5601jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601jb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5601jb

Hej.

Går i funderingar på att köpa en 5601 Jb. Nu till frågan är det värt att lägga 1200:- på trim till rullen eller är det overkill. får den för 2400:- med lina och trim från UT.

Martin

jag tycker att rullen är bra som den är..men har man en rullfetish och gott om pengar så varför inte?
    does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Ursprungligen postat av ezox
      jag tycker att rullen är bra som den är..men har man en rullfetish och gott om pengar så varför inte?
      Har varken rullfetish eller gott om pengar.. Frågade mera om det behövs??

Kommentera

Det blir nog som att köpa en V70 utan trimm eller en V70 med trimm. Funkar aldeless utmärkt som den är men vill man stå ut från mängden och bräcka polarna så får man slanta upp. Fisk kommer du garanterat få oavsett trimm.

Kommentera

det behövs definitivt inte.. jag skulle ha låtit bli. no offence UT.
          does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Har kollat lite på den rullen också. Har tänkt att köpa den snarast och börja köra lite tyngre jerkfiske (och ha min Amb. SM-5600C för vanligt gäddspinn).

Tänkte först köpa nya delar till min gamla rulle så att den lämpar sig för jerk, men det känns lite dumt. Man vill ju inte riskera att den gamla favoritrullen brakar ihop allt för snabbt, för det kan väl ske även om man är försiktig och kör med uppgraderings-sats?

5601JB verkar vara stabilt byggd och anpassad för tyngre fiske så den behöver man kanske inte trimma och uppgradera det första man gör? Kanske viktigare att man verkligen tar hand om rullen ordentligt efter varje fisketur. Och visar det sig att något inte känns bra så kontaktar man förslagsvis UT angående ev. trimning eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av fure
              Hej.

Går i funderingar på att köpa en 5601 Jb. Nu till frågan är det värt att lägga 1200:- på trim till rullen eller är det overkill. får den för 2400:- med lina och trim från UT.

Martin
              var nära att göra samma sak men avstod.

om du ska jerka mest gör det inte särskilt stor skillnad i kastlängd. sa abu´s trim expert på fiskemässan som var i april.han nämde mest om att man kommer längre med lättare drag.vet inte vad du söker..men jag hoppade när han sa det.

Kommentera

Jag skulle säga att du köper den orginal, om du är missnöjd kan du väll be han trimma den då istället? Men jag tror inte du kommer bli missnöjd, så länge du värkligen inte kräver längre kast och kunna kasta lättare beten. Men annars äre ju kul med en "pimpad" amba som man kan skryta med ....
                bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellberg
                  var nära att göra samma sak men avstod.

om du ska jerka mest gör det inte särskilt stor skillnad i kastlängd. sa abu´s trim expert på fiskemässan som var i april.han nämde mest om att man kommer längre med lättare drag.vet inte vad du söker..men jag hoppade när han sa det.
                  Partsinlaga från den vars grejor tråden berör.

"ABU's trim expert" som Du talade med på mässan var med största säkerhet jag.
                  JB'n är en riktigt bra rulle rätt ur kartongen, där Ambassadeuren på olika sätt förbättrats för att klara tungt jerkfiske. Uppgradering är inte på nåt sätt nödvändigt. Tillsätt vatten och kör!

Om jag skulle göra något med rullen direkt så skulle det vara slirbromsen (fiskebromsen), för originallamellerna i teflon degar gärna ihop efter några ordentliga rusningar och då blir slirbromsen ryckig. Man byter lamellerna mot CarbonTexlameller och slirbrickor av rostfritt fjäderstål.

När det gäller kastegenskaperna är det helt korrekt att de riktigt stora skillnaderna med UT Reel Performance märks med lättare beten. Men helt klart är att även tyngre beten kastas avsevärt längre och att rullen blir betydligt säkrare efter uppgradering, nära nog utan risk för "professional overrun" och skatbon. Som en ren bonus kastar man även 100grammare betydligt längre än innan och det går åt betydligt mindre kraft för att få iväg grejorna. För att verkligen få råkoll på spolen när man kastar tyngre beten har jag tagit fram ett centrifugalbromssystem med vävbackelitvikter i två olika storlekar.

På senare tid har fler och fler jerkare upptäckt att det jag skriver verkligen stämmer, men om det sen är värt pengarna är en helt annan fråga.

Jag hoppas mina försök till klaragörande inte upprör känslorna alltför mycket på reklampoliserna.
                  www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av fure
                    Hej.

Martin
                    Trams man måste ju va bra dålig kastare för å behöva trimma en rulle som man ska kasta 100 grams wobbler med .
                    Skulle du kasta efter öring med 12 grams toby från kusten då kan det va befogat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04