Erfaranhet av Okumas rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfaranhet av Okumas rullar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfaranhet av Okumas rullar ?

Hej

Jag undrar ifall det är några som har erfarenhet från Okumas rullar haspel och multi. Vad ni tycker om dem allmänt sett.
    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Jepp, dock inte med något positvit resultat.

Köpte ett jerkset. Fick med en Okuma rulle, Pajjade efter ca: 15 fisketurer.
    Har även haft en Okuma Flugrulle tyckte den var skit oxå.

Men har iofs inte testat deras "fina" varianter.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag har en "Okuma Inspira IX 40" = Haspelrulle är mycket nöjd med den.

Kommentera

Har haft en okuma multi som jag jerkfiskat med och den blev konstig efter ca 10 turer. frikoppla inte ordentligt och var allmänt skit.
        Har inte haft några problem med okumas haspelrullar (500-700kr klassen) som jag tycker är ganska sköna och prisvärda, men jag har bara fiskat med lättre beten typ 10-40g.

Kommentera

är det jag som är blind när inte hittar några tester eller liknande på deras rullar?

Kommentera

Så länge man köper Okumas haspelrullar för mer än 5-600kr så får man fina rullar för pengarna. Dock har Okuma oändligt med billiga skitrullar som man inte bör satsa på. Jag har själv två st olika Okuma haspelrullar, en Interceptor 530 och en Inspira IX30. Bägge dessa rullarna funkar finfint och jag har inte vid något tillfälle ångrat mina inköp.

Hur det är med multirullarna törs jag inte uttala mig om men min uppfattning om t.ex. Nitryx-rullen som marknadsförs som "en billig och bra jerkrulle för nybörjaren" är att den verkar vara förjävla plastig. Den ger heller inget toppenintryck vid klämning och känning. Konstruktionen känns onekligen rätt fattig. Är du ute efter en bra multi tror jag att du gör klokare i att satsa på en Amba då de har en grym bredd i modellregistret och relativt bra priser.
            Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-09-19, 23:47.

Kommentera

Jag har också en Inspira, en IS20, den har funkat väligt bra är är absolut i klass med dom dyraste Shimano-rullarna, och Okuma rullarna kostar ju bara en femtedel av Shimanos rullar också, jag är mycket nöjd med min Inspira, har inte testat nåt annan rulle från Okuma. Men jag har nu fått ett väldigt positivt tänk om Okuma allmänt =)

Kommentera

Hade ju varit roligt om någon kunde tycka till om multi rullarna då också när man fått lite feedback om haspel. Men folk kanske inte vågar köpa nått annat än Abu på multi?

Kommentera

Ursprungligen postat av bj_orn
                  Hade ju varit roligt om någon kunde tycka till om multi rullarna då också när man fått lite feedback om haspel. Men folk kanske inte vågar köpa nått annat än Abu på multi?
                  Jo då, jag har ägt en massa Shimano multirullar. Fina i gången, könlösa o åt helvete för dyra. En Ambassadeur är bilig, en Daiwa, Shimano eller motsv av samma kvalite kostar oftast det dubbla..

Kommentera

Gällande japanska märkens multirullar finns det en grym bredd beträffande användningsområde, kvalitet och pris. Jag kan hålla med om att t.ex. Shimano och Daiwa är överlag dyrare än t.ex. motsvarande Ambassadeur. Dock finns det rullar med humana priser och där kvaliteten och funktionaliteten fortfarande är med beröm godkänd. Jag själv har en Daiwa Millionaire 300L Proteus (se min avatar) som är en fantastiskt skön multirulle som hittills övertygat mig mer och mer efter varje pass och den kostade under 1000-lappen. Så länge man inte stirrar sig blind på Black sheep och Calcuttorna så inser man snabbt att det finns prisvärda alternativ även för den som befinner sig nånstans mittemellan söndagsfiskare och proffs.

Ursprungligen postat av bj_orn
                    Jodå, det funkar utmärkt med andra fabrikat också.
                    Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-09-20, 22:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04