Tips på kombo allroundspö + rulle till främst gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på kombo allroundspö + rulle till främst gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på kombo allroundspö + rulle till främst gädda.

Hej alla fiskare!

Jag söker tips på ett spö och rulle som ska inhandlas till detta års fiskesäsong.

Jag köpte mitt första spö förra året och då blev det ett 7-28g spö från Savage gear som jag använt för att fiska abborre och gädda med under det gångna året. Jag är nöjd med spöt som jag använt till att jigga, jerka, trolla, ja som ett allroundspö helt enkelt, men jag känner mig förstås begränsad då de största dragen jag kastat är 30gram.

Nu vill jag som min kompis kunna kasta större drag och hoppades därför kunna motta tips på ett allroundspö som täcker flera viktklasser. Kanske ett från 30-100 eller 40-120 eller vad man nu kan tänka sig. Jag tänkte främst ha detta spö som ett spö att fiska gädda med, men då jag fortfarande känner mig rätt så novis vet jag inte exakt vilken viktklass jag vill kunna kasta och tänker att det kanske är bra att försöka täcka in stor range med detta spö? I övrigt tycker jag att det har varit roligast att jerka små wobblers och andra jerkbaits, så kan tänka mig att detta spö ska vara ett jerkspö eller i alla fall gå att använda till det.

När det kommer till rullar så har jag inga som helst preferenser och kan inget om det. På mitt nuvarande spö har jag en liten Shimano haspel på. Har inget emot att använda en annan typ av rulle om ni har rekommendationer på en multirulle istället.

Pris för spöt och rullen är inte så viktigt. Betalar gärna mer än instegspris för att få kvalitet, men onödigt dyrt behöver det inte vara.
    ​​​
    När jag ändå är i farten skulle jag också vilja fråga om ett jiggspö till rimligt pris.

Om jag då har ett 7-28g spö för mindre fisk. Ett 40-100+ spö och ett jiggspö, då måste jag ju ha ett ganska komplett kit för fiske i skärgården och insjöar tänker jag. Vad anser ni?

Ursprungligen postat av Fish_friend253 Visa inlägg
    Hej alla fiskare!

Jag söker tips på ett spö och rulle som ska inhandlas till detta års fiskesäsong.

Jag köpte mitt första spö förra året och då blev det ett 7-28g spö från Savage gear som jag använt för att fiska abborre och gädda med under det gångna året. Jag är nöjd med spöt som jag använt till att jigga, jerka, trolla, ja som ett allroundspö helt enkelt, men jag känner mig förstås begränsad då de största dragen jag kastat är 30gram.

Nu vill jag som min kompis kunna kasta större drag och hoppades därför kunna motta tips på ett allroundspö som täcker flera viktklasser. Kanske ett från 30-100 eller 40-120 eller vad man nu kan tänka sig. Jag tänkte främst ha detta spö som ett spö att fiska gädda med, men då jag fortfarande känner mig rätt så novis vet jag inte exakt vilken viktklass jag vill kunna kasta och tänker att det kanske är bra att försöka täcka in stor range med detta spö? I övrigt tycker jag att det har varit roligast att jerka små wobblers och andra jerkbaits, så kan tänka mig att detta spö ska vara ett jerkspö eller i alla fall gå att använda till det.

När det kommer till rullar så har jag inga som helst preferenser och kan inget om det. På mitt nuvarande spö har jag en liten Shimano haspel på. Har inget emot att använda en annan typ av rulle om ni har rekommendationer på en multirulle istället.

Pris för spöt och rullen är inte så viktigt. Betalar gärna mer än instegspris för att få kvalitet, men onödigt dyrt behöver det inte vara.
    ​​​
    När jag ändå är i farten skulle jag också vilja fråga om ett jiggspö till rimligt pris.

Om jag då har ett 7-28g spö för mindre fisk. Ett 40-100+ spö och ett jiggspö, då måste jag ju ha ett ganska komplett kit för fiske i skärgården och insjöar tänker jag. Vad anser ni?
    Hej Fiskevännen;

Mitt tips är att du kontaktar Henrik Sandahl hos Sportfiskeprylar i Stockholm och ber honom att plocka fram ett nytt spinnspö med rulle som kompletterar den utrustning du redan köpt...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Henrik kan säkert hjälpa dig men mitt tips är begagnat, d v s säljes på FS, Tradera, t ex en Tatula 200/Curado 200 rulle och ett 8' Prorexspö -100g eller möjligen -120g men kolla, finns mycket annat periodvis. Kan landa på ca 1500-2000 kr för ett bra, dugligt kit. Ett jerkspö är för kort för att vara allround i min bok, hellre 8' eller kanske 7'6" om du står på backen å jerkar ofta.

Många nöjda med Prorex här på FS och många till salu då det ligger i tiden att "pröva nytt" vilket är "lätt hänt" med ständigt nya rullar eller t ex nya Prorexspön som finns i flera serier från billigt till dyrare och nya upplagor. Undvik nytt om inte en rea, du kommer ändå att "byta upp dig" eller komplettera oavsett vad du köper först om du fastnar för multirulle. (Å fastnar du inte så har du inte lagt en massa pengar...)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 716 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04