Ambassadeur Mörrum SX och ZX - Skillnader och olika beteckningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Mörrum SX och ZX - Skillnader och olika beteckningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Jag hoppades istället att det var fel, tyvärr inte. Har försökt åtgärda ett par knappar men utan rätt maskineri blir det inte bra.
    Skulle inte vara så komplicerat att tillverka plastdistanser med lite mer bredd för att minska glappet i sidled.
    Avails-knapp gör problemet lite mindre påtaglig men den löser det absolut inte...
    Avail-knappen kanske ska införskaffas.. Förutom glappande så verkar den ha andra problem om man kollar översta recensionen på ABU's hemsida. Kul att man måste köpa ny ram om man ska köpa ny knapp (original).

Kommentera

Ja JontaK, nog kanske Mankan G är Mörrumsexperten men nog vet du en hel del och Daiwa kan du ju duktigt

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja JontaK, nog kanske Mankan G är Mörrumsexperten men nog vet du en hel del och Daiwa kan du ju duktigt
        Ja, min ringa kunskap kommer utav att jag skruvat ganska många Mörrum. Tror i ärlighetens det är få i landet, som inte jobbar med att skruva rullar, som sett insidan på så många.
        Har däremot inget särintresse för modellserien och då blir ju kollen på olika varianter och specifikationer lite si och så.

Kommentera

Håller med Jonta K i allt han skriver om Mörrum i sitt inlägg. De har sina fördelar och brister. Föredrar alla gånger SX före ZX av precis den anledningen som Jonta K nämner. Plasten i vitala delar är inte kul i ZX.

Rätt använd är SX 1600 dock svårslagen. Faktum är att en SX med rätt spole spöar allt vad jag provat på marknaden till lätt fiske. En SX IVCB eller MAG med spole från Avail eller ZPI är bättre än tex Aldebaran MGL och BFS. Pixy med lättad spole fungerar inte heller lika bra. Inte heller de Air jag provat. Air har jag aldrig ägt och trimmat men jag har fiskat rätt intensivt med ett par lånade AIR. Pixy har jag verkligen försökt få till att fungera lika bra men icke. CC BFS eller Daiwas SV rullar av senaste variant göre sig inte till besvär i sammanhanget. De lirar inte i samma liga om betesvikterna börjar krypa nedåt,

Med bättre avser jag både kastlängd och stabilitet på samma gång. Använder oftast beten från 5 gr upp till 15 gr med mina rullar. Med mina Shimanos måste jag välja mellan stabil rulle eller långa kast när betesvikterna börjar krypa ner. En jigg på 10 gr klarar vilken mindre rulle som helst av men en fladdrig vobbler i balsa på 6-7 gr är en annan sak. Eller tom en Toby 18 gr är svår för många rullar. Med mina Mörrum får jag bägge egenskaperna samtidigt. Väldigt sällan jag behöver justera bromsen, inte ens i motvind. Ner mot 2 gr fungerar riktigt fint. Det är helt enkelt en väldigt trevlig och stabil rulle som bara fungerar.

Inga problem att få till lika långa kast med min Aldebaran BFS men den blir då rätt temperamentsfull. Inte ens med trimspolen från Avail till Aldebaran BFS blir det lika bra. Den är ett bra exempel på att helheten är viktigare än en enskild komponent. Trimspolen till Aldebran BFS -18 är den lättaste spolen på marknaden om jag inte missminner mig. Trots det så är den inte lika bra med riktigt lätta beten. Det behöver inte vara UL beten för att skillnaderna ska bli uppenbara. Med de idag så populära jerkbait till Abborre i form av tex Berkley Cutter, Rapala Shad Rap mfl som väger 9-11 gr så skiljer det mycket. Sätt på en Cranky X på 6 gr och skillnaderna blir rätt dramatiska. Det är rätt befriande och beroendeframkallande att stå bredvid en haspelfiskare och kasta en Rapala Shad Rap av den nya lilla varianten på 5-6 gr, eller vad den nu väger, lika långt som fiskaren med haspel.

Hållbarhetsmässigt så har jag använt en SX 3600 i original till gäddfiske med beten upp till 70-80 gr. Inga som helst problem. Däremot är faktiskt 3600 modellen lite problematisk. På både 1600 och 3600 står linspridaren still vid kast. Det är rätt små rullar vi pratar om. Linspridaren sitter väldigt nära spolen och på 3600 upplever jag att vinklarna på linan kan bli för tvära när spridaren står i ett ändläge. Man tvingas kompensera med mera kastbroms som begränsar kastlängderna. Speciellt då man kanske lockas att använda lite tjockare lina på 3600. På 1600 uppstår inte problemet på samma sätt. Dels så lockar inte 1600 storleken till grövre lina. Dels är spolen smalare. SX 1600 med en 4 mm djup spole tar 55-60 m 0.17 flät. Det räcker med råge till mitt fiske efter abborre.

Frikopplingsknappen glappar men jag stör mig inte på det. Då tycker jag att det är värre med bristen på precision i ABUs tillverkning av drev. Man kommer aldrig att få en Mörrum att gå lika mjukt som en Aldebaran men det går att komma nära. Med rätt drev vill säga. Köper man nya av Abu så får man räkna med att 30% ca känns som om de inte passar riktigt. 30% går ok medan resterande går mjukt. Oftast verkar råheten dock komma från linförardrevet. Tar man bort det temporärt så upplever man oftast att rullen blir silkesmjuk.

I original är rullarna för mig helt ointressanta. Då kan jag lika gärna använda en Aldebaran, Tatula eller en Curado. Det är när de trimmas som magin uppstår. SX UM fanns med en grund spole en tid. Men ABU gjorde ett riktigt dåligt jobb med den spolen. Den väger MER än den djupa standardspolen. Tom när de är fyllda med lina. Till UM och UM2 modellerna saknas det dessvärre vettiga trimspolar idag. Det går hitta då och då på eBay men det är väldigt sällan. De som finns hos tex Avail är riktigt dåliga. Även om man gör som Avail rekommenderar och byter ut magneterna mot kraftigare så blir det aldrig bra. Rullen blir antingen extremt temperamentsfull eller trög.

Bästa rullen i serien är enligt min mening SX 1600 IVCB med en 4 mm djup spole från Avail. SX MAG med en likande spole klarar något lättare beten men dess broms är inte riktigt lika bra. Snyggast är Forell med sina gavlar i magnesium och vevknoppar i rosenträ. Helt enastående snygg. Glöm bara inte att en Mörrum kan blir rätt trist när det är kallt ute. Dess gavlar är i metall och de blir svinkalla när kvicksilvret börja dala nedåt.

Det är omöjligt att hålla reda på alla varianter som finns av Mörrum. På samma sätt som med dagens runda Ambassadeurer så är de en konstruktion som påminner om lego. Allt passar på allt och Abu har gjort många specialare när en marknad velat ha en speciell modell. Tex BJ modellen. Elller kanske den häftigaste av dem alla: ABU SX 1600 UM ZPI AE74 som tillverkades tillsammans med ZPI. Dyr som få och släpptes om jag inte är helt ute o cyklar i 400 ex. 200 vänster och lika många högervevade

observera att seriens egenskaper som jag beskriver ovan är de JAG upplever med mina spön och fiskesituationer. Andra har säkerligen helt andra uppfattningar. Jag har nog provat 20-30 spön och nästan lika många rullar innan jag hittade hem. Alla kombinationer trivs inte med varandra. I andra fall så är det känslan som saknas. Den där obeskrivbara.

Idag består min arsenal för lättare fiske av tre Mörrum SX 1600. En MAG, en IVCB och en Forell (som är en UM). Alla har 4 mm djupa spolar från Avail eller ZPI. På Forell så använder jag egentligen fel spole, en lite för liten som egentligen ska användas med det vanliga MAG. Två Aldebaran, en BFS samt en MGL ingår också tillsammans med en haspel, en Shimano Stradic 2500. Har ett gäng rullar till men som ligger på lager. Bla en Mörrum ZX. Fem spön används flitigt. Abu Hornet Stinger plus och SZ. Bägge klassade ca 6-21 gr samt två 10-35 gr spön i form av ABU Veracity och ABU Bass Beat. Har även ett spö från St Croix i ungefär samma viktklass. Av någon anledning så har dessa fem stanna kvar i min ägo när så många andra har fått respass och sålts av. Är man konspiratoriskt lagd så kan man ju undra varför jag fått mina Mörrum att fungera så pass bra med spön från just Abu. Spöna jag använder var ju knappast ens påtänkta när mina Mörrum tillverkades.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-27, 15:24.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

TS nu återstår det bara att leta och beställa...

Kommentera

Kan tillägga att SX HS som bara har en vanlig 2stift broms är en fantastisk rulle på glasspön. Tycker många moderna kastbromsar är bäst på lite snabbare och toppigare spön. Inte alls konstigt dock när nästan varenda mindre multi är framtagen för bass.
              Men precis som flera tidigare sagt så är frikopplings knappen inte bara rätt kass. Ful som stryk är den också.
              Min är bytt till avail med tillhörande availspole.

Kommentera

Otroligt avis på spolen!!!!
                Verkar vara omöjligt att få tag på en avail spole nu för tiden, till en 1601 SX HS alltså.

Nån som har en till salu får gärna höra av sig.
                1000 pix på ett bräde bjudet.

Grym rulle, även utan avail spole dock.

Skitfiske

Kommentera

Jag satte dit avail knappen på min mörrum, har noll glapp efter det. Att den passar bra i färgen är en bonus!
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                    Jag satte dit avail knappen på min mörrum, har noll glapp efter det. Att den passar bra i färgen är en bonus!
                    Fasen vad gött att höra! Då blir det nog införskaffning av en sådan för min del också!

Kommentera

Nån som sitter på en länk till availknappen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04