Dags att införskaffa nytt crankspö, men vilket?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att införskaffa nytt crankspö, men vilket?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att införskaffa nytt crankspö, men vilket?!

Hallå i julyran!

Nu när vintern närmar sig så går jag igenom kommande nyköp jag planerar inför kommande säsong. Jag har idag ett st.croix legend glass 6'10'' MM som crankspö men har tänkt införskaffa ett något längre och kralligare för djupgående cranks och tyngre överlag.

Är det någon som fiskat med legend glass 7'4'' mhm, legend xtreme 7'8'' mhm eller har jag till och med sån tur att någon fiskat med bägge?
    Synpunkter hade varit väldigt välkommet, även tips på andra spön

Må det vara den kajakfiskande Tolf jag pratar med? Jag hade kört på ett Mojo bass big cranker. Ett annat riktigt bra alternativ ( men med något styvare aktion ) vore nog St croix legend x 7,6 (XLC76mhmf) Det spöt är sjukt skönt men om du gillar legend glass kommer du kanske tycka denna är för styv.

Jag vill minnas att jag har testfiskat med legend Glass 7.2 eller 7.4. Jag upplevde inga dramatiska skillnader i kastlängder gentemot 6,10 ( fiskar själv cranks med det idag) men såklart lite mer krut gällande vikter.

Kommentera

Annars kan jag verkligen tipsa om dobyns champion xp crank. Har den både i 6,3fot och 8fot. Fantastiska spön för vobbler, men även riktigt bra till spinnare och skedar.

Kommentera

Det är mycket riktigt den kajakfiskande Tolfen

Jag har ett legend xtreme 711hmf och jag tror att jag skulle tycka den aktionen blir lite för styv. Det jag stör mig lite på är att mitt 610mm är lite väl kort för djupgående cranks, eller ja det inbillar jag mig. Jag tror att jag skulle vilja ha mer längd vid själva hemfiskandet och lite mer power i det...helst hade jag ju testfiskat ett par men det är sällan man får möjlighet till det.

Då jag har den setup jag vill för gäddfiske så blir fokus nästa år utrustning för abborre

Kommentera

Kajakfiskande micke ekstrand här

Hade inte du ett legend glass 7.11 innan? Om inte så är det spöt givet även om jag använder mitt till lätta gäddcranks.

Jag har bara hört gott om nya uppdaterade mojo glass i förhållande till pris men annars har du alltid LTB big cranker. Fiskade med det en gång när en gäst hade med sig spöt och det var riktigt trevligt med både längd och power.
          ​​​​​​
          ​​​

Kommentera

Haha, jag anade det

Jo jag hade en legend glass 711 men sålde det och köpte ett legend xtreme 711 hmf då det kompletterade gäddfisket bättre.....det är därför jag funderar på om legend glass 74mhm skulle vara något då det är något mer lätthanterligt och ändå mer pulver än 610an.

Ja men det är ju legend xtreme motsvarigheten som jag också tittat på. Har 71mhxf och 711hmf i xtreme serien och gillar dom skarpt. Men så gillar jag legend glass också

Att få tag på något av de spöna är ju lite av en process också så därför är jag ute efter andras åsikter också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 716 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04