Jerk nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Att man tagit en sailfish med en rulle säger väl ingenting?

Ungefär som att säga att en rulle var trasig när jag köpte den, och därmed dra alla över en kant och säga att ALLA e kass direkt ur kartong.

Sailfishen kan ha vägt 10kg och rullen kan ha haft de optimala måtten mellan de rörliga delarna o.s.v. Kan ju inte direkt varit ngn bjässe med tanke på linmängden om dom inte jagade den med båten i 50knop.
    Nej, du har ju naturligtvis rätt. Jag kan inte förstå att jag inte hade en jättepesimistisk hållning - helst till det mesta i livet och synnerhet till såna som kommer med inlägg här på Fiskesnack - från början. Självklart är det ju nåt slags mygel...

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg
      Mattias, kan du inte lägga upp en bild på Revon??
      Bild kommer på fredag, när jag hämtat upp den....
      Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

jerklimpan

Har du ett langre spo typ 6.6 och langre sa star du och jerkar med spot i en helt annan vinkel an med ett kort spo. Alltsa du arbetar med spot i en vinkel mera rakt ut fran kroppen. Det ar mycket skonare och framfor allt sa sitter mothuggen mycket battre pa det sattet. Dina polare star de och jerkar med spot rakt ner mot vattnet? far de till bra mothugg verkligen? Borjade sjalv med spon pa 6.0 och 6.2. Nu kor jag inte med spon kortare an 6.8. Visst fan funkar det bra med korta spon men fordelarna overvager med langre spon. Nar jag korde med de korta spona blev mothuggen oftast patetiska neratmothugg. Smaken ar som baken delad och bada funkar men prova.

Kommentera

Ursprungligen postat av mangeboy79
          nån mer en jag som tycker att pp blivit kass? eller är det bara jag som hittat bättre linor?

ja!

pp snärtar av alldeles för mycket!!
          senast i helgeen när jag var o fiska så gick linan av för min polare närhan inte gjorde mer än att han bara gick på gräset och höll i spöt
          då , såklart , knöt han en ny knut och den gick ju av i kastet ca 1 min senare , hej då med hans nya big bandit bara , fast jag har då aldrig haft problem med pp , men fire line är också jätte dålig , den går också av alldeles för mycket..
          nån som har nå tips på nån BRA lina som håller , och inte går , ska helst inte ta upp så mycket vatten heller , ska helst finnas i 0,38..
          dvs den perfekta linan

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A
            Bild kommer på fredag, när jag hämtat upp den....
            Härliga tider.

Kommentera

Här kommer bilderna, orkade inte med o vänta, så nu gapar min plånbok tom.... Vem behöver julmat o julklappar????
              Bifogade filer

Kommentera

Kom o tänka på en sak, är alla flätlinor så satans tjocka???
                La på 0.25 stren, rullen sägs ju ta 150m 0.30, det gick på c.a 80 m 0.25!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby
                  ja!

pp snärtar av alldeles för mycket!!
                  senast i helgeen när jag var o fiska så gick linan av för min polare närhan inte gjorde mer än att han bara gick på gräset och höll i spöt
                  då , såklart , knöt han en ny knut och den gick ju av i kastet ca 1 min senare , hej då med hans nya big bandit bara , fast jag har då aldrig haft problem med pp , men fire line är också jätte dålig , den går också av alldeles för mycket..
                  nån som har nå tips på nån BRA lina som håller , och inte går , ska helst inte ta upp så mycket vatten heller , ska helst finnas i 0,38..
                  dvs den perfekta linan
                  har testat 0,25 stren lina sen i sommras (gul) bästa linan jag haft på rullen ! enda lilla nackdelen jag kunnat hitta med den är att den är ganska tätt spunnen och den låter lite i spö ringarna speciellt i början !

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A
                    Kom o tänka på en sak, är alla flätlinor så satans tjocka???
                    La på 0.25 stren, rullen sägs ju ta 150m 0.30, det gick på c.a 80 m 0.25!!!!
                    Den angivna tjockleken på spunna linor är ju ett kapitel i sig. Vissa linor är mycket tjockare än vad som anges och vissa andra verkar t.o.m. vara tunnare än vad som angivits.

Jag har kört TufLine XP 50 lbs(ca 0.30 mm) och 65 lbs(ca 0.40 mm) de sista åren och har inte haft några problem med avsnärtade linor eller så. Jag köpte 1 bulkspole av varje dimension i USA för ett drygt år sedan och det var billigt, 5-600:- för 1100 meter.

Jag har kört 50 lbs linan på min Okuma VS200LX och den har klarat några fina skatbon när det var minusgrader i luften och man kastade med handskar.

På min gamla Amb 4601C4 så har jag kört 65 lbs och den har heller aldrig gått av.

På min nya 5601JB så kommer jag att köra 65 lbs igen.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Detta var vad jag satsade på från start.....
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar