spö till jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö till jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö till jiggfiske

Ska köpa en stradic 2500 fb och behöver ett bra spö till som funkar till att jigga abborre och mindre gös. Det skulle inte skada om spöt fungerar till spinnare, sked och vobbler i vikterna 5-18g. Behöver jag två olika spön?

Köp ett spö med topaktion upptill 20 g. Se till så att det har bra ryggrad så du kan få till bra mothugg men ändå en känslig top. Dragon har flera bra spöen som passar till detta fiske.

Kommentera

http://greatfishing.com.pl/ - Har riktigt bra priser på Dragonspöna!
      Senast ändrad av Flodebanan; 2007-01-13, 19:03.
      sigpic

Kommentera

jiggspön

det finns ju två olika spön för jiggfiske. det ena är ett spö med en mjukare topp som ett feeder-spö dem ser man väldigt lätt huggen på toppen. det andra alternativet är ett vanligt lätt haspelspö men då kommer du att få titta på linan för att uppmärksamma huggen. det är olika från person till person. Vilket spö du föredrar tror jag att du tar reda på genom att gå in till en redskapsbutik och känna lite på de olika spöna. jag använder ett speedmaster 9 fot 10-30 gram till gös och beastmaster ul eller ett 8 fot 5-20 gram för abborre. det beror på hur stora jiggar du skall använda. men känn efter vad du tycker känns bäst eftersom det är väldigt personligt.

Jigga på

Kommentera

Känn på Sjöbjörnen LTJ. Sex fot långt, fungerar bra upp till ~30 gram och ger god kamp med halvkilosborrar samtidigt som du har en jäkla kraft i bottendelen om en större gös eller gädda skulle hugga. Ett mångsidigare spö får man leta länge efter.

Kommentera

Ursprungligen postat av ob
            Känn på Sjöbjörnen LTJ. Sex fot långt, fungerar bra upp till ~30 gram och ger god kamp med halvkilosborrar samtidigt som du har en jäkla kraft i bottendelen om en större gös eller gädda skulle hugga. Ett mångsidigare spö får man leta länge efter.
            Har ett Sjöbkörnen LTJ och det funkar jättebra. Använder det till abborrefiske på sommaren framför allt med jiggar, spinnare och ytbeten. Rekommenderas starkt!

Kommentera

Tack för alla snabba hjälpsama svar hittills! Gillar lite längre spön så 6 fot som Sjöbjörnen är blir lite kort för mig. Ni som tipsade om Dragonspöna kanske vet något om Mystery Contact Jig? Det verkar iaf som ett alternativ, typ 9fots.. Jiggarna kommer att ligga i viktklassen 5-25g så ett spö med kastvikt upp till 20 borde räcka. Ligger hellre lite i underkant än fiskar med en styv påk. Skål!

Kommentera

Dragon har riktigt bra jigg spön.

Här är en länk till en tidigare diskusion om dem:

Kommentera

Prologic Jig n´ Spin är trevliga.

Kommentera

Om du mest ska fiska abborre med utrustningen skulle jag välja en rulle i storlek 1000 istället (Allt för att få en så lätt utrustning som möjligt). Själv använder jag ett ProLogic Jig N' Spin 7 - 25 g och en Stradic 1000FA.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04