Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra bete ni aldrig får fisk på?
Collapse
X
-
- Gillar 1
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
Nej så ser aldrig mina dagsfångster ut då ja aldrig tar upp fisk utan släpper tbx dom, Kanske är det därför fisket blivit så sämre då sånt folk vill hellre stoltsera med fångster än släppa tbx fisk ja tar enbart kort på potentiella personbästa. Ps, som mest har ja fått 27 gösar på en dag. återigen är siffran 7 med,
Gäddorna här på bild 32 i galleriet returnerades levande..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm ... Om du ser lite närmare på bilden upptäcker du kanske att Gäddorna lever. Tyvärr var det en av de större Gäddorna som inte klarade sig utan flöt upp till ytan gång på gång vid återutsättandet...
Redan år 1977 introducerade vi i "Team Saida" begreppet "Catch & Release" här i Sverige... Det kan du nog läsa om i gamla fisketidningar från 1970- och 1980-talet, men du kan även se hur vi fiskade Gädda via en av "Team Saidas" medlemsbilder här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...
Före år 1985 kunde enskilda vattenägare i Stockholms och Södermanlands län skydda sina egna vatten mot överfiske genom att begränsa både fångster och antalet fiskare på sina vatten. ..
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-22, 09:22.
Kommentera
-
Om ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)
Några beten som jag aldrig fått napp på:
Mörrumspinnaren
Toby
Lottospinnaren
Rapala (flera modeller)
Zalt-wobbler, knallgröngul
Heddon nämndes tidigare. Det bästa gäddbete jag haft var en rödvit River Runt 2½". Nästbästa ett amerikanskt, rödvitt Dardevle 4". Tredjebästa getingrandig Cisco Kid, c.a 10 cm lång. Tyvärr har jag mist alla tre. Hi-Lo 18 gr liknar River Runt mycket, men är alls inte lika bra.
/ P.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inläggOm ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)
Mörrumspinnaren
Toby
Lottospinnaren
Rapala (flera modeller)
Zalt-wobbler, knallgröngul
Heddon nämndes tidigare. Det bästa gäddbete jag haft var en rödvit River Runt 2½". Nästbästa ett amerikanskt, rödvitt Dardevle 4". Tredjebästa getingrandig Cisco Kid, c.a 10 cm lång. Tyvärr har jag mist alla tre. Hi-Lo 18 gr liknar River Runt mycket, men är alls inte lika bra.
/ P.
Mörrumsspinnaren har jag fått massor av Abborrar och Gäddor på genom åren....
Toby har jag fått Havsöring, Lax och vanlig Öring på...
Rapala har jag fått Abborre, Gädda, Gös, Havsöring och Lax på... Största Gäddan som jag fått på en Rapala wobbler vägde 17,55 kilo...
Zalt wobblern har jag också fått några godkända Gäddor på....
Heddon Lucky 13 X2500 färg GRA var en av min hustru Ulla-Britts favoritwobbler när det gällde Gäddfiske på grunt vatten både i Mälaren och Östersjön...
Epppinger Dardevle Flutter Chuck, Flutter Chuck Magnum och "Big Ed" är sedan massor av år tillbaka tre gamla favoritdrag vid Lax- och Öringtrolling på Vänern, Vättern och Östersjön...
Cisco Kid fick jag första Gäddan över 10 kilo på redan 1959...
ABU Hi-Lo i färgen BGL var en av mina favoritwobbler vid Gäddfiske i Östersjön redan i början på 1960-talet....
Tack för påminnelsen....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-22, 15:38.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inläggOm ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)
Mörrumspinnaren2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
Mörrumsspinnaren är jättebra när man söker efter trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker man aldrig kommer lyckas rubba på botten.
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
Mörrumsspinnaren är jättebra när man söker efter trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker man aldrig kommer lyckas rubba på botten.
Sätt på en styvare "kjol" ovan kroken så ger det visst skydd eller veva hem lite tidigare (högre) och/eller ngt fortare... ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Ett sk strukturbete vilket är bra, struktur håller ofta fisk!
Sätt på en styvare "kjol" ovan kroken så ger det visst skydd eller veva hem lite tidigare (högre) och/eller ngt fortare... ?
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Ett sk strukturbete vilket är bra, struktur håller ofta fisk!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar