Kolla in denna tråden, ni som funderar över owner i de större modellerna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dyra beten - Dåliga krokar!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av EverflowHåller med Old Firehand på detta också. Hade ett tag Ownerkrokar till i stort sett allt... tappade tyvärr en hel del fisk, dock avfärdade jag det som mitt eget fel, det slog mig aldrig att det kunde vara krokarnas fel eftersom de är så fruktasnvärt vassa. Sen hade jag många långa diskussioner med en viss Christer Lindström om detta med krokar då han berättade att han hade tappat alldeles för mycket STOR fisk med ownerkrokar just pga att de är FÖR vassa... Gäddorna drar/skär sig loss vid för hård press.. och då framför allt när det gäller de större modellerna av Owner.. 1/0, 2/0.. osv.
Jag tänkte själv till och funderade om det kunde vara så att det var detta som det berodde på i mitt fall också... därför bytte jag istället till hans rekommendation VMC..... och jag har faktiskt haft mycket högre andel fångade och landade fiskar.
christers statistik är inte baserad på 10 fiskar direkt, inte heller många av de andra väldigt duktiga gäddfiskare som jag har haft förmånen att få träffa... så jag har lyssnat, lärt, upplevt och slutligtvis helt enkelt bytt krokar.
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Jag har Owner ST-36:an på exakt alla mina beten. skulle aldrig drömma om att ha nåt annat.
Folk säger att owner tappar skärpan när man dundrar i sten... men säg en krok som inte gör det?
Sen så har man hört att vissa påstår att ownern går av... personligen så tror jag det är bullshit. Säg om det händer så gå till din närmaste återförsäljare och hämta ut en ny förpackning skulle han bråka så ring till Fredde på CWC så löser han det garanterat åt dig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mangeboy79rolig tråd! för lite gösjonas nu för tiden
achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NinjaLinusDetta fenomen är så j***a tråkigt! Köper man ett bete för 200+:- så ska man f*n få bra krokar till!! Några av de få som faktiskt skickar med bra krokar är salmo och buster. Detta trots att betena är billigare än exempelvis manta och cobbs (vill egentligen inte peka ut någon men dessa är ett par bra exempel). Det verkar som om amerikanarna inte fattat något vad gäller krokens betydelse för lyckade krokningar!
Nåja, ville bara avreagera mig lite!!!sigpic
Kommentera
-
Känner igen den här diskussionen från många år tillbaka när de kemvässade krokarna kom.
Många laxflugfiskare ratade de supervassa pga att de hakade fast i ben och brosk utan att tränga in och "hoppade" på så sätt ibland ur munnen på fisken efter ett tag................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Owners tubkrok för lax & havsöringsflugfiske är väldigt fin och har knappt hört folk som har haft problem med den. Det jag har hört (använder den själv, tillsammans med VMC och Ken sawada krok) är mr khk har tappat flertalet stora höstöringar för att kroken är för vass och den skär sig ut ur munnen! Höstöringen tar som bekant väldigt ofta flugan rakt bakifrån och kroken sätter sig väldigt ofta just i det alldra yttersta i munnen. Jag har själv inte tappat fisk på Owner men har däremot upplevt att går man i en sten med dem så är dem bara att kassera. Du kan inte bryna upp dem som med många andra krokar. (obs man bryner bara lite lätt 1-2ggn sedan kasera, man får inte vara snål när det gäller krok).
VMC är lite av min favoritkrok då den är billig och går att köpa i 100pack. Dessutom har jag alldrig haft några som hällst problem med dem! Dessutom krokar den fisken mycket bra. En nackdel är att den är lite väl "soft" härdad så den lätt viker sig när man går i bårte. Men det har alldrig hänt något när jag drillat fisk.
Ken Sawadan är en dyrare krok men samtidigt mitt nr1 val för fiske i väldigt "hårt" vatten. Den är hårdare härdad än VMC men inte Salarhärdad så att den går av. Väldigt vass.G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 729 visningar
0 gillar