Spö för lättare kastvikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för lättare kastvikter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för lättare kastvikter

Hej,

Har idag ett haspelspö enligt nedan:
    Daiwa Prorex PX802MLFS, 5-25gr
    Shimano Nasci FB 2500
    16mm flätlina.

Givet att spannet är hyfsat stort i kastvikterna så är jag nu sugen på ett spö som ligger i de lägre kastvikterna ner på 2-3gr och upp till kanske 10-12gr någonstans.

Någon som har några tips?

Vilket spö och vilken rulle?

Pris... inte svindyrt men helt ok att det kostar lite. Vill ha bra grejer.

Finns väl ett UL-spö i prorex-serien? Om du är nöjd med ditt prorex du har idag kan det ju vara ett alternativ.

Kommentera

Det kan säkert stämma!

Vilken rulle skulle gå bra med det spöt?

Kommentera

Jag hade inte stirrat mig blind på klassningen på spöt. Ditt spö motsvarar i klassning (utan att jag har en susning om huruvida det är likvärdigt i verkligheten) mitt SZ Signature 6-21. Det nya som bla Tobbe använde i Perch Fight. Inga som helst bekymmer att använda lättare beten än 6 gr med god känsla. De "ritktiga" UL spön som finns på markanden, dvs de som klassas från tex 2 gr brukar vara som en kokt spagetti i känslan.

Å andra sidan har jag ett Veracity från ABU som är klassat 2-8 gr som är lysande med en liten haspelrulle och med beten från 0-15 gr. Inte alls någon kokt spagetti.....
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Jag hade inte stirrat mig blind på klassningen på spöt. Ditt spö motsvarar i klassning (utan att jag har en susning om huruvida det är likvärdigt i verkligheten) mitt SZ Signature 6-21. Det nya som bla Tobbe använde i Perch Fight. Inga som helst bekymmer att använda lättare beten än 6 gr med god känsla. De "ritktiga" UL spön som finns på markanden, dvs de som klassas från tex 2 gr brukar vara som en kokt spagetti i känslan.

Å andra sidan har jag ett Veracity från ABU som är klassat 2-8 gr som är lysande med en liten haspelrulle och med beten från 0-15 gr. Inte alls någon kokt spagetti.....
          Okej, jag har testat dra iväg lite lättare drag med mitt spö men upplevt att jag inte kommer någon vart. Så lutar väl mot ett UL spö. Har även från vänner hört att fiske med UL utrustning ska vara jäkligt kul?

Kommentera

Evolv 990, 9 fot 7-25gr, kastar långt som F** med lätta drag eller ska du ner ordentligt, Shore Gun SFSGS-70L TW 7 fot 7-14gr superspö, slå de mesta på västmarknaden i samma prisklass
            Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

Shore Slow Jigging

Kommentera

Gunki iron t 3-12g eller shimano zodias 5-15g.

Kommentera

Stämmer att klassningen på spö kan leda en helt fel..

Hade ett Prorex XR 8' 5-25g haspel (rätt klassat dock) som inte laddade jättebra med 5g trots att det spöt har en märkbart mjukare topp än mitt spinnspö SZ 7,5' 6-21g. Kolla på Prorex lättare spön i serien?

Sen får man nog skruva ned förväntningarna på goda kastlängder med 3gram och köra tunn lina, 0,16 är grovt i dessa haspelsammanhang. Har själv SW stealth smooth 8 i 0,10 till abborrespöt som nog är lite tjockare än så i verkligheten...

En 1000-2500 rulle kan funka beroende på vikt.... kolla på Daiwas nya LT serier, t ex lätta Legalis LT , finns en 2000 storlek som fysiskt kan vara mellan Shimano 1000 och 2500, kanske lagom kompromiss mellan nätthet och andra egenskaper?

Om du väljer Shimano 1000 eller mindre Daiwarulle så fundera på om du kanske ska välja en högutväxlad rulle.
                Senast ändrad av anteman; 2018-08-31, 14:33.

Kommentera

Berkley skeletor xcd 2-12g är ett trevligt spö. En shimano i 1000 storlek blir lagom att hänga under de spöt.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag kör berklays urban camo ds 5-9g och de har en mjuk topp men det finns en ryggrad tror att de finns en urban camo twitch också på 4-11g

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04