Lågprofilsrullar och dess kastvikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofilsrullar och dess kastvikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan bli otroligt spännande svar i sådana trådar. Ett av de absolut roligaste svaren jag läst, är när man påpekar att en bfs rulle inte behöver vara bättre på tyngre beten och faktiskt inte gjord för det än en vanlig. Får man som svar tillbaka. Jag kan lova dig att den kommer fungera utmärkt för JAG tänker köpa den.
    Sådana svar förgyller vardagen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Klart jag har fel, alla rullar är bäst på allt, förutom rullarna man inte tycker om!
      Talar man så objektivt man kan utifrån verkliga service- och reparationserfarenheter av flera hundratals hårt fiskade rullar och inte utifrån fria fantasier om favoritrullar har man väl alltid fel?
      Särskilt när rullar som börjar på Con- och slutar på -quest nämns.
      Lite extra ”kul” är det när dina erfarenheter stämmer väl överens med UTs 10 år gamla rekommendationer. För övrigt så stämmer de även med mina. Dock är jag inte i närheten av dina mängder rullar varje år men kanske 30-50 rullar per per har jag erfarenhet av. Numera är det oftast runda klassiska ABU som jag oftast servar. Kanske beroende på min profil här på FS. Haha

90 % av alla ”defekta” rullar jag åtgärdar består av utebliven service.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av yooz1e Visa inlägg
        Däremot.. att jerka med en rulle som inte är gjord för det borde ju däremot vara betydligt värre än å kasta tungt?
        Jag lärde mig jerkfiska för ca 35 år sedan med en Amba 7000 och ett Atlantic-spö som tappat ett par fot i toppen .
        Det fanns dock inte flätlina på den tiden utan använde Abulon Top 0,45 .

Min far hade fått tag på några amerikanska " skedlösa skvalp-drag" som man skulle rycka så de fick gång .
        Ett var ett heddon ( liknade en tomic-plugg ) , ett hette throbber och vibrerade eftersom en kula rasslade runt i en kammare efter man slutat rycka

Rullen höll hur bra som helst .
        Senast ändrad av Sälstryparn; 2018-03-07, 22:12.
        Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Lite extra ”kul” är det när dina erfarenheter stämmer väl överens med UTs 10 år gamla rekommendationer. För övrigt så stämmer de även med mina. Dock är jag inte i närheten av dina mängder rullar varje år men kanske 30-50 rullar per per har jag erfarenhet av. Numera är det oftast runda klassiska ABU som jag oftast servar. Kanske beroende på min profil här på FS. Haha

90 % av alla ”defekta” rullar jag åtgärdar består av utebliven service.
          Eller är det så att UT's diverse tankar stämmer överens med sättet många andra resonerat kring rullar även innan just UT dök upp här och på andra ställen.

Personligen håller jag dock inte alls med om UT's ibland förda resonemang kring bland annat Mörrum och diverse japanska rullar. Jag anser att dessa definitivt klarar svenska förhållanden men visst kräver vissa modeller ett betydligt tätare och mer noggrant underhåll. Ser heller inga större problem med Mörrumens frikoppling förutsatt att rullarna används rätt och tas om hand om. Tycker en klassisk Ambassadeur kräver precis samma sak för att fungera optimalt även om den kanske överlever betydligt längre om det slarvas med servicen.
          Jag började skruva rullar på nittiotalet som väldigt ung och insåg ganska fort att åtminstone runda Ambassadeurer kräver ett visst typ av underhåll som är ganska självförklarande för den som är intresserad. Sen gör vi naturligtvis lite olika, som jag skrev i en annan tråd har jag till exempel som vana att fetta evighetsskruven på gäddrullar, inte populärt bland UT-adepter och Ambassadeur-frälsta.

Kan till viss del hålla med om siffran 90%. Gällande "mina" rullar är den kanske lite lägre men det är mest för att jag anser att kvalitén gått ner generellt på senare år.
          Kanske är det så, kanske har underhållet blivit enormt mycket sämre på för 15-20 år sedan och bakåt då rullar från den tiden framförallt verkar vara mer motståndskraftiga mot korrosion.
          Hur det än är ser vi tydligt att rullar överlag sköts alldeles för dåligt. Jag brukar mana till underhåll främst för att rullen ska uppehålla sin goda funktion medan den genomsnittliga fiskaren tenderar att se underhåll som någon vilket bör utföras som första hjälpen då rullar ligger på sin dödsbädd.
          Täta intervaller innebär att rullarna vidhåller en hög prestanda men innebär även i förlängningen att de håller betydligt längre.

Det sistnämnda har en del med ämnet, som vi kommit från något, att göra då jag kan anse att moderna lågprofilare faktiskt kräver tätare underhållsintervaller både för att hålla men framförallt för att bibehålla sin prestanda.
          Fiskar man då med små/klena rullar i relation till sina betesvikter är det ännu viktigare att inte slarva.

Kommentera

Det borde väl vara så att material på delar i rullarna är det som skapar hållbarhet samt en konstruktion som inte skapar onödig belastning på delar som inte är tänkta för det. Om bussningar används i låt oss säga en Abu Black Max så blir det som en JB på punkten spolaxellager. Däremot har JB mässing i bottenplattan och andra drev än Black Max. Ändå fiskar folk med båda och får det att funka men på pappret är det skillnad i vad rullen förväntas klara av gällande hållbarhet och prestanda.

Kommentera

Haha. Ta inte mina siffror som exakta. Det var mer en uppskattning men en kvalificerad sådan.

Nej jag håller inte heller med UT i allt. Använder själv ett gäng Mörrums och speciellt SX1600 varianten i en mängd utföranden. Det är med råge den bästa multirulle jag använt för extremt lätt till lätt fiske. Med rätt spole så har jag inga som helst problem att få iväg weedlessriggade 2” beten utan skalle. Och inte ett bekymmer rent kvalitetsmässigt heller. Och jo jag har testat igenom halva jordens rullar för innan jag landade i trimmade Mörrum SX. Allt från Metanium DC, Curado, Alderbaran BFS från Shimano. Tatula SW Tws, Air, Zillion SW Tws, Steez SW TWS, Presso och Pixy med trimspole från Daiwa. Revo Extreme till Black Max från ABU och många fler.

Dock delar jag hans åsikt om behovet av synkroniserad linspridare på gäddrullar där tjockare lina används och spolen är lite bredare. Enda undantaget är den Zillion TWS jag numera använder. Har provat med tex ABU Mörrum SX 3600 men det var ingen höjdare med 0.35 lina. Mer trassel än med en rulle med synkad linspridare. Linmängden var inga problem. Inte heller hållbarheten i rullen. Det var en evig tendens till linresning eller för korta kast som gjorde att jag gav upp. Till saken hör att jag alltid har mina rullar inställda på gränsen. En annan iakttagelse som jag gjort och som stämmer med UTs är ABU Predators lager och dreven i tidigare versioner av JB som var i rostfritt. Bägge dessa konstruktioner kräver klart mer underhåll än den vanliga lagerkonfigurationen och dreven i mässing. En annan sak som jag inte delar uppfattning med UT om är hålborrade spolar. Jag har en hålborrad spole från Penn i en av mina Ambassaderurer. Den väger aningens mer än UTs men fungerar lika bra. Inte en droppe vatten kommer in i lagren under långa pass. Eller i alla fall så är det inte blötare än mina andra rullar med spolar från UT.

Och jo, inte ens en rund Ambassadeur klarar sig speciellt länge utan service om den brukas frekvent. Speciellt i salt eller bräckt vatten. Det delar den med ALLA multirullar. Man kommer långt med en droppe olja i spollagren och i andra snabbt snurrande delar. Det tar max 2 minuter på vilken multirulle som helst. Att ta i sär drevsidan frekvent är inte lika viktigt. Fettet sitter ofta kvar länge. Men visst har jag stött på rullar där fettet är lika stelt som paraffin och ”dolda” men ofta onödiga kullager i drevsidan är helt fastrostade. När rullarna börjar låta och kännas som en kaffekvarn så är det dags verkar många anse. Men inte förrän dess. Haha, tog isär min egen gamla Ambassadeur XLT för något år sedan. Den har legat på vinden i 20 år. Dödsvarmt på sommaren och lika kallt på vintern. Den har aldrig fått någon service. Inte en droppe olja under de år jag använde den i Trosa skärgård när jag var ung. Enda underhållet bestod av att dränka hela rullen med spö och allt i regnvattentunnan efter varje fisketur. Man hade ju läst om hur illa det var med saltvattnet. Döm om min förvåning när jag rev isär rullen och inget var rostigt och tom fettet på dreven var fortfarande fungerande. Så du har säkert en poäng med att ”kvaliteten var bättre förr”

Som kuriosa så kan jag nämna att jag fiskar ofta med ett rätt stort gäng kamrater. Vid varje fisketur så får jag kommentarer om att mina rullar är så tysta och att jag kastar så långt. Svaret är som alltid: välservade rullar och ett intresse för att förstå hur rullen fungerar bäst. Bara för att man har en CQ så betyder det inte att den fungerar bäst. Man måste förstå hur den fungerar och ställa in den ordentligt försatt få ut max.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-09, 19:49.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 728 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04