Problem med multirulle - Lintrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med multirulle - Lintrassel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
    Jag vet inte hur många bromsar jag har aktiverat. Det finns väl bara en broms som är en liten metallratt på vänster sida av rullen som jag skruvat ner rejält. Kan man få ett mätetal på det? Jag ska försöka testa tipsen ovan och skruva upp bromsen. Jerkbait är ju riktigt kul, borde ha testat det tidigare.
    Du har en centrifugalbroms på spolen som du kan justera http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...AL_SWEDISH.pdf

    Hur du justerar centrifugalbromsen: Ambassadeur STX, SX och S har en sex-pinnars
    centrifugalbroms som bibehåller jämn bromskraft under hela kastet. Efter du monterat bort
    vevsidans gavel och lyft ur spolen ser du hållaren och centrifugalvikterna. För att koppla bort
    bromsvikten trycker du in densamma mot spolens centrum tills du hör ett klick. Du kan själv
    välja vilka bromsvikter som skall vara aktiva. För att aktivera bromsvikterna skjuter du tillbaka
    dem bort från centrum av spolen. När vikten är aktiverad kan den röra sig fritt pinnen och kastas
    mot den stillastående bromstrumman vid kast.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Du har en centrufigalbroms också, sitter på spolen om du skruvar av den högra (motsatt sida mot vevsidan)
      Sitter inte den på vevsidan? Det gör det på mina Ambor


      Aktivera 4st, det borde räcka och gå ner på 2 när du vant dig vid rullen
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Du har en centrifugalbroms på spolen som du kan justera http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...AL_SWEDISH.pdf

        Hur du justerar centrifugalbromsen: Ambassadeur STX, SX och S har en sex-pinnars
        centrifugalbroms som bibehåller jämn bromskraft under hela kastet. Efter du monterat bort
        vevsidans gavel och lyft ur spolen ser du hållaren och centrifugalvikterna. För att koppla bort
        bromsvikten trycker du in densamma mot spolens centrum tills du hör ett klick. Du kan själv
        välja vilka bromsvikter som skall vara aktiva. För att aktivera bromsvikterna skjuter du tillbaka
        dem bort från centrum av spolen. När vikten är aktiverad kan den röra sig fritt pinnen och kastas
        mot den stillastående bromstrumman vid kast.
        Mycket bra skrivet
        Glöm bara inte att Vikterna får INTE vara längst ut när du sätter tillnaka vevgaveln då finns risken att dom kläms sönder så putta bara på dom så att dom ligger in mot centrum men inte sitter fast
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Jo, det stämmer nog att den sitter på vevens sida. Har skruvat för lite med ambor, eller rättare sagt ägt för få för kort tid.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Ett tips är att du spolar av linan (hoppas du har linspolen kvar eller något annat lämligt att spola av till).

            Lägg linspolen i blöt. Spola på linan väl sträckt och hårt spänd mellan din tumme och pekfinger. Om det börjar bränna till mellan fingrarna kan du lägga linan mellan en våt trasa som inte luddar och fortsätta proceduren.

            Exakt som du beskriver ovan med våt och mycket hårt sträckt lina vid påspolningen ska DarkDuck tillämpa för att slippa onödiga lintrassel hos sin Ambassadeur JB mutirulle....

            För mycket lina trasslar...för lite lina bromsar!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-30, 11:11.

            Kommentera


            • #16
              Tack för alla svar och alla tips. Men vad är den främsta faktorn till att linan gräver in sig och låser rullen? Är linan för lös påspolad eller att kastbromsen är för lös eller både och?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Tack för alla svar och alla tips. Men vad är den främsta faktorn till att linan gräver in sig och låser rullen? Är linan för lös påspolad eller att kastbromsen är för lös eller både och?
                En löst påspolad lina gör att linan kan gräva ned sig djupare .

                När man jerkfiskar är det lätt hänt att man får slacklina när man tar hem betet & det gör att linan lägger sig löst på spolen , med jämna mellanrum då tar jag några kast & bara vevar hem betet för att få linan att lägga sig ordentligt igen . Ibland släpper jag ut all lina efter båten med en vobbler för att få mkt motstånd när jag vevar in det igen & då blir det perfekt igen .

                Tror att allt löser sig när du får ordning på bromsen & lite rutin

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Du har en centrifugalbroms på spolen som du kan justera http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...AL_SWEDISH.pdf

                  Hur du justerar centrifugalbromsen: Ambassadeur STX, SX och S har en sex-pinnars
                  centrifugalbroms som bibehåller jämn bromskraft under hela kastet. Efter du monterat bort
                  vevsidans gavel och lyft ur spolen ser du hållaren och centrifugalvikterna. För att koppla bort
                  bromsvikten trycker du in densamma mot spolens centrum tills du hör ett klick. Du kan själv
                  välja vilka bromsvikter som skall vara aktiva. För att aktivera bromsvikterna skjuter du tillbaka
                  dem bort från centrum av spolen. När vikten är aktiverad kan den röra sig fritt pinnen och kastas
                  mot den stillastående bromstrumman vid kast.
                  Vill inte vara taskig, men varför i hela friden tar du upp horrörerna från Kina? S, SX och STX räknar jag inte som Ambassadeurer. Dessutom är det ju faktiskt en riktig Amba, en JB, TS har införskaffat. Visserligen ser väl centrifugalbromsen ungefär likadan ut i riktiga rullar som i Kinaeländena, men det var ju faktiskt om JB:n han frågade. I övrigt håller jag med dig och många här. För lite centrifugalbroms kan ge en anings linresning som bidrar till lös lina som både kan orsaka nedskärning och overrunloopar som fångar linan i nästa varv. Och jerkfisket ger också lös lina som bör korrigeras med jämna mellanrum. Spola på hårt och kolla att det inte blir för löst under fisket gång!
                  Skit fiske!
                  Gösta

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                    Tack för alla svar och alla tips. Men vad är den främsta faktorn till att linan gräver in sig och låser rullen? Är linan för lös påspolad eller att kastbromsen är för lös eller både och?
                    Både och! För löst påspolad från början gör att problemen kommer snabbare. Själv har jag en arbetshandske på icke vevhanden (har både höger- och vänstervevade rullar). Så kniper jag åt allt jag orkar med handsken ungefär vid första spööglan och det bukar bli "skärsår" i handskskinnet... Ändå brukar jag använda någon av metoderna ovan under fiskepassens gång.
                    För övrigt brukar väl fyra vikter vara aktiverade från fabrik men vid jerkfiske kanske man ska börja med alla sex aktiva...
                    Skit fiske!
                    Gösta

                    Kommentera


                    • #20
                      Jisses. Jag slutar aldrig att förvånas. Ursäkta om jag låter lite irriterad men hur svårt kan det vara att läsa det ytterst korta och lättförståeliga instruktionsbladet som låg i kartongen när du köpte din JB.

                      Orsaken till dina problem med att linan trasslar och skär ner i spolen beror på att du gjort fel pga att du inte förstått hur en multirulle fungerar. Lösningen står att läsa i instruktionen. Det har inget med mängd lina eller något annat. Bara ren okunskap.

                      Eftersom du inte har ställt in rätt kastbroms så övervarvar spolen vid kast. Dvs den spolar av linan snabbare än vad betet kan dra ut linan. Det kallas vanligtvis skatbo eller proffessional overrun. Just att linan trasslar in sig och skär ner i underliggande lager sker när detta händer.

                      Börja med att ta fram instruktionen som låg i kartongen och läs den. Skruva sedan av vevgaveln och aktivera alla 6 vikterna i centrifugalbromsen. Det är tre skruvar som ska lossas. Oftast är dessa sk tumskruvar där du inte behöver något verktyg. Men på vissa rullar har Abu ersatt dessa med vanliga spårskruvar som kräver en mejsel. Bromsklutcharna, 6 st borde de vara på din rulle, är vita och sitter fast i en plastring på spolen. De kan låsas fast i sitt innersta läge. Pilla på dem för att få dem att bli rörliga. Var försiktig när du monterar tillbaka gaveln så att ingen bromsklutch hamnar i kläm.

                      Den lilla ratten som du kallar för kastbroms är inte någon broms. Den ska endast användas för att centrera spolen eller i ditt fall eliminera spolens glapp i sidled. Din rulle ska ha bussningar i spolen så en åtdragen ”kastbroms” kommer inte förstöra bussningarna i förtid vilket ofta händer med kullager om denna ratt används för att bromsa spolen. Denna sk ”kastbroms” gör även att kasten ofta blir onödigt korta om den används. Använd istället tummen för att stoppa spolen när betet landar i vattnet. Dra bara åt ratten så att spolen glappar ytterst lite i sidled.

                      När du fått ordning på kasten med alla 6 vikterna aktiverade i centrifugalbromsen så kan du börja låsa fast en så att du har fem aktiverade. När detta fungerar fint så är det dags att låsa fast en till så att fyra vikter är aktiverade. Fortsätta på samma sätt tills rullen blir instabil och du börjar få linresning vid kast. Dvs ett förstadie till skatbon. Aktivera då en till bromsklutch så borde rullen lugna ner sig igen. Oftast fungerar rullarna fint med 3-4 vikter aktiverade. Men det beror på kastteknik, väder, och mycket annat. Jag har rullar där 2 vikter är nog medan andra som kräver 4.

                      Tänk på att fladdriga beten med stort luftmotstånd eller motvind kräver mer broms medan ett mer strömlinjeformat bete eller medvind klaras galant av med mindre broms.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-29, 19:10.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 336 svar
                      266 727 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 450 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      922 svar
                      143 728 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 050 svar
                      197 433 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X