Någon som kan ge tips om gäddpåk för tungt gäddfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan ge tips om gäddpåk för tungt gäddfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som kan ge tips om gäddpåk för tungt gäddfiske.

Tjena! Är ny här på forumet mina vänner och behöver info eller tips angående ett SG custom predator 8,6 240 g som jag har precis har köpt. Kommer att ha min Abu VC Pike med UT trim på. Då jag redan har ett Pike fight spö klassat upp till 130 g med tillhörande rulle så tänkte jag ha detta spö till att dänga lite tyngre beten, typ 120 g - 170 g. Min fråga är om någon har detta spö, eller vet om spöt är något att ha? Tänker att jag åker och byter in det mot ett Gator explorer 180 g annars. Är som sagt ny här och sämst på allt som har med forum att göra så vet inte om detta inlägg hamnar på rätt ställe men gör ett försök.
    MVH Alan

Hej och välkommen! Då det helt subjektivt hur ett spö känns och fungerar så är mitt råd att provkasta lite med det utan att ta av plasten mm om du har öppet vatten förstås. Andra här på fs kanske kan ge dig mer info om combon. Annars så finns det massor av trådar om spön/combos här på fiskesnack... som du kan söka på på googel då våran sökfunktion inte fungerar som den ska just nu...

Kommentera

Tack. Jo då bor i Stockholm och här är det då ingen is. Får prova det på söndag om det är för påkigt för mitt tycke. Har försökt att leta här på forumet men det stod knappt något om detta spö.

Kommentera

Då är det bra att testa, att köpa "fel" spön är halva gejen med "fisket" har tappat räkningen på alla mina spön nu=)
        Annars rekommenderar jag sportfiskeboden i täby/värtan vid nästa köp , ta med rullen du vill använda och så kan du testa med flera olika spön från bryggan innan .

Kommentera

Det var på sportfiskeboden jag inhandlade min VC pike förra veckan. Sen tog jag med mig rullen till Söders igår och testade lite olika spön med rullen på. Det stod mellan Gator big bait och SG Predatorn men så här i efterhand har jag börjat fundera på om spöt är för påkigt då den kastar upp till 240g. Ska åka dit imorgon och prova SG 170g och Gator 180g igen.

Kommentera

Sg predrator är bra spön! Men det är inte ofta man/jag spinnfiskar något över 150g, men alla fiskar olika såklart! 240g känns mer som spö man använder till spinn vid väldigt speciella tillfällen när det är tunga stora beten och gäddor som gäller...vilket är tröttsamt för axlar och rygg mm och ofta blir det tåkigt i längden då man får drilla många mindre gäddor på en telefonstolpe, som man faktist brukar få till 98% även fast man fiskar stora beten=) Vid trolling och havsfiske är det en annan femma..

Vilka beten tänker du använda och hur ska du fiska?

Byt till ett 170-180g spö om du ska spinnfiska normalt med lite större beten, tycker jag iallafall.
            Senast ändrad av Matte77; 2020-02-01, 01:51.

Kommentera

Jag tänkte mest till Big bandits (vevjerka), guppies och sen viktade mcpikes, shadteez osv. Så mest gummibeten på cirka 120-150g och någon enstaka gång lite tyngre, och något tungt jerk bait då och då. Jag har som sagt även mitt Pikefight spö 130g med Revo beasten på som jag använder till det lättare fisket. Har även ett downsize haspel med tillhörande rulle. Så planen är att ha ett till spö i båten till det tyngre gäddfiske, men det kanske räcker med 170-180g. Jag fiskar mest insjö i Stockholm, den är djup och där går det grisar, ibland på 8-12 m djup. Sen fiskar jag även Åland och Mälaren men då kör jag mest vass då jag inte har lärt mig vart dom står när dom går pelagiskt. Men det är som du säger, det går 100 snipor på en gris om ens det. Jag bor endast 10 min från Söders så jag drar dit idag när dom öppnar och känner på lite spön igen.

JONNIE ROCKER...Jag har läst den tråden redan men blir fortfarande inte klok på om jag ska köra på detta spö eller gå ner lite i kastvikt. Jag blir alltid osäker när det kommer till köp av just spön

Jag återkommer med info när jag har varit där, Tack för tipsen grabbar och ett fint välkomnande.

Kommentera

JONNIE ROCKER....Du kanske menade att jag kunde ställa frågar i den tråden? Som tidigare nämnt är jag helt sämst på allt som har med social media att göra. Har aldrig ens haft Facebook

Kommentera

Ska du köra mest beten på 120-150g så tycker jag du ska gå ner ett snäpp som även tidigare skribenter förespråkat.
                  Får du 98 snipor av hundra gäddor blir det inte kul med ett allt för grovt spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 705 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04