Feedback tack, Shimano Scimitar BX 7'8" 7-35gr + Daiwa 18 Ninja LT 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Feedback tack, Shimano Scimitar BX 7'8" 7-35gr + Daiwa 18 Ninja LT 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Feedback tack, Shimano Scimitar BX 7'8" 7-35gr + Daiwa 18 Ninja LT 2500

Klickar hem lite prylar från Söders och tänkte att jag kanske ska ha en jiggcombo i budgetklass för borre när jag ändå håller på... Så, som rubriken säger, vad tror/tycker folk om dessa prylar?
    Spö, rätt klassat? Ska vara lätt snabbt, lagom snabbt för jiggning?
    Rulle, Nån med erfarenhet av Ninja LT serien? Blir en 2500 lagom storlek ller ska man gå på en 3000-C istället som bara väger 10gr mer tydligen, hur är yttermåtten i jämförelse?

Tacksam för input

2500 är en perfekt storlek för borre enligt min mening, spö hade jag valt ett ca 7 fot klassat upp till 20-25 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      2500 är en perfekt storlek för borre enligt min mening, spö hade jag valt ett ca 7 fot klassat upp till 20-25 gram.
      Mm jag har flera 7-fotare sen tidigare och har gärna ett längre spö för jiggning så 7'8" låter guld i mina öron. Tänkte mer om nån hade input om den specifika spöserien och rullserien. Men tack iaf

Kommentera

7'8" låter riktigt bra om du redan har 7:or. Mina två haspelspön för borre/gös är knappt 8" (240cm, 5-20g/12-29g) en längd som funkar utmärkt från båt i Mälaren. Trånga vatten, närdistans, precision kan ge 7:an en fördel enligt min mening.

Har själv en ännu oprövad LT 2500 rulle med primärt borre i åtanke, då med 6,2:1, med 5,3:1 och jiggfiske hade jag nog valt 3000C som har lite större diameter på spole/rotor än 2500 rullen (samma kropp).

Har dock inte prövat just de du frågar om... bra budgetkit tror jag om Scimitar liknar mitt förra Shimano Yasei Red Aori 240ML... inte hört/läst ngt negativt om Ninja LT heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Har själv en ännu oprövad LT 2500 rulle med primärt borre i åtanke, då med 6,2:1, med 5,3:1 och jiggfiske hade jag nog valt 3000C som har lite större diameter på spole/rotor än 2500 rullen (samma kropp).
          Mm det är det jag fnular på också. 75 eller 80 cm per vevtag.

Daiwa 18 Ninja LT
          • 1000 - Utväxling: 5.2:1/64cm, Linkapacitet: 150m/0.14mm, Vikt: 210g, Broms: 5kg
          • 2000 - Utväxling: 5.2:1/68cm, Linkapacitet: 150m/0.16mm, Vikt: 215g, Broms: 5kg
          • 2500 - Utväxling: 5.3:1/75cm, Linkapacitet: 150m/0.20mm, Vikt: 240g, Broms: 10kg
          • 3000C - Utväxling: 5.3:1/80cm, Linkapacitet: 150m/0.23mm, Vikt: 250g, Broms: 10kg

• 4000C - Utväxling: 5.2:1/82cm, Linkapacitet: 150m/0.28mm, Vikt: 250g, Broms: 12kg
          • 5000C - Utväxling: 6.2:1/87cm, Linkapacitet: 150m/0.37mm, Vikt: 250g, Broms: 12kg
          (C - kompakt kropp med stor spole)

Kommentera

Ja det finns inga rätt eller fel i sig... Jag föredrar lite högre utväxling till primärt jiggfiske och min LT 2500 (6,2:1) tar teoretiskt in 87cm (i slutet av hemtagningen kan man anta...)

Min snabbaste abborremulti (8:1) tar in 85cm, en annan endast 67 cm (6,3:1) å sitter på jerk-/twitchspöt på köpet... fast den senare har en kortare vev men vilken utväxling fiskar bäst för mig?! Tja du...

Sen har ju flertalet haspelrullar med en "på pappret" hög utväxling/linintag en längre vev än flertalet multirullar så ett varv torde ta lite längre tid... så...? Kör på det som känns bäst för dig, kanske ger det dig mer hugg också!? (eller tvärtom... smiley)

När man hoppar mellan fisketekniker, vattentempraturer och rullar med olika vevlängder, utväxlingar och linintag på kort respektive lång lina så är det nog ganska lätt att fiska fel...

Jag försöker fiska varierat dvs långsamt, lite fortare och fort men den här "tankeövningen" hoppas jag får mig att framöver tänka på att ta ut svängarna än mer - vem vet, att bryta mot sin egna "varierande comfort zone" kan vara det som ger koden för dagen...?

Apropå din fråga, 80 cm skulle jag välja.
            Senast ändrad av anteman; 2020-02-25, 21:03.

Kommentera

Ja det finns inga rätt eller fel i sig... Jag föredrar lite högre utväxling till primärt jiggfiske och min LT 2500 (6,2:1) tar teoretiskt in 87cm (i slutet av hemtagningen kan man anta...)

Min snabbaste abborremulti (8:1) tar in 85cm, en annan endast 67 cm (6,3:1) å sitter på jerk-/twitchspöt på köpet... fast den senare har en kortare vev men vilken utväxling fiskar bäst för mig?! Tja du...

Sen har ju flertalet haspelrullar med en "på pappret" hög utväxling/linintag en längre vev än flertalet multirullar så ett varv torde ta lite längre tid... så...? Kör på det som känns bäst för dig, kanske ger det dig mer hugg också!? (eller tvärtom... smiley)

När man hoppar mellan fisketekniker, vattentempraturer och rullar med olika vevlängder, utväxlingar och linintag på kort respektive lång lina så är det nog ganska lätt att fiska fel...

Jag försöker fiska varierat dvs långsamt, lite fortare och fort men den här "tankeövningen" hoppas jag få mig att tänka på att ta ut svängarna än mer - vem vet, att bryta mot sin egna "varierande comfort zone" kan vara det som ger koden för dagen...?

Apropå din fråga, 80 cm skulle jag välja.
              Tackar, jag beställde den combon med en 3000-C =) Gjorde lite research och LT rullarna är lite mindre i formatet tydligen jämfört med tidigare med samma storleksbeteckning så förhoppningsvis känns 3000-C som en äldre 2500.

Kommentera

Du har helt rätt som du kan se på denna tyvärr beskurna bild, övre raden är gamla Daiwa, den under är Daiwas storlekar på LT serier.
                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200209-223547_Chrome.jpg
Views:	661
Size:	217,6 KB
ID:	2537560

Som jämförelse har nuvarande Shimano 2500 en spoldiameter på 47 mm (så även S 3000 men lite djupare)

Kommentera

Du har helt rätt som du kan se på denna tyvärr beskurna bild, övre raden är gamla Daiwa, den under är Daiwas storlekar på LT serier.
                  Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200209-223547_Chrome.jpg
Views:	661
Size:	217,6 KB
ID:	2537560

Som jämförelse har nuvarande Shimano 2500 en spoldiameter på 47 mm (så även S 3000 men lite djupare)
                  Ska bli spännande att se hur balansen blir på ett 7'8" med kort bakhandtag. Även greppet på scimitar ser ju lite speciellt minimalistiskt ut... inte mycket utrymme för justeringar , gäller att det funkar "out of the box"

Kommentera

Ja du får lämna en recension här. Min LT väger 205g men med dina 250g övervägande (sic!) strax bakom handen ökar ju sannolikheten till bra balans... eller så lite vikt i butten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04