Löjligt kort kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löjligt kort kastlängd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Löjligt kort kastlängd.

Hejsan.
    Köpte ett Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20 g och enDaiwa Tatula SV TWS 103 som skulle användas till abborrfiske men jag får så otroligt korta kast med dessa saker.
    Jag har ställt spolbromsen så att spolen precis inte glappar i sidled samt ställt centrifugalbromsen precis så att det inte blir skatbo men ändå får jag bara ut ca: 10-15 meter när jag kastar tex ett Rapala shadow rap (11cm, 13g).
    Linan jag använder är en Sufix 131 0,13mm.
    Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig längre kast än så?

Mvh Andreas.

Nått fel är det. Jag har i princip samma utr. Prorex tw 100sv och samma W3 crank-spö + Spiderwire 0.12. För den kombon är ditt 13gr bete absolut inga problem. Jag fiskar ofta lättare än så och har riktigt bra kastlängd.

Ställer in så spolen glappar pyttepytte-lite och har magnetbrpmsen på 8-10.

Kommentera

Jag hade nyligen samma problem med en Shiman SLX DC. Spände linan på rullen hårdare, sedan ökade kastlängden för varje kast.

Kommentera

Tack för snabba svar!

Har provat att ställa så att spolen glappar mycket eller nästan inget alls men det gav ingen skillnad.
        Magnetbromsen har jag ställd på 14, mindre än det så får jag overrun. Har provat att sänka den mer men då blir jag tvungen att bromsa med tummen istället.
        Det enda konstiga tycker jag är att ställskruven till spolbromsen är väldigt tunga att skruva på men tycker inte det borde spela någon roll så länge spolen snurrar fritt.

Är iofs ny på det här med multirulle men kör ett ags 40-100 med en tatula 200hd till gädda och upplever inte några problem så tycker inte det borde bero på mig.

Fick linan påspolad i fiskebutik men ska prova att spänna linan mer, antar du menar den delen av linan som inte spolas ut vid kast?
        Det verkar också som om det inte spelar någon roll hur mycket jag tar i, betet kommer i princip lika långt/kort ändå.

Kommentera

Kanske det är ändå är kastekniken som är boven i dramat, man kan inte snärta iväg lätta beten som med en haspel - följsamma kast krävs dvs öka accelerationen genom kastet och följ med spötoppen. Tummen på spolen när betet träffar vattnet, behöver du inte göra det utan po har du för mycket broms.

Kommentera

Min bror som har fiskat länge hade en liten "kastteknikslektion" med mig idag för att han tyckte jag hade lite för snärtig teknik med mitt gäddspö, tyckte jag fick till tekniken efter det + att han provade med abborrespöt också och fick inte heller nå bra kastlängder.

Jag ska prova att släppa lite mer på bromsen och försöka svepa iväg betet och se om det blir nå bättre, annars får jag åka in till nån fiskebutik och se om dom kan se om det är något fel på rullen.

Kan det ha att göra med att rullen är helt ny?, tycker det viner lite i den när man kastar.

Kommentera

Säkert mest har det att göra med att du har 70% bromskraft på (14 av 20).
              Jag kör som sagt samma'ish rulle med 40% broms. 8 / 20 .. stor skillnad på hur spolen matar då.

Testa att glra ett lojt underhandskast hemma i vardagsrummet. Skillnad mellan läge 8 och 14?... förmodligen ser du direkt hur begränsande 14 är.

jag är absolut inget proffs. Riktig nybörjare men av de Daiwamultirullar jag har är de här strl100-sv grymt trygga att kasta tycker jag. Kommer köpa fler sv rullar till abborrfisket.

Kommentera

För mig blev det otroligt mycket bättre när jag fyllde hela spolen med lina

Kommentera

Jag har 75m 0.12 spiderwire på min. Lina halvvägs upp bara.

Kommentera

Testa mer spolbroms och mindre centrifugalbroms.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04