funka ypperligt för.
              Det som slitter mest vid vårat gäddfiske det är jerkfiske & om man fastnar mkt i vass & sten då man rycker & drar det sliter hårt på dreven.
              Tatulan har jag fiskat mkt med och det är en liten pansarvagn men dreven slits & behövs bytas ibland, men det är slitage & det ser jag som inget onormalt.
              Zillion är en jätte fin rulle men ser inte att den erbjuder något som motiverar prisskillnaden mot en Tatula som gör ett fantastiskt jobb.

En calcutta det är i egen division, super fin rulle på alla sätt & vis men den tål inte mer stryk än någon av dessa rullar.
              Hej Cosmoz;

Du skriver att du fiskar ibland Muskie...
              I vilka sjöar fiskar du Muskie??

Själv fiskade jag Muskie i Leech Lake, Minnesota för många år sedan mot legendaren Babe Winkelman (in memoriam)..https://www.google.se/search?sa=N&q=...iw=960&bih=480 ...

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Cosmoz;

Du skriver att du fiskar ibland Muskie...
                I vilka sjöar fiskar du Muskie??

Själv fiskade jag Muskie i Leech Lake, Minnesota för många år sedan mot legendaren Babe Winkelman (in memoriam)..https://www.google.se/search?sa=N&q=...iw=960&bih=480 ...

Old Firehand
                Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Åker med PA & Andreas som jobba på Lundgrens tidigare, vi åker till Youngswildernesscamp i Lake Of The Woods, magiskt ställe med fantastiskt fiske
                Troy Lindner visits Young’s Wilderness Camp, a remote boat-in camp located in the Canadian Shield of Ontario’s Sunset Country, where he discovers outstanding...

Kommentera

Väldigt informativa svar, tack.

Mvh Andreas.

Kommentera

Skillnaden mellan en tatula och Zillion är nästan enbart status. Finns absolut ingen reell fördel med en Zillion. Generellt sätt alltså. Nu menar jag rent konstruktionsmässigt. Tex Gavlarna går tex att montera på vilken som helst av dem. Några små skillnader finns. Tex så har Zillion en kort spolaxel som i teorin ska ge längre kast. I praktiken så är fördelen obefintlig.

Jo jag har ett gäng av bägge. Både vanliga Tatula/Zillion 100 och HD samt Coastal 200. Ingen SV. Tycker att både Tatula och Zillion är för stora för lättare fiske. Även SV modellerna. Har ägt en Zillion SV och var inte imponerad av den rullen till mitt fiske efter aborre. Har även provat Tatula CT -R. Även den är för stor. Med för stor menar jag att kastegenskaperna inte är vad jag vill ha i mitt lättare fiske.

Så länge som linkapaciteten är tillräcklig så hade jag alla gånger valt Tatula. Den vanliga utan HD. För mig i mitt fiske så räcker den till. 75 m 0.35 flätlina är mer än vad jag behöver. Behöver du mer linkapacitet så välj HD. Har du för mycket pengar så köp Zillion. Ett annat kul alternativ är Coastal. En Tatula HD i en mycket snyggare kostym
                    Senast ändrad av Mankan G; 2020-03-05, 21:43.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04