Jigg (utan jiggskalle?), för grunt abborrfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg (utan jiggskalle?), för grunt abborrfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rigga den med offset så får du till det som du vill ha det.
    Jag gör det när det är antagligen mycket skit överallt eller mycket skit nära ytan. Går bra vilket som!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
      Hej!
      Detta är säkert helt uppenbart för dom flesta av er, men jag måste fråga.

Jag skulle vilja bedriva abborrfiske med ca 6-12 cm långa gummibeten, som jag vill fiska där det är gräs upp till några få decimeter under ytan. Vi tar dom jag redan har i lådan som exempel: https://www.dogger.se/beten/jiggar-o...ass-8-cm-27076
      Ska förtydliga att jag inte pratar om ytgående beten, utan jag vill gå helt under ytan men väldigt grunt.

Så frågan är väl:
      Kan man få dessa små jiggar att gå väldigt grunt, simma bra, och utan att behöva tokveva för att hålla kvar dom grunt?

Tips på lämliga setuper, jigg och krok/jiggskalle etc., mottages med glädje.
      Även andra alternativ som fyller en liknande funktion är så klart välkommet.
      Hej Abborrejiggare;
      Vid UL-fiske med haspelspö efter ytjagande Abborre är mina favoritbeten Bass Buster, Inc´s 1/8 - 1/4 oz Crappie Buster som är bruna, gula, rosa och vita Marabou jiggar (dun- och fjäderjiggar) ....

Själva fisketekniken går ut på att kasta jiggen direkt framför de ytjagande Abborrarna och rycka in jiggen med spöt i små, korta ryck direkt i ytvattnet. Fångstsäkrare metod för ytjagande Abborrar lär du få svårt att hitta....

Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-06-26, 13:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Jo dessa och även 4-6" varianterna när det är gädda på G men samma riggning men ibland med en stinger för bättre krokning.
        Ok! Kanske hugger ett paket vid tillfälle.

Ursprungligen postat av Me_pps Visa inlägg
        Nackdelen är ju att när man blir fast i jiggfisket måste man ha varje enskild liten pryl...
        Haha jo så kan det väl vara också
        Inte bara fördelar med för många valmöjligheter...

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Går bra att fiska utan skalle men kom ihåg ett jäkligt bra lekande annars tvinnar jiggen linan ordentligt.
        Aha. Små, potentiellt betydelsefulla saker, som man inte tänker på varje dag.

Kommentera

Brukar använda Savage Gear Slug Offset Hook till just detta fiske. De små tungstenplopparna gör att man kan anpassa vikten efter behov och gillar att kroken är ganska lång och inte så "wide-gapped". Inbillar mig att jag krokar mer fisk tack vare det. Finns i olika storlekar.

https://www.sportfiskegiganten.se/sa...offset-hook-30

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Rigga den med offset så får du till det som du vill ha det.
            Jag gör det när det är antagligen mycket skit överallt eller mycket skit nära ytan. Går bra vilket som!
            ...och ytterligare en som rekommenderar offsetriggning.
            Känns rätt självklart att jag lär testa detta relativt omgående!

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Abborrejiggare;
            Vid UL-fiske med haspelspö efter ytjagande Abborre är mina favoritbeten Bass Buster, Inc´s 1/8 - 1/4 oz Crappie Buster som är bruna, gula, rosa och vita Marabou jiggar (dun- och fjäderjiggar) ....

Själva fisketekniken går ut på att kasta jiggen direkt framför de ytjagande Abborrarna och rycka in jiggen med spöt i små, korta ryck direkt i ytvattnet. Fångstsäkrare metod för ytjagande Abborrar lär du få svårt att hitta....

Old Firehand
            Leif Engström
            Tack för tips!

Tanken finns väl att inom rimlig framtid skaffa en specifik abborrutrustning som klarar typ 5-20 gram, men riktiga UL-grejer finns inte i planerna just nu.

Jag lyckas inte hitta något av dom beten du nämner på dom större nätbutikerna, och knappt via Google heller.
            Jänkarprylar antar jag?

Samma "ytrycksteknik" som du föreslår kanske kan vara aktuell, även för "vanliga" jiggar med lätt skalle eller viktad offsetkrok (enligt tips från andra personer här i tråden)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
              Brukar använda Savage Gear Slug Offset Hook till just detta fiske. De små tungstenplopparna gör att man kan anpassa vikten efter behov och gillar att kroken är ganska lång och inte så "wide-gapped". Inbillar mig att jag krokar mer fisk tack vare det. Finns i olika storlekar.

https://www.sportfiskegiganten.se/sa...offset-hook-30
              Intressant lösning med fria vikter så där.

Med "lång krok" - menar du att skaftet är långt så att krokspetsen kommer längre bak på betet, eller att själva krokdelen så att säga går tillbaka långt fram på betet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
                ...och ytterligare en som rekommenderar offsetriggning.
                Känns rätt självklart att jag lär testa detta relativt omgående!

Tack för tips!

Tanken finns väl att inom rimlig framtid skaffa en specifik abborrutrustning som klarar typ 5-20 gram, men riktiga UL-grejer finns inte i planerna just nu.

Jag lyckas inte hitta något av dom beten du nämner på dom större nätbutikerna, och knappt via Google heller.
                Jänkarprylar antar jag?

Samma "ytrycksteknik" som du föreslår kanske kan vara aktuell, även för "vanliga" jiggar med lätt skalle eller viktad offsetkrok (enligt tips från andra personer här i tråden)?
                Många satsar på för kraftiga grejor. Förutom till trollingen så kör jag allt på 2st ul spön. Ett 2-7gr och ett 3-15gr. Så sent som igår kväll så fiskade vi på våran lokala sjö o jiggade lite borre. En annan båt så att vi fick fisk så de körde närmare oss och kastade också. De körde med typ 10-30gr spön och små spinnare, wobblers och skeddrag. Inte ett hugg, medan vi plockade 5-6st borrar och en gädda under de 15-20 min vi stod bredvid varandra. Vi hade säkert 20st hugg.

De tog i när de kastade så det swishade som fan kring spöna och hela båten gungade. Vi däremot hade nästan dubbla deras kastlängder med en liten handledssnärt och 5gr twintail (inte känd som långkastande direkt) och kunde precisionskjuta 30cm från stenar ute i sjön och vasskanter.

Största slempellen på mitt 2-7gr UL är väl inget monster men några 3-4kg. Inga problem alls, nästan osportsligt enkelt att ta hem dom. Så för min del så är kommer jag att fortsätta köra UL till precis allt förutom trolling.

Kommentera

Ett av dom roligaste sätten att fiska jagande abborre!

Kommentera

Tyvärr har kroktillverkarna och återförsäljare hjälpt till med begreppsförvirringen. När jag säger offset i jiggsammanhang så menar jag egentligen en krok som heter EWG, extra wide gap. Som gammal metare sa man nog reversed eller offset om en krok vars spets var något vinklad utåt och inte i linje med kroköglan.

De flesta EWG krokar har inte en spets som är offset utan helt rak. Finns dock EWG krok med en spets som är offset.
                    Tanken med det är att öka krokningsförmågan då en offset lättare greppar tag vid mothugg. Har dock knappt EWG med offset och vet inte om det stämmer. Någon som vet mer?

Kommentera

Dittdrag.se säljer Z-man jiggar. De är helt grymma samt av TPE. En miljövänlig gummi som flytar. Med lätt huvud går de precis under ytan. Dessutom är de stand-up på botten.
                      Nakdelen är att du måste förvara de seperat från vanliga jiggar
                      Jag använde de stora under våren med offset krok. Då blev de suspending

Googla under: Z-Man lure floatation tests
                      Senast ändrad av Utter; 2018-07-03, 15:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 711 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04