Iar? Backbroms sönder? Rocket 5600cl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Iar? Backbroms sönder? Rocket 5600cl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Iar? Backbroms sönder? Rocket 5600cl

Min backbroms verkar ha pajat när det var kallt ute. Trodde bara det var kylan, men idag när jag var ute funkade den inte heller i mildväder. Vad kan ha hänt. plockade isär den en hel del, men inget verkade paj?!

När jag jerkar, eller gör mothugg går inte backspärren i och veven vevar till lite liksom. Eller svajar till. Känns skitmysko.

Vad kan vara sönder?

Orkar inte skicka iväg den på lagning nu så här under höstfisket!

Mycket tacksam för lite hjälp.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Släng upp ett par bilder i fotoalbumet på rullen öppnad så blir det nog lättare att se vad som är fel?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Du har upplevt ett klassiskt IARtrassel som med stor säkerhet beror på att smörjmedlet i IARlagret förlorat sina egenskaper.

Tag loss gaveln och bada hela yttergaveln i fotogen, tändvätska eller diesel. Den skall doppas flera gånger som varvas med att frinavbussningen petas in i IAR lagret där den snurras åt rätt håll.
      När Du inte orkar bada den längre lägger Du den på en tidning där den får droppa av.

Smörj sedan IAR lagret (efter det att all tvättolja droppat ur) med ett högkvalitativt vattenavvisande fett (Rocket Oil Liquid grease är bäst, Cal's 2-speed Reel grease är näst bäst) , eller med motorolja av lite tjockare kvalitet (15W-40). Motorolja är utmärkt så länge Du inte översmörjer lagret så alltihopa dryper av olja. Sen är lagret i skick igen.

Jag brukar komplettera IAR'en med en extra spärrhake, ABU kallar den dual stopper, som går in om IAR lagret skulle släppa. Installationen är inte svår för den som nitat någon gång i sitt liv.
      De som huvudlöst argumenterar för att det är onödigt har aldrig råkat ut för IAR släpp när en stor öring smäller på och man står där med ett skatbo i näven och 7kg ilska i änden av linan... Lite slöjd är bättre för humöret.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Du har upplevt ett klassiskt IARtrassel som med stor säkerhet beror på att smörjmedlet i IARlagret förlorat sina egenskaper.

Tag loss gaveln och bada hela yttergaveln i fotogen, tändvätska eller diesel. Den skall doppas flera gånger som varvas med att frinavbussningen petas in i IAR lagret där den snurras åt rätt håll.
        När Du inte orkar bada den längre lägger Du den på en tidning där den får droppa av.

Smörj sedan IAR lagret (efter det att all tvättolja droppat ur) med ett högkvalitativt vattenavvisande fett (Rocket Oil Liquid grease är bäst, Cal's 2-speed Reel grease är näst bäst) , eller med motorolja av lite tjockare kvalitet (15W-40). Motorolja är utmärkt så länge Du inte översmörjer lagret så alltihopa dryper av olja. Sen är lagret i skick igen.

Jag brukar komplettera IAR'en med en extra spärrhake, ABU kallar den dual stopper, som går in om IAR lagret skulle släppa. Installationen är inte svår för den som nitat någon gång i sitt liv.
        De som huvudlöst argumenterar för att det är onödigt har aldrig råkat ut för IAR släpp när en stor öring smäller på och man står där med ett skatbo i näven och 7kg ilska i änden av linan... Lite slöjd är bättre för humöret.

följ UT´s uppmaning i detta. när jag fick IAR-problem så frågade jag runt och det var betydligt fler än jag trott som haft samma problem. IAR är svajjigt och OM det nu ballar ur så kan man ge sig fan på att det sker med ett PB i andra änden. jag skulle personligen INTE använda mig av ett IAR som ballat ur en gång (oavsett om det är fettet eller ngt annat som orsakat det, så är det en skön känsla med ett nytt lager), maila lundgrens eller ABU och få ett nytt hemskickat.
        Senast ändrad av ALQ; 2006-11-04, 20:35.
        achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
        \m/

Kommentera

Humm, fixa själv, eller maila abu?
          Det kan lossna helt alltså? Inte bara svaja?

Får bli till att fixa detta.
          Senast ändrad av Bowen; 2006-11-05, 07:34.
          &

-Okänd

Kommentera

Tack för hjälpen gubbar, Har mailat abu nu, får se vad dom säger, Men UT, du säger att det bara är att smörja upp eller? Kankse inte behöver något nytt?
            &

-Okänd

Kommentera

Om rullen inte dränkts i saltvatten eller har slitits hårt i åtskilliga år, går det i oftast att få lagret att funka som nytt igen igen. Men som ALQ påpekar måste man våga lita på sina grejor om ett PB smäller på, och då kanske ett nytt lager inte är fel. Rätt smörjmedel är under trots allt en förutsättning och sen rekommenderas en kompletterande spärr i vilket fall som helst.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                Om rullen inte dränkts i saltvatten eller har slitits hårt i åtskilliga år, går det i oftast att få lagret att funka som nytt igen igen. Men som ALQ påpekar måste man våga lita på sina grejor om ett PB smäller på, och då kanske ett nytt lager inte är fel. Rätt smörjmedel är under trots allt en förutsättning och sen rekommenderas en kompletterande spärr i vilket fall som helst.
                Japp ok, tack skall du ha!

Vilket lager är det? Sprängskiss, eller bild eller nåt, Har du det?
                &

-Okänd

Kommentera

Om du vill ha "Dual-stopper" på din rulle, men inte har verktyg för att nita fast backspärrstiftet i bromsgaveln så finns det färdiga bromsgavlar med detta stift att köpa från ABU. Vill du ha en likadan bromsgavel (men inkl stift) som är original i din rulle så beställer du #25897 + backspärrhake #13373. De kostar tillsammans 130 kr. Vill du ha en stabilare (och tyngre) bromsgavel så finns det en variant i kromad mässing. Har inte numret framme just nu men vill du ha det så är det bara att PM'a mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                    Om du vill ha "Dual-stopper" på din rulle, men inte har verktyg för att nita fast backspärrstiftet i bromsgaveln så finns det färdiga bromsgavlar med detta stift att köpa från ABU. Vill du ha en likadan bromsgavel (men inkl stift) som är original i din rulle så beställer du #25897 + backspärrhake #13373. De kostar tillsammans 130 kr. Vill du ha en stabilare (och tyngre) bromsgavel så finns det en variant i kromad mässing. Har inte numret framme just nu men vill du ha det så är det bara att PM'a mig.
                    Tack för hjälpen! Min rulle är dock hos abu i svängstad nu, skrev till dom att sätta i en dualstopper med.

Men som sagt, tack endå!
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S