För de 5-600 spänn en Sargus kostar får man nog dessvärre inte bättre linuppläggning. Problemet är som många konstaterat för mycket och för löst påspolad lina, sen vet vi ju inget om vilka betesvikter som används, spöt är klassat 40-140 gram.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lintrassel till förbannelse
Collapse
X
-
Denna lina spolades på av Söder Sportfiske. Jag kände att jag inte har kunskapen att göra det själv så så klart jag betalar 50kr för att åka dit och få den påspolad. Sedan är ju ganska lång bit av linan som inte ligger på spolen på bilden, dvs ganska många meter är intrasslade utanför linan. Just nu är ju allt ett enda virrvarr, och det ser ut som 3-4 linor löper ut från rullen. Det går inte att rulla ut heller, det tar liksom stopp och linan som vill ut har flera lager lina på sig...vet inte riktigt hur fan jag skall reda ut detta.
Jag tyckte inte det såg ut som det var för mycket lina på rullen då den var nypåspolad. En ny rulle med ny lina kan väl inte bli för mycket? Varför skulle söder sportfiske lägga ihop ett set med en lina som är alldeles för mycket...?
de vikter jag kastar med är inom 40-140g vilket är spöets kastvikter. De flesta är mellan 50-100g. Har aldrig kastat med ett bete lättare än 40g.
Av era svar så känns det mer som att Söder Sportfiske inte rullat på linan som man ska...?
Kommentera
-
Du får nog ta fram saxen och klippa. Utan att ha provat prylarna tippar jag att du ska köra rätt tunga beten för att det ska lira, inte minst med tanke på följande rader:
”Fungerar brutalt bra till fiske med de allra största betena, du kan ladda denna utrustning med kastvikter över 100 gram utan att den knäar, ett perfekt val för dig som är på jakt efter de stora ”krokodilerna”.
50 gram bete låter inte optimalt med det spöt och 4000 rulle och 0.30 flät.
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag tror nog att söders sportfiske vet vad dom pysslar med.
Jag har upplevt Spiderwire som lite inkonsekvent vad gäller tjocklek och styvhet mellan olika rullar även om det exempelvis står 0.35 på två olika paket med lina.
Det är en ren självklarhet att varje rulle oavsett om det är haspel eller spinn trivs bäst med en viss tjocklek på linan. Vid en viss lintjocklek kommer linan spolas illa på rullen och det blir stora sjok lina på vissa ställen på spolen.
Jag hade gått till söders och ställt frågan om varför det blir trassel och knutar på linan och bett om en annan lina om dom inte har en bra förklaring som löser problemet.
Kommentera
-
Intressanta vinkligar och spår! Oavsett uppgift borde linan läggas på bättre än vad bilden visar. Har för övrigt aldrig lyckats få till linpåläggningen på rullen i bilden ovan så man kan knappast skylla på handhavandefel där iaf... rullen är boven där ... och sannolikt här...
Kommentera
-
Hej.
För mycket lina kan jag köpa som argument men annars skall det bara fungera . En bra rulle skall inte innebära några problem. Hade själv Penn Battle för några år sen , Det var bara bekymmer med trassel hela tiden .Bytte ut rullen 2 eller 3 gånger , men inget hjälpte.
Bytte över helt och hållet till Shimanos bättre rullar , Aspire Twinpower o Stella ,och har inte haft problem sen dess.
Se till o få pengarna tillbaka och skaffa dig ngt annat märke.
Daiwa o Shimano är min rekommendation.
Peter b
Kommentera
-
Tja, att jämföra en 500-kronors budgetrulle med en Stella kanske inte är helt rättvist. Jag kör Penn Battle 2:or på min havsöringskombo och min dropshotkombo, rullar som kostar marginellt mer än en Sargus, aldrig haft ett enda lintrassel. Vidare har jag fiskat med Pennrullar i tropiska vatten efter GT, tonfisk etc utan tillstymmelse till problem så det kanske är lite tidigt att döma ut märket helt.
Tilläggas kan att såväl Shimano som Daiwa, som jag har ett flertal rullar från, också säljer skräp i lågprissegmentet.Senast ändrad av holden; 2019-11-02, 22:03.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 712 visningar
0 gillar