Nylonlina under flätlinan på multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina under flätlinan på multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nylonlina under flätlinan på multirulle!

Tjenare!

Jag undrar ungefär hur många meter nylonlina, samt hur grov lindiamter det ska vara, på en Ambassadeur 5601 JB? Har ingen aning själv då jag inte fiskat jerkbait ännu, och inte med multirulle heller.

Alltså - Hur många meter behöver man under flätlinan på en Ambassadeur 5601 JB? Samt vilken lindiameter det kan vara bra att ha vid jerkbait?

Kanske beskrev lite konstigt, men ni fattar nog.

Mvh
    Senast ändrad av Pikeforlife; 2006-07-01, 15:51.

Ursprungligen postat av Pikeforlife
    Tjenare!

Jag undrar ungefär hur många meter nylonlina, samt hur grov lindiamter det ska vara, på min Ambassadeur 5601 JB? Har ingen aning själv då jag inte fiskat jerkbait ännu, och inte med multirulle heller.

Alltså - Hur många meter behöver man under flätlinan på en Ambassadeur 5601 JB? Samt vilken lindiameter det kan vara bra att ha vid jerkbait?

Kanske beskrev lite konstigt, men ni fattar nog.

Mvh
    asså jag jobbar i sportfiske affär, och det e inte så himla viktigt vilken diameter du har under eftersom du aldrig eller väldigt sällan kommer ner till den linan, allt över 0.30 nylon går bra bara så att det får plats ca 100-130 meter flätlina det beror på hur mkt man vill ha på och vilken lindiameter du väljer på flätlinan, jag kör med powerpro 0.36 den funkar utmärkt. det bästa är om du går till en fiskeaffär och ber dem spola på lina åt dej dem har bra koll på hur mkt du ska ha! SKITFISKE PÅ DIG!

Kommentera

Tackar för svar, men jag hade tänkt slippa gå till affären bara, tänkte testa det själv

Mvh
      Senast ändrad av Pikeforlife; 2006-07-04, 11:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeforlife
        Tackar för svar, men jag hade tänkt slippa gå till affären bara, tänkte testa det själv

Jag tror jag köper nylonlina i 0.40 - 0.50 lindiameter, och spolar på kanske 70 meter, och sedan runt 110-120 meter TUFline XP 0.41 eller Zalt Braid 0.35.

Mvh
        tycker att runt 0,30 är bäst!!

hahaha menar du allvar 70m nylon i diameter 0,40 - 0,50 under??
        man ska bra ha typ 5-10m inte mer!!!!
        du behöver inte mycket nylon,nylonen gör bara så att inte flättlinan "rör" på sig.
        tror du att din rulle tar typ 170m-180m lina?

aja lycka till!
        Senast ändrad av Jimmiee; 2006-07-01, 00:57.
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av -GäddUngeN-
          tycker att runt 0,30 är bäst!!

hahaha menar du allvar 70m nylon i diameter 0,40 - 0,50 under??
          man ska bra ha typ 5-10m inte mer!!!!
          du behöver inte mycket nylon,nylonen gör bara så att inte flättlinan "rör" på sig.
          tror du att din rulle tar typ 170m-180m lina?

aja lycka till!
          Såklart har man runt 50-100 meter nylonlina för att slippa betala för onödigt mkt flätlina... Används ju max 50-70 meter flätlina så varför slösa och ha 150 m på en spole när man hade kunnat få två spolar för samma pris? Ska man ha för att flätlinan inte rör sig kan man väl lika gärna använda silvertejp o tejpa fast flätlinan på spolen.
          /Lazinko

Kommentera

hahahaha tejpen var bra!!

tror endå inte hans rulle tar runt 180m lina!

onödig flätlina? du köper ju flätlinan på en spole,om du bara andvänder 50-70m flätlina är du ju ett riktgit josh!
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av -GäddUngeN-
              hahahaha tejpen var bra!!

tror endå inte hans rulle tar runt 180m lina!

onödig flätlina? du köper ju flätlinan på en spole,om du bara andvänder 50-70m flätlina är du ju ett riktgit josh!
              Fattar du inte att man kan använda en spole PP till mer än en rulle isåfall? Är nån "josh" är det inte jag... Det är din morsa.

BTW, om hans rulle nu inte skulle rymma så mycket, tror du då själv att han skulle spola på det eller? Han har ju såklart förnuft nog för att inte spola på mer lina än som går iallafall. Men det kanske du brukar göra, bara för någon säger en viss längd? Finns något som kallas att ta egna beslut och komma på egna lösningar. Varför skulle man inte kunna tejpa flätlinan på spolen t.ex...? (Antar att du är smart nog att fatta att jag menade att först knyta o sen tejpa.)
              /Lazinko

Kommentera

He he...ge'n va'n tål Lazinko...Box!

(Måste ta Lazinkos parti - var ju otroligt dumt inlägg Gäddungen, tycker du'nte själv det. Förstår man inte , kan man visa lite vilja att förstå. Förstår man ändå inte, så fråga vad som avses. Gör man inte heller det är man inte bara dryg; man realiserar Lazinkos attributtillskrivelse på sig själv. Är det kul?)
                /Richard

Kommentera

hahaha lazinko!!!!!!!!

min morsa är inget josh akta så du inte blir bannad!!!

men de jag menade i mitt inlägg var att jag tyckte de alldeles för mycket nylon på rullen!
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Vad betyder josh? Antar att det är något styggt

Jag använder min 5601 Jb till både hav och jerkbaitfiske i insjö.... Därför har jag ca 10-15 meter nylon längst ner och resten PP 0.36 (tror jag det är)... Gick på ca 150m+ eller nått sånt. I havet är det en fördel med mycket flätlina iaf om man fiskar på 100 meters djup.

Kör man bara insjö så räcker det ju med ca 60-100 meter flätlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04