Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	20180629_105814.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1787361
    Click image for larger version

Name:	20180629_105805.jpg
Views:	1
Size:	1,13 MB
ID:	1787362
    De här funkade perfekt. Har tyvärr aldrig fiskat Storm. Fiskar helst Illex och Lucky Craft

Kommentera

Ok så spöt klarar även DDs, ffa Illex har en stöddig sked... tack för info.

Kommentera

Funkar med DD. Men där gå gränsen

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Glömde skriva det men jag håller även med Anteman att SZ 7'5" kan ha något långt bakhandtag för rent jerkbaitfiske. Mitt eget spö har jag kortat ca 4cm i butten. Kortar spön ganska ofta om jag tycker dem är för långa genom att jag helt enkelt sågar av dem och sedan bara limmar på butten igen.

I och med detta tycker jag spöet blev enklare och hantera och bättre för denna typ av fiske.
          Tar du bort korken innan du kapar (hur får du isf av den, värmepicka?), eller kapar du genom kork och allt?

Kommentera

Läs igenom typ dessa

Senast ändrad av anteman; 2018-07-01, 13:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
              Fluorocarbon verkar ju vara ett otroligt gissel. Men jag kommer troligtvis prova det förr eller senare. Troligtvis någon köpt ifrån USA eller Japan t.ex en Sunline-lina. Men undrar fortfarande då lite över mono-linor, dom har ju också lite stretch om vi nu tänker på själva krokningen. Dom är väl inte osynliga i vattnet som FC sägs vara, dom sjunker inte som FC? Men dom har stretchen och är väl dessutom långt mer ”användarvänliga” än FC.

Ibland känns det som att det finns en liten ovilja att fiska nylon, ”för det gjorde man förr, och det var gummiband till linor, så nylon är sämre, punkt”. Har inte provat själv men dagens moderna kvalitets-linor av typ monofilament måste ju vara mil ifrån den gamla tidens nylonlinor? Känns som att en modern mono-lina av bra kvalitet borde kunna hoppa in här och lira lite med hårdbetena? Den tidigare omnämnda Sufix Advance till exempel känns ju spännande.

Själv fiskar jag uteslutande med monolinor till borre. Krokningen är det bara fördel med lite strech. Otroligt lätt att slita kroken i abborrens mjuka mun. Likadant med drillningen.
              Mono vs FC. Tycker fc ofta har för mycket linminne. Och till mitt fiske ser jag inga fördelar med den. Tar man miljön i tanke så går FC bort . Tar otroligt mycket längre tid för naturen att bryta ner mot en monolina.
              Nya sufix advance är en riktigt bra monolina. Dock är det inte någon blandning mellan mono och flät som tydligen reklamen velat utrycka. Utan en hederlig monolina. Dock bra. Testat den i 0.20 och 0.25mm.
              0.25 var dock rätt grov för sin diameter. Och hade rätt mycket minne. Kändes mer som en FC. Har nu beställt 0.23 och hoppas den är bättre.
              Den absolut bästa monolina jag testat. (Och det är några stycken. )
              Är Stroft LS
              Ls står för low stretch. Precis lagom stum, lite minne och otroligt glatt. Kastar otroligt bra.
              Finns tyvärr bara i småspolar i Sverige. Så jag köpt mina från Polen.
              Men advance är helt okey och blir billigare än ls så den sitter nu på fler rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
                Tar du bort korken innan du kapar (hur får du isf av den, värmepicka?), eller kapar du genom kork och allt?
                Jag bara tar en fogsvans och sågar av några centimeter, sen sågar jag av butten och limmar på den med epoxy och sandpapprar lite. Går givetvis att göra mer avancerat om man så vill men jag kör på en enkel och praktisk lösning

Kommentera

Vad kör ni får rulle till jerkfiske efter borde?

Kommentera

Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg
                    Vad kör ni får rulle till jerkfiske efter borde?
                    Shimano Curado 71 HG kör jag med.

Kommentera

Daiwa T3 MX med en lätt, grund spole från SLP WORKS, ger fina och ffa lugna kast även i varierande vindförhållanden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04