Ambassadeur Mörrum SX och ZX - Skillnader och olika beteckningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Mörrum SX och ZX - Skillnader och olika beteckningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Mörrum SX och ZX - Skillnader och olika beteckningar

Hej!

Jag har förstått att det finns några här på FS som är intresserade av ABUs fina rullar i mörrum-serien!

Jag själv som inte är så insatt i denna rulle (eller någon multi-rulle över huvud taget) fann det enormt svårt att hitta vettig information om dessa rullar. Det finns många olika beteckningar för rullarna och det är svårt att hitta information angående dessa beteckningar.

Min rulle heter till exempel Mörrum ZX 3601 IVCB LJ (varav LJ inte går att finna vad det står för).

Skapar den här tråden för att kunna samla ihop så mycket info vi kan, för att underlätta för framtida köp!

​​​​​​Potentiella diskussioner:

• Skillnader mellan SX och ZX, erfarenheter och om möjligt: någon favorit..?

• 1600/3600, storlek, optimal betesvikt i originalutförande (SX, ZX).

• Beteckningar och deras betydelse.

• Broms-systemens skillnader, personliga erfarenheter mm.

• Potential för trim, rekommendationer, personliga preferenser.

Har än så länge hittat 2 trådar som handlar om Mörrum, men tänker att denna ska vara generell för serien, där info och personliga erfarenheter ska finnas för att ge en så täckande tråd som möjligt om dessa mästerverk!

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av Swiking; 2019-04-26, 02:47.

LJ = Light Jigging?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      LJ = Light Jigging?
      Jag har tänkt att det är det, hittar ingenting som bekräftar det dock. Men tänker utgå från att det är det.

Kommentera

Är du säker på att det inte står BJ? (Bay Jigging) Blå rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Qrille Visa inlägg
          Är du säker på att det inte står BJ? (Bay Jigging) Blå rulle.
          Blå rullen, men det står LJ väldigt tydligt!

Kommentera

TS, jag förstår vad du menar men

"​Betäckning är, till skillnad från parning i största allmänhet, den process då ett handjur befruktar ett hondjur under kontrollerade former, ofta under övervakning av djurens skötare eller veterinärmedicinsk personal. Wikipedia"

Men om vi försöker överföra det till Mörrumrullar så kan en sådan relation formuleras "Mörrum SX + intim, modern definition av kvalitet=ZX" typ Inte genetiskt fulländat...

Här lite mer https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-mörrum-rullar

​​​​​​Jag hoppas annars Mankan G eller JontaK kan reda ut floran och modellernas förtjänster, men börja med den länken...
            Senast ändrad av anteman; 2019-04-25, 21:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              TS, jag förstår vad du menar men

"​Betäckning är, till skillnad från parning i största allmänhet, den process då ett handjur befruktar ett hondjur under kontrollerade former, ofta under övervakning av djurens skötare eller veterinärmedicinsk personal. Wikipedia"
              Hahaha, attans. Det måste ändras!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                JontaK kan reda ut
                Njae, har ingen större kunskap kring Mörrum mer än att det passerat några tiotal, kanske ett knappt femtiotal, här hemma genom åren.
                Intresset är heller inte enormt, kanske blir så när man äger en Daiwa Millionaire Bay Casting 103 i absolut nyskick med SV-spole. Ingen Mörrum som vågar bo i samma hus som en sådan.

Skämt åsido, min koll på Mörrum är inte bra. Mankan kan säkert komma in och stapla upp alla skillnader och likheter i detalj.

Ska däremot orda lite om ämnet ändå:

BJ-modellen finns som jag förstår det enbart som 1600-storlek och har två bromsvikter, LJ-modellen kommer i 3600-storlek, har IVCB-4 samt ett groteskt powerhandle.
                I övrigt är dessa i princip identiska, förutom storleken då.
                Att BJ inte står för förstadiet till betäckning går att lista ut, det står högst troligen för Bay Jigging då mängder av andra rullar avsedda för Japan bär denna förkortning med den betydelse.
                LJ har jag läst både Light Jigging och Lighting Jigging från olika källor.
                Tror inte förkortningarna ens står utskrivna i rullarnas papper eller på kartongerna men kan minnas fel.

Det är i övrigt relativt små skillnader mellan en SX IVCB och en ZX IVCB-4, kanske skiljer sig spolvikten väsentligt...
                Vill man förkovra sig kan man för all del plugga SX IVCB-sprängskiss eller ZX IVCB-sprängskiss där framstår skillnader och likheter ganska tydligt.

Den allra största skillnaden, enligt mig, hos nya modellerna jämfört med gamla är bromsplatta/bottenplatta i någon form av plastmaterial där viktiga delar som utsätts för belastning fästs med självgängande skruv.
                Jag är totalt allergisk mot det och det kanske också är största orsaken till min aversion mot nya Mörrum.
                Vet däremot inte om det sitter i alla modeller, har bara skruvat några stycken ZX och minns inte den exakta uppbyggnaden.
                Byggde däremot ihop en sådan där LJ/BJ-historia för ett antal år sedan och där var det plast.

Ursprungligen postat av Swiking
                Skillnader mellan SX och ZX, erfarenheter och om möjligt: någon favorit..?
                Min favorit är helt klart vanliga SX High Speed, gärna i 1600-storlek.
                Har egentligen ingen bättre motivering än att det är en aluminiumrulle som fungerar alldeles utmärkt till det fiske jag bedriver..

1600/3600, storlek, optimal betesvikt i originalutförande (SX, ZX).
                Jag ser både 1600 och 3600 av alla olika modeller som ganska typiska bassrullar.
                Fungerar säkert med lite tyngre beten men då jag fiskat SXHS, SXIVCB, SXMAG och SXUM har jag använt dem upp till 1oz ungefär.
                Tycker att samtliga fungerar bra en hyfsad bit under 10 gram även om jag inte minns detaljerade skillnader (har inte själv ägt en Mörrum på cirka 10 år).

Potential för trim, rekommendationer, personliga preferenser.
                Byte av slirbromslameller är en självklarhet för mig i de äldre varianterna.
                Annars har jag bara bytt spollager då dessa sett bättre dagar och till fisket jag bedrivit (främst 10-20 gram) behöver man inte göra mer.
                Ska man kasta lätt gör naturligtvis lätta spolarna från ZPi och Avail stor skillnad men dessa kan vara svåra att få tag i beroende på modell (eller ja, ZPi är väl alltid svårt och dyrt).
                En Mörrum i 1600-storlek med lätt/grund spole och rena lager är ytterst svårslagen till lätt fiske.

En sista sak MÅSTE sägas om Mörrum-serien; det är angående den gräsligt glappande frikopplingsknappen.
                Den glappar åt alla håll och kanter och drar verkligen ner helhetsintrycket. Jag vet inte om knappen kanske sitter något bättre på ZX som jag har för mig har lite annorlunda distanser mot stativet men hos SX är den minst sagt irriterande. Särskilt med tanke på att det var så dyra och exklusiva rullar.
                Knappen är faktiskt anledningen till att jag sålt alla mina Mörrum jag ägt. En petitess kan tyckas (vilket det är), jag stör mig inte på småsaker i vanliga fall men just i det här fallet gör jag det.

Ämnet ligger för övrigt i kategorin "Flugfiske - Utrustning" vilket kanske inte är optimalt.
                Senast ändrad av JontaK; 2019-04-25, 23:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Njae, har ingen större kunskap kring Mörrum mer än att det passerat några tiotal, kanske ett knappt femtiotal, här hemma genom åren.
                  Intresset är heller inte enormt, kanske blir så när man äger en Daiwa Millionaire Bay Casting 103 i absolut nyskick med SV-spole. Ingen Mörrum som vågar bo i samma hus som en sådan.

Skämt åsido, min koll på Mörrum är inte bra. Mankan kan säkert komma in och stapla upp alla skillnader och likheter i detalj.

Ska däremot orda lite om ämnet ändå:

BJ-modellen finns som jag förstår det enbart som 1600-storlek och har två bromsvikter, LJ-modellen kommer i 3600-storlek, har IVCB-4 samt ett groteskt powerhandle.
                  I övrigt är dessa i princip identiska, förutom storleken då.
                  Att BJ inte står för förstadiet till betäckning går att lista ut, det står högst troligen för Bay Jigging då mängder av andra rullar avsedda för Japan bär denna förkortning med den betydelse.
                  LJ har jag läst både Light Jigging och Lighting Jigging från olika källor.
                  Tror inte förkortningarna ens står utskrivna i rullarnas papper eller på kartongerna men kan minnas fel.

Det är i övrigt relativt små skillnader mellan en SX IVCB och en ZX IVCB-4, kanske skiljer sig spolvikten väsentligt...
                  Vill man förkovra sig kan man för all del plugga SX IVCB-sprängskiss eller ZX IVCB-sprängskiss där framstår skillnader och likheter ganska tydligt.

Den allra största skillnaden, enligt mig, hos nya modellerna jämfört med gamla är bromsplatta/bottenplatta i någon form av plastmaterial där viktiga delar som utsätts för belastning fästs med självgängande skruv.
                  Jag är totalt allergisk mot det och det kanske också är största orsaken till min aversion mot nya Mörrum.
                  Vet däremot inte om det sitter i alla modeller, har bara skruvat några stycken ZX och minns inte den exakta uppbyggnaden.
                  Byggde däremot ihop en sådan där LJ/BJ-historia för ett antal år sedan och där var det plast.

Min favorit är helt klart vanliga SX High Speed, gärna i 1600-storlek.
                  Har egentligen ingen bättre motivering än att det är en aluminiumrulle som fungerar alldeles utmärkt till det fiske jag bedriver..

Jag ser både 1600 och 3600 av alla olika modeller som ganska typiska bassrullar.
                  Fungerar säkert med lite tyngre beten men då jag fiskat SXHS, SXIVCB, SXMAG och SXUM har jag använt dem upp till 1oz ungefär.
                  Tycker att samtliga fungerar bra en hyfsad bit under 10 gram även om jag inte minns detaljerade skillnader (har inte själv ägt en Mörrum på cirka 10 år).

Byte av slirbromslameller är en självklarhet för mig i de äldre varianterna.
                  Annars har jag bara bytt spollager då dessa sett bättre dagar och till fisket jag bedrivit (främst 10-20 gram) behöver man inte göra mer.
                  Ska man kasta lätt gör naturligtvis lätta spolarna från ZPi och Avail stor skillnad men dessa kan vara svåra att få tag i beroende på modell (eller ja, ZPi är väl alltid svårt och dyrt).
                  En Mörrum i 1600-storlek med lätt/grund spole och rena lager är ytterst svårslagen till lätt fiske.

En sista sak MÅSTE sägas om Mörrum-serien; det är angående den gräsligt glappande frikopplingsknappen.
                  Den glappar åt alla håll och kanter och drar verkligen ner helhetsintrycket. Jag vet inte om knappen kanske sitter något bättre på ZX som jag har för mig har lite annorlunda distanser mot stativet men hos SX är den minst sagt irriterande. Särskilt med tanke på att det var så dyra och exklusiva rullar.
                  Knappen är faktiskt anledningen till att jag sålt alla mina Mörrum jag ägt. En petitess kan tyckas (vilket det är), jag stör mig inte på småsaker i vanliga fall men just i det här fallet gör jag det.

Ämnet ligger för övrigt i kategorin "Flugfiske - Utrustning" vilket kanske inte är optimalt.
                  Knappen är nog lika illa Sjukt dom kallar det premium. Trodde det var fel på min. .
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    Knappen är nog lika illa Sjukt dom kallar det premium. Trodde det var fel på min. .
                    "Trodde det var fel"
                    Jag hoppades istället att det var fel, tyvärr inte. Har försökt åtgärda ett par knappar men utan rätt maskineri blir det inte bra.
                    Skulle inte vara så komplicerat att tillverka plastdistanser med lite mer bredd för att minska glappet i sidled.
                    Avails-knapp gör problemet lite mindre påtaglig men den löser det absolut inte...

Är alltså den nya såpass illa också är det inte bra.
                    Visst att knappen måste ha en viss frihet att röra sig; det har den i Conquest, Millionaire, Steez och andra premiumrullar men inte i närheten av Mörrumens glapp.

Ursprungligen postat av Napp & Nytt 2018
                    Vi förstår om dina ögon tåras en smula.
                    Hela konstruktionen andas klassisk ABU-ingenjörskonst och modernt nyskapande på samma gång.
                    Känslan är kompakt, graciös och lyxig
                    Pris 5999
                    Ska inte klanka ner på Mörrum som modellserie men ja, ABU, mina ögon tåras en smula.
                    På sprängskisserna i mitt förra inlägg syns ganska tydligt att ZX inte är så modern eller nyskapande förutom främst estetiskt, graciöst och lyxigt är det faktiskt dock förutom den där knappen.
                    Priset är däremot otvetydigt modernt och lyxigt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04