Rekommendation för utrustning till jiggfiske (haspel) efter abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommendation för utrustning till jiggfiske (haspel) efter abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rekommendation för utrustning till jiggfiske (haspel) efter abborre?

Hej!

Är sugen på att skaffa en ny uppsättning ämnat för jiggfiske efter abborre och tänkte då höra med alla erfarna här på forumet om ni har rekommendationer eller tips. Har redan ett spinnset för twitch-/jerk-/allmänt "kasta-och-veva-fiske" som jag är nöjd med men söker då ett skönt spö med känslig topp osv som lämpar sig för jiggfisket (2-delat), söker då även en bra haspelrulle för ändamålet med bra linuppläggning mm. Tycker ni att man ska köra på en rulle i storlek 1000 eller är det bättre att köra på 2500?

Har inte riktigt fastställt någon budget för det hela ännu men vill väl helst inte lägga ut mer än cirka 2000kr.

Berätta gärna vad ni kör med och varför, alla tips/rekommendationer välkomnas varmt.

Skitfiske
    Senast ändrad av EvenSteven; 2018-08-20, 06:32.

Kör själv med Gunki 5-21g spö och stradic 2500 rulle. Gillar dom skarpt. Mest till lättare dropshot, jiggning efter abborre och mindre gös.
    Funkar kalas. Vissa gillar ännu lättare grejer.
    Har för övrigt en Shimano Technium 2500 rulle till salu i absolut nyskick om du e intresserad? Riktigt trevlig.

Kommentera

Tack för tipsen, jag drog iväg ett pm till dig kring rullen.

Det är typ det viktspannet jag tänker mig på spöt också, det känns lagom.

Kommentera

Någon som har tips kring spöt?

Kommentera

Tror det finns rätt många trådar om detta, prova att söka i forumet.

Kommentera

Savage Gear Finezze 6'8" 7-25g. Eller 5-21g 8,3 fot

Eller Gunki Yurai MH 7-28g kanske?

El om du har råd Gunki Iron T 5-21g

Kommentera

Jag har nästan helt slutat med annat fiske o jiggar nästan bara efter abborre. Jag kör på ganska lätta grejor. Kör på 2 olika spön. Det lättaste är ett 2-7gr på 5.6 fot och det tyngre är ett 3-15gr på 6fot.

Ganska lätta rullar och fireline crystal 0.10.

Kastar jigg från 5-10gr och kör lite vertikalt med det tyngre spöet också.

Det kommer lite gös o gäddor på jiggarna också men tycker inte det är minsta problem att utrustningen är lätt.

Kommentera

Efter en del sökande har jag ringat in dessa spön som potentiella köp:

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...od-series.html (3-20g)

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-5-25g-76.html (5-2g)

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-villain-.html (5-20g)

https://www.batofiske.se/fiskeredska...paign=prisjakt (-20g)

Vad tror ni gott folk, är det någon som sticker ut? Har ju hört lite avskräckande exempel om BFT-spön och dess hållbarhet, kanske även att kastvikten är för låg då jag räknar med att kasta jig+huvud som tillsammans väger från 10g till kanske 30g som mest. Tycker Renzstein ser bra ut men har inte hört något omdöme från någon om spöt. Har en vän som har Perchfight-spöt och det verkar väldigt skönt och långkastande, även om jag tycker att toppen verkar vara väldigt svampig, har dock aldrig kastat med spöt själv.

Tillägg: Känns som att jag lutar mest åt Villain eller Renzstein i nuläget..
                Senast ändrad av EvenSteven; 2018-08-21, 06:36.

Kommentera

Åk in och klämm på spöna finns så himl mkt. Jiggspön och för att få ett som passar dig måste du nog ”tyvärr” åka in. Söders har och tex. fått in dragon som har många modeller för jiggfiske.

En del gilar snabb andra lite mer spagettitopp på sin jiggspön så är du inte hundra på vad du gillar eller hur spöna beter sig som sagt en lite resa kan vara ett bra sätt att lägga pengarna på rätt prylar.
                  Senast ändrad av Monkey; 2018-08-21, 07:21.

Kommentera

Spön & rullar är så personligt .
                    Rulle där tycker jag en 2500stl är bäst & något från Shimano eller Daiwa .
                    Spön är där måste man känna & klämma vad som känns bäst

Stockholmsfiske är inte långt ifrån Kungsängen , det är riktiga abborre nördar så dit hade börjat att åka .

Micke på Sportfiskeboden i Täby även han en riktig abborre nörd , han har en egen spö serie från Savagegear , riktigt bra spön för en rimlig peng .
                    Tror Micke har vunnit VM eller var det EM i casting så han vet verkligen hur ett spö ska byggas , där har du möjlighet att provkasta med grejerna .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 697 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04