spötips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spötips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spötips!

Återupptog mitt fiskeintresse för ett par år sedan. Införskaffade en cardinal 304R. För laxfiske köpte jag ett 9 fots conolon 20-50g och för öring,regnbåge etc blev det ett 8 fots kinetic salamander. Tycker att dessa spön vid de flesta tillfällen är för korta och dessutom är jag sugen på en multirulle.

Har väl i stort sett bestämt mig för en Ambassadeur 6500 pro rocket för laxfisket. Fiskar i åarna på västkusten och mest med drag mellan 30-40g. Funderar på ett 10 eller 11 fots spö. Har tittat på ett Edge TSP 10,3 fot 15-45g och blev lite sugen. Är det för klent? Skall jag gå upp till 20-65g? Någon som har erfarenhet av Edge-spön eller något annat spö att rekommendera?

Till öringfisket i hav samt å hade jag tänkt behålla min Cardinal och köpa ett 10-11 fots spö. Kanske ett Edge TSP här också?!?! Tittade på ett 10,3 fots 10-35g och det kändes kanon.

Tar tacksamt emot hjälp!

till laxfisket skulle jag gått upp till 12 fot och 80+ gram om du fiskar i en medel/större älv då det är avgörande att ha ett spö me såpass mycket ryggrad att man kan trötta fisken utan att trötta sig själv.
    Fish On!

Kommentera

Känner mig lite kluven! Har hört från flera håll att laxspöna skall vara så pass grova som 80+. Samtidigt verkar det som de flesta där jag fiskar har 20-60g och 10-11 fot. Sen har vi ju t.ex berkley signa salmon som är för 9-41g. Enligt napp o nytt ett spö för krävande laxfiske?!?
      Jag vill alltså inte ha ett onödigt grovt spö att hålla i. Sen måste det ju ändå svara vid mothugg och drillning. Till saken hör att jag har tagit ett antal laxar på mitt conolon 20-50g och det har inte varit något problem vid drillningen. Men man kanske skall välja ett med högre betesvikt då spöt är längre??
      Fortfarande ingen som har någon erfarenhet av edge-spöna?

Kommentera

Ursprungligen postat av sne
        Känner mig lite kluven! Har hört från flera håll att laxspöna skall vara så pass grova som 80+. Samtidigt verkar det som de flesta där jag fiskar har 20-60g och 10-11 fot. Sen har vi ju t.ex berkley signa salmon som är för 9-41g. Enligt napp o nytt ett spö för krävande laxfiske?!?
        Jag vill alltså inte ha ett onödigt grovt spö att hålla i. Sen måste det ju ändå svara vid mothugg och drillning. Till saken hör att jag har tagit ett antal laxar på mitt conolon 20-50g och det har inte varit något problem vid drillningen. Men man kanske skall välja ett med högre betesvikt då spöt är längre??
        Fortfarande ingen som har någon erfarenhet av edge-spöna?
        Är väl snarare så att man i mindre rinnade vatten inte behöver alls så grova saker som i Norrlandsälvarna, Strömmen o.s.v ? Men jag kan givetvis ha fel
        sigpic

Kommentera

Här uppe i indalsälven är en 11-13 for ett måste met betesvikt på 80g+, när det är bra flöde måste man ha ett sänke så man kommer ner och får det att "rulla". Jag skulle inte vilja fiska lax med mindre än en amb 7000 och en 12 fotare iaf.
          Fish On!

Kommentera

Eftersom jag inte fiskar i älvar med de flödena antar jag att det borde vara ok med lite lättare grejor för själva fiskets skull. Fiskar i de reglerade västkuståarna och oftast med en betesvikt på 30-40g. Frågan är ju då hur grova grejer som behövs när det väl smäller på! Vill som sagt var kunna kasta lite längre än med mina gamla grejor men för den sakens skull inte tappa känslan i själva fisket.
            Tar gärna emot konkreta förslag på spön/utrustning.

Kommentera

Hur är Signa Salmon till laxfisket?

Kommentera

Ett stort tack till er som svarat. Sen om jag blivit så mycket klokare..........
                Får väl tjata lite till, vill ju inte köpa fel!
                Finns det ingen som har ett 10.2 fots Signa Salmon för ett utlåtande?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 771 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04