UL-Spö till Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL-Spö till Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL-Spö till Abborre?

Hej!
    Blev precis medlem här för att fråga vad för rekommendationer ni har för UL abborrefisket med spinnare och lättare jigg.

Är en nybörjare när det kommer till utrustning, men jag har fiskar mycket abborre och har därför insett att jag föredrar kortare, lättare och mer flexibla spön.

Har tidigare fiskat med RT Steelhead Nano Spin 5 150cm 2-5gr" men min far bröt det på mitten så söker därför rekommendationer på nytt, tyckte även spöt kändes någorlunda "billigt".

Fiskar med lätta spinnare samt jigg (spinnare på 2g och jigg på. Max 10g)

Fiskar med Fireline Ultra 8 Crystal 0.10mm

Har ni några rekommendationer på korta abborrespön för lågviktiga drag? Ca 5/6 fot??

Tack!!!
    Senast ändrad av Fiskelukas; 2018-06-22, 23:51. Anledning: Stavfel

Jag har ett berkley skeletor xcd 2-12g med en gammal ABU cardinal 52 hängande under. Ett trevligt spö som är lite längre o lite styvare än vad ul-spö brukar vara. Gör att det blir lättare att kroka fisken samt att ja tycker man får bättre kontakt med betet.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det här kan vara något.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Ser väldigt lovande ut, om inga fler rekommendationer kommer så testar jag det spöt, recensionerna såg ju väldigt positiva ut!

Tack!

Kommentera

Jag gillar Savage Gears Custom UL (lite längre) samt Berkley's Lightning Rod i UL-utförande.

Kommentera

Kolla in på dittdrag.se jag har ett tredelat UL spö därifrån som är väldigt smidigt att ta med sig. Ligger alltid i bilen.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Ett trevligt spö om än i mjukaste laget. Men bättre än bra många andra som finns på marknaden.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Ett trevligt spö om än i mjukaste laget. Men bättre än bra många andra som finns på marknaden.
                Ja jag har ingen aning, länge sedan jag körde UL men betänker man TS tidigare spö så kanske inte Lundgrensspöt är så tokigt - eller menar du att det senare är det ännu softare?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja jag har ingen aning, länge sedan jag körde UL men betänker man TS tidigare spö så kanske inte Lundgrensspöt är så tokigt - eller menar du att det senare är det ännu softare?
                  Nä ja upplever lundgrenspöt som bättre o något styvare än många andra ul-spön. Lundgrens spön ger överlag väldigt mycket spö för pengarna o dom står sig även bra mot betydligt dyrare spön. Berkley phazer,sg troutizimo,shimano catana är ju som kokt pagetti ungefär. Nu kör jag med berkley skeletor xcd o är väldigt nöjd,fast det är ju 1 fot längre än ts önskar. Sen verkar dom ju inte finnas på rea längre,jag gav 699 lr 899 för mitt spö förra året.

Kommentera

Kör själv ett "Westin w3 Streetstick" för mitt lättaste fiske. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...reetstick.html
                    Jag har 2-10g varianten, supertrevligt spö som har lite mer ryggrad och spänst än rena UL-spön som jag har haft tidigare(Shimano Beastmaster DX 1-11g).
                    Kan kasta lite mer än vad står som kastvikt helt klart, upp mot 13-14g går helt ok att få iväg. Så om det låter för kraftigt finns det i lättare varianter med. Härligt spö som jag helt klart kan rekommendera.
                    Senast ändrad av sundsten; 2018-06-23, 19:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13