Dyra beten - Dåliga krokar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyra beten - Dåliga krokar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Bara därför att alla gillar olika krokar, att då behöva betala 20kr xtra för att sedan behöva lägga ytterligare 20kr för att få de "rätta" krokarna är inget vidare. Därför billigaste skiten man kan hitta, och så får folk välja själva?
    Tror du på fullt allvar att en tillverkare av beten skulle behöva betala 10:- styck för ett par schyssta krokar när han/hon beställer in ett par tusen stycken för grossistpris. Skulle tro att de kostar mindre än 2-3 kr. Poängen är att tillverkarens marginaler ska ligga i betet. Det är där pengarna ska tjänas. I dennes ögon är krokar ett nödvändigt ont. Således hade det varit bättre om man inte fick några krokar alls och betalade mindre, eller fick ett par bra krokar för en merkostnad på 10:-! eller mindre. Även om de som följer med inte är en favoriter så kanske man ändå kan använda dem tills vidare iaf. Skillnaden i krokningsförmåga mellan en gamakatsu, owner, eagle claw eller vmc är väldigt liten i jämförelse med skillnaden mellan dessa och en skitkrok som är grövre än
    betet den sitter på. Om cwc klarar av att sätta skapliga krokar på sina lågprisbeten som buster så borde mr. cobb kunde lägga på ett par spänn och sätta på skapliga på sina. Det handlar bara om vinstmarginaler..

Nåja, nu har jag gnällt så det räcker och blir över...

Puss och skitfiske på er!
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
      Owners tubkrok för lax & havsöringsflugfiske är väldigt fin och har knappt hört folk som har haft problem med den. Det jag har hört (använder den själv, tillsammans med VMC och Ken sawada krok) är mr khk har tappat flertalet stora höstöringar för att kroken är för vass och den skär sig ut ur munnen! Höstöringen tar som bekant väldigt ofta flugan rakt bakifrån och kroken sätter sig väldigt ofta just i det alldra yttersta i munnen. Jag har själv inte tappat fisk på Owner men har däremot upplevt att går man i en sten med dem så är dem bara att kassera. Du kan inte bryna upp dem som med många andra krokar. (obs man bryner bara lite lätt 1-2ggn sedan kasera, man får inte vara snål när det gäller krok).

VMC är lite av min favoritkrok då den är billig och går att köpa i 100pack. Dessutom har jag alldrig haft några som hällst problem med dem! Dessutom krokar den fisken mycket bra. En nackdel är att den är lite väl "soft" härdad så den lätt viker sig när man går i bårte. Men det har alldrig hänt något när jag drillat fisk.

Ken Sawadan är en dyrare krok men samtidigt mitt nr1 val för fiske i väldigt "hårt" vatten. Den är hårdare härdad än VMC men inte Salarhärdad så att den går av. Väldigt vass.
      The Loomis Man; På 1960-talet hade man inte mycket annat än Mustads olika enkla och dubbla laxkrokar att välja bland när man fiskade i Altaelva, Repparfjordelva och andra nordnorska älvar. På 1980-talet när jag började fiska med tubfluga och trekrok kom jag i kontakt med Partridge som på den tiden var supervass jämförd med många andra krokfabrikat. Efter några oförklarliga tafslinbrott vid laxfiske i Gaula slutade jag med Partridge och började leta efter andra krokfabrikat. En välkänd fiskeskribent som korsade mina fiskestigar då och då visade mig att Partrige trekroken var lika vass i krokkronan som i krokspetsen. Linan skars av direkt om den kom in i krokkronan. Det hände inte så ofta vid laxfiske, men rullande öring kunde titt som tätt också rulla in en lina i krokkronan. Det här liknar mest en rötmånadshistoria. Idag finns det nog inte många laxfiskare som hört talas om Partridge. Next!
      Old Firehand

Kommentera

Hej OF

Partridge är ganska välkänt bland laxfiskare. Inte minst Micke Frödins Salarkrok. Den tilltalar väldigt mycket att binda på liksom använda tubkroken. Den är dock värdelös då den är alldeles för hårt härdad och går av hela tiden. Jag har inget förtroende för den kroken även om jag fått en lax på över 10kg på salarkroken storlek 6 (guld).

Dock har jag använt andra Partridgekrokar (ej tub/trekrok) och dem är väldigt fina.

Ursprungligen postat av Old Firehand
        The Loomis Man; På 1960-talet hade man inte mycket annat än Mustads olika enkla och dubbla laxkrokar att välja bland när man fiskade i Altaelva, Repparfjordelva och andra nordnorska älvar. På 1980-talet när jag började fiska med tubfluga och trekrok kom jag i kontakt med Partridge som på den tiden var supervass jämförd med många andra krokfabrikat. Efter några oförklarliga tafslinbrott vid laxfiske i Gaula slutade jag med Partridge och började leta efter andra krokfabrikat. En välkänd fiskeskribent som korsade mina fiskestigar då och då visade mig att Partrige trekroken var lika vass i krokkronan som i krokspetsen. Linan skars av direkt om den kom in i krokkronan. Det hände inte så ofta vid laxfiske, men rullande öring kunde titt som tätt också rulla in en lina i krokkronan. Det här liknar mest en rötmånadshistoria. Idag finns det nog inte många laxfiskare som hört talas om Partridge. Next!
        Old Firehand
        G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av mangeboy79
          vem är christer lindström? vilken modell av owner använde du?

Piker from hell här på forumet.. kolla den gamla ownertråden. Christer är dock inte aktiv på FS kan jag tillägga... han tröttnade på det.

han är inte så kaxig som han låter dock. bara man dänger honom 35 ggr i rad på Pro Evolution Soccer 5..

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
            Piker from hell här på forumet.. kolla den gamla ownertråden. Christer är dock inte aktiv på FS kan jag tillägga... han tröttnade på det.

han är inte så kaxig som han låter dock. bara man dänger honom 35 ggr i rad på Pro Evolution Soccer 5..
            PES 5 rockar!
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus
              PES 5 rockar!

ja det är bra mycket bättre än korkarna iaf.

spelar PES5 så fort jag kommer åt. dängde christer rätt hårt när vi var lägerledare i somras

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
                ja det är bra mycket bättre än korkarna iaf.

spelar PES5 så fort jag kommer åt. dängde christer rätt hårt när vi var lägerledare i somras
                Vilket lag kör du med? Jag kör givetvis Arsenal med zola på topp!!
                SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Håller inte med om att originalkrokarna är helt kassa. Dock lite beroende på hur och vart man fiskar.

Pröva t.ex. att binda en bucktailspinnare med hår på kroken och se hur många gäddor den kroken håller sig vass innan den måste bytas jämfört med en bucktailkrok av jenkartyp som man kan fiska flera år med och endast slipas upp då det behövs.

Samma sak med fiske i extremt steniga förhållanden, där knäcks spetsarna på owner, på gamakatsu böjs dom eller knäcks, då krävs det en jenkarkrok man kan slipa upp hela tiden och fiska så optimalt man kan med hyffsat vassa krokar istället för att slänga krok efter krok i sjön då den blivit slö.

Likaså till cobbsarna är dessa tyngre krokar ibland suveräna, speciellt till cobb14 som är väldigt viktkänslig då Jack Cobb ibland visar helt total avsaknad av att kunna bygga sina modeller lika kan vissa sjunka som sten medans andra knappt sjunker alls, då är dessa tunga krokar perfekta att balansera betet med!

Med ett bryne i fickan och dessa krokar kan många turer räddas!

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus
                    Vilket lag kör du med? Jag kör givetvis Arsenal med zola på topp!!

hehe... själv kör jag med Mitt moddade juventus där jag själv är den obesegrade skyttekungen säsong efter säsong.

Kommentera

Mina krokar rostar ganska snabbt efter att ha använt dom ett par gånger. Brukar lufta betena när jag kommer hem men det har inte hjälpt. Hur gör ni för att minska rost på era krokar?
                      http://nypanfishingteam.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S