Problem med multirulle - Lintrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med multirulle - Lintrassel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

App, app, app Mankan G. Vanligtvis anser jag dig kunnig och balanserad men här har du slirat loss en del. Du går ut med brösttoner om att folk ska läsa den medföljande manualen och det är väl en vettig uppmaning och i stort delar jag dina åsikter - den mekaniska kastbromsen är ingen bra lösning för att slippa övervarvning eller andra skatboproblem. MEN - i de manualer som följt med mina rullar så kallar ABU ratten för en mekanisk broms, som ska skruvas åt så att betet först med en lätt knyck fås att dala mot marken. Att idiotförklara den som LÄST manualen och följer dess råd och använder samma beteckning på vredet är lite väl magstarkt.
    För övrigt kan jag som gammal språkpolis bara konstatera att en orsak aldrig beror på något. På fint språk kallas det tautologi, på svenska "tårta på tårta"
    Kunde bara inte låta bli. Men jag gillar och respekterar dina kunskaper om rullar så keep up the good work...
    Skit fiske!
    Gösta
    Som kanske lider av en viss debattabstinens ännu efter nio år som pensionär från jobbet som politisk redaktör...

Kommentera

Haha. Där fick jag. Och jag förtjänade det. Men.....

För det första så har TS knappast läst manualen. Jag hittar i alla fall inget som tyder på det. Och hade vederbörande läst manualen så hade han förmodligen uppmärksammat att rullen har en centrifugalbroms.

För det ..,, femte? Så har du rätt när du nämner vad Abu skriver om ”kastbromsen” som TS kallar den. Den lilla ratten som de flesta av oss använder för att centrera spolen. ABUs rekommendationer om denna är lite annorlunda är hur någon som förstår sig på kullager skulle använda den. Abu skriver att den ska sättas an så att betet faller en liten bit när rullen frikopplas för att stoppa spolens rotation när betet slår i vattnet. Mao belasta kullagret i sidled vilket denna typ av lager är rätt känsliga för. Det står inget om att den ska dras hårdare eller användas för att minimera skatbon. Nu har TS rulle förmodligen bussningar så det är ingen fara på taket.

Egentligen var jag inte sur på TS som person. Snarare fenomenet. Ber om ursäkt till TS för det var inte min avsikt att såra någon. Likaså blir jag ibland lite trött på alla ”råd” som skrivs. Felaktiga oftast. När TS skrev så att alla borde ha förstått att han inte använt c bromsen på rätt sätt så borde det ha varit uppenbart för alla som någongång använt en Ambassadeur att det knappast handlar om hur hårt man spolar på linan första gången.

Vet inte varför jag går i gång på sådant här men när man gång på gång läser om människor som köper en produkt och använder den på ett felaktigt sätt och som sedan spyr galla över den på internet när det egentligen hade tagit mycket kortare tid att läsa manualen för att göra rätt från början. Nej TS har inte spytt galla men resten av mitt påstående stämmer. Hade han öppnat och läst manualen så hade rullen fungerat från första stund. Det måste vara något psykiskt, får väl ta och prata med en hjärnskrynklare eller så är det någon djupt liggande dröm om att bli lärare. Vad vet jag ;-).
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-30, 18:04.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 736 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04