Lågprofilsrullar och dess kastvikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofilsrullar och dess kastvikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofilsrullar och dess kastvikt

Hejsan!

Har läst en hel del om att folk påstår diverse kastvikt för olika rullar, speciellt i storlek 200 och 300.

Tänkte skapa en tråd där detta diskuteras och folk delar med sig av deras erfarenhet och i bästa fall fakta, värsta fall teorier

Vad har ni för erfarenheter ang. att kasta 60+ vikter med en 200 rulle? Vilka vikter kastar ni med 300 rulle?
    Hur många timmar (uppskattningsvis) har ni gjort det innan rullen rasat? Eller har den aldrig rasat?
    Finns det någon fakta ang. vilket viktspann rullen är gjort för som ett fiskespö?

Vissa kastar ju väldigt ofta och länge med 60+ med lågprofils rullar och dom håller länge.
    Vissa säger att dom rasar om och om igen då det kastas över det viktspannet.

Vad säger ni ang. allt detta?
    Låt oss iaf enbart diskutera om LP rullar i detta fall.

Hej!

Det är nödvändigtvis inte vikten på betet i samband med kast det som sliter mest på rullen. Betestypen vid invevningen kan spela en betydligt större roll, t ex så är ett spinnerbait eller spinnare med stora skedar i medelstorlek 40-60 gram ganska slitsamt för en 200 rulle medan ett gummibete i samma viktklass inte är någon fara alls.

Men för att återgå till grundfrågan. Jag fiskar nästan uteslutande med 200 rullar till mitt gäddfiske och snittar nog på runt 30-70 gram. Favoriten är nog en Shimano Curado-i som efter tre säsonger fungerar likabra som när jag köpte men den servas också noggrant ett par gånger om året. 300 rullarna använder jag när det är tunga stora beten i 100 grams klassen eller för den delen spinnerbaits.

Kommentera

Har 2 Tatula 200 & har provat dom till både öring & & gäddfiske .
      Till öring har jag kastat beten från 15 - 40 gr galant & till gäddfisket beten en bit över 100 gr (Big Mc Rubber)
      Dom har jag haft i 3 säsonger

Sen har jag 3 st Shimano Tranx där har jag kastat skedar från 30gr & gummibeten runt 200 gr .
      Haft dessa en säsong .

Tycker dom har fått jogga rätt hårt , gäddfiske i Rugen & Muskie fiske i Kanada .
      Ingen av dessa rullar har gått sönder , Tatulorna har jag bytt dreven på 1 för dom började bli slitna .

Kommentera

Kastar allt mellan 20-50g med tatula 100 ct, 50-100med en tatula 200/pro rocket/luna 253/tranx 300
        Men ofta så har jag ju flera spön med och då Kan jag lika bra använda alla utom 100 ct till alla sorters beten mellan 50-150g...

Kommentera

Betestypen vid invevningen kan spela en betydligt större roll, t ex så är ett spinnerbait eller spinnare med stora skedar i medelstorlek 40-60 gram ganska slitsamt för en 200 rulle medan ett gummibete i samma viktklass inte är någon fara alls.
          Väldigt viktig information, spelar även roll var du fiskar. Exempelvis hanterar jag utan problem kustfiske med 40-60 gr drag med en mindre Revo men skulle jag ge mig ut på grundvattenfiske i Öresund med samma rullar blir det ett jäkla slit att bara veva hem draget tack vare strömmarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Väldigt viktig information, spelar även roll var du fiskar. Exempelvis hanterar jag utan problem kustfiske med 40-60 gr drag med en mindre Revo men skulle jag ge mig ut på grundvattenfiske i Öresund med samma rullar blir det ett jäkla slit att bara veva hem draget tack vare strömmarna.
            Fast det kan ju vara ett jäkla slit å dra hem massa gäddor varje gång man fiskar också, eller andra fiskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av yooz1e Visa inlägg
              Fast det kan ju vara ett jäkla slit å dra hem massa gäddor varje gång man fiskar också, eller andra fiskar?
              det lär dom ju knappast hålla för om de har problem redan med att ta hem spinnerbaits...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                det lär dom ju knappast hålla för om de har problem redan med att ta hem spinnerbaits...
                Man får hoppas på väldigt små fångster
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Vissa kastar ju väldigt ofta och länge med 60+ med lågprofils rullar och dom håller länge.
                  Vissa säger att dom rasar om och om igen då det kastas över det viktspannet.
                  Hållbarheten beror mycket på konstruktionen också, kollar du videon ser du 3 rullar från olika tillverkare där det skiljer en hel del i hur rullarna är byggda och vilka material som använts.

Shimano Tranx 400, Daiwa Lexa HD 300/ 400, Abu Garcia Revo Toro Beast review and comparisonIf this was helpful and you are looking to buy from ebay or amazon...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Hållbarheten beror mycket på konstruktionen också, kollar du videon ser du 3 rullar från olika tillverkare där det skiljer en hel del i hur rullarna är byggda och vilka material som använts.

https://www.youtube.com/watch?v=La_i80k3xp4&t=80s
                    Givetvis, men kvarstår gör ju ändå att åsikter och erfarenheter säger så olika, även vad gäller samma rullar.
                    Tillverkarna skriver inte heller ut några rekommenderade kastvikter.

Vet två på detta forum som haft Revo Beast (lilla?) Och kastat "tyngre" beten och en säger att sin håller bra under en säsong och den andre säger att rullen rasat regelbundet (om jag tolkat rätt).

Har du själv en 200/300 rulle och isåfall, vad kastar du för något och hur håller den ihop?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04