Jag tror att min arm brakar innan rullen om jag skall dänga drag över 150g en hel dag
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lågprofilsrullar och dess kastvikt
Collapse
X
-
Det är inte jerkandet som sliter på en rulle. Dvs om du jerkar på det sättet som Buster och Trumman ”uppfann” i gäddfeber. Det är den vansinniga accelerationen i spolen som uppstår med de moderna flätlinorna och utebliven eller bristande underhåll som får rullarna att rasa. Speciellt med tunga beten där lagren i vissa fall kan slira under den värsta accelerationsfasen istället för att börja snurra kan vara problematiskt.
Klart att det går att missbruka en rulle till döds via jerk om man känner för det. Allt går men då skulle jag säga att vederbörande nog kommer att slita ut vilken rulle som helst. Vevjerk eller spöjuckande är ingen större skillnad. Men som sagt. Vill man så kan man givetvis förstöra en rulle. Det har hänt vid fler tillfällen än ett att jag förvånats över hur vissa av mina fiskekamraters rullar låter när vi är ute på vattnet. Vid en fråga om när rullen servats senast så får jag oftast en förvånad min.
Bevis? Inte så svårt. Skruva isär tex en ABU Jerk och jämför den med en C3. Det som i huvudsak skiljer är bussningar vs kullager i spolen. ABU säljer tom jerkrullar med kullager så.....
Mitt huvudverktyg för jerkbait har länge varit en Rekord 50. Den har lager överallt och chassi och bottenplatta i aluminium och inte den starkare i mässing. Den saknar tom den dubbla backspärren. Inte ett fel på rullen under tre år. Orsaken till mitt val är att den har ABUs högsta utväxling. 1:6.8. Sitter som en smäck på jerkspöt.Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-07, 19:16."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Självklart. Storleken på rullen spelar ingen roll i sig.
Jojo. Men du skulle bara veta hur många multirullar jag fixar varje år som "låter lite illa". De flesta har inte sett en droppe olja på många år. Det är inte speciellt svårt att förstå om man följer inläggen bla här på fs. Titt som tätt dyker det upp en fråga om speciellt kastbromsen som om vederbörande bara öppnat bruksanvisningen så hade förklaringen stått att finna på sid 1."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggDäremot vad jag hoppats få reda på, bl.a. med denna tråd är ifall dom som säger att man inte kan kasta "tyngre" beten med en 200 rulle, vad dom har för erfarenhet ang. att göra detta och vad som gjort att deras rullat gått sönder, vilket del som pajat, vad som kastats med och så..
Tycker själv det är hemskt intressant att rullar inte har någon speciell "klassning" rent betesviktmässigt men kan samtidigt förstå det. I Sverige tycker jag i princip varenda multirulle utom de allra minsta lågprofilarna saluförs som "gäddrullar".
Enligt mig är det sällan problem att kasta tunga beten förutsatt att rullarna används korrekt och underhålls.
För mig, som synar cirka 100-200 multirullar om året av olika märken och modeller, är det uppenbart att merparten av felen beror dels på bristande underhåll och dels på backslag eller frikopplingar som slås i mitt i kast. Det förstnämnda är överlägset vanligast.
Dessa fel drabbar absolut inte bara mindre rullar. Den absolut största delen av rullar jag går igenom som är defekta är stora pjäser.
Störst felprocent senaste året har jag haft på Calcutta Conquest 301 samt 401 där nära hälften haft rost- och/eller ärgskador. Det är naturligtvis en rullmodell som tål tungt fiske men den kräver sitt underhåll och hamnar nog inte sällan i händer på fiskare som köpt den mest för den är snygg och dyr.
Ett par modeller som relativt ofta drabbas av skadade spollager är Daiwa Lexa 300, Revo Toro NaCl samt Revo Toro Beast. Inte heller dessa är smårullar.
Tar man väl hand om exempelvis en Curado 201, Tatula 200 eller liknande kommer dessa rullar hålla riktigt bra även till relativt tungt fiske.
Sen kan jag uppleva att vissa medelstora rullar är känsligare för tyngre fiske. Exempelvis den Malaysia-tillverkade Curado-plattformen har en tendens att tappa nykänslan fort vid fiske med lite tyngre beten. Har haft ganska många exemplar hemma som känts betydligt äldre än de varit i form av en känsla av oprecishet vilket modellen inte har som ny. De har däremot inte uppvisat något synligt slitage att tala om, inte heller några tydliga fel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggHar 2 Tatula 200 & har provat dom till både öring & & gäddfiske .
Till öring har jag kastat beten från 15 - 40 gr galant & till gäddfisket beten en bit över 100 gr (Big Mc Rubber)
Dom har jag haft i 3 säsonger
Sen har jag 3 st Shimano Tranx där har jag kastat skedar från 30gr & gummibeten runt 200 gr .
Haft dessa en säsong .
Tycker dom har fått jogga rätt hårt , gäddfiske i Rugen & Muskie fiske i Kanada .
Ingen av dessa rullar har gått sönder , Tatulorna har jag bytt dreven på 1 för dom började bli slitna .
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg100/200-storlek avser ju främst linkapacitet och säger ju egentligen inget alls om hur hållbar en rulle är.
Tycker själv det är hemskt intressant att rullar inte har någon speciell "klassning" rent betesviktmässigt men kan samtidigt förstå det. I Sverige tycker jag i princip varenda multirulle utom de allra minsta lågprofilarna saluförs som "gäddrullar".
Enligt mig är det sällan problem att kasta tunga beten förutsatt att rullarna används korrekt och underhålls.
För mig, som synar cirka 100-200 multirullar om året av olika märken och modeller, är det uppenbart att merparten av felen beror dels på bristande underhåll och dels på backslag eller frikopplingar som slås i mitt i kast. Det förstnämnda är överlägset vanligast.
Dessa fel drabbar absolut inte bara mindre rullar. Den absolut största delen av rullar jag går igenom som är defekta är stora pjäser.
Störst felprocent senaste året har jag haft på Calcutta Conquest 301 samt 401 där nära hälften haft rost- och/eller ärgskador. Det är naturligtvis en rullmodell som tål tungt fiske men den kräver sitt underhåll och hamnar nog inte sällan i händer på fiskare som köpt den mest för den är snygg och dyr.
Ett par modeller som relativt ofta drabbas av skadade spollager är Daiwa Lexa 300, Revo Toro NaCl samt Revo Toro Beast. Inte heller dessa är smårullar.
Tar man väl hand om exempelvis en Curado 201, Tatula 200 eller liknande kommer dessa rullar hålla riktigt bra även till relativt tungt fiske.
Sen kan jag uppleva att vissa medelstora rullar är känsligare för tyngre fiske. Exempelvis den Malaysia-tillverkade Curado-plattformen har en tendens att tappa nykänslan fort vid fiske med lite tyngre beten. Har haft ganska många exemplar hemma som känts betydligt äldre än de varit i form av en känsla av oprecishet vilket modellen inte har som ny. De har däremot inte uppvisat något synligt slitage att tala om, inte heller några tydliga fel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggHoppas du är medveten om att ditt inlägg är en brandfackla. Snart kommer du få höra från olika läger hur fel du har så var beredd på het debatt framöver. Jag väntar med spänning på kommande inlägg i tråden...
Talar man så objektivt man kan utifrån verkliga service- och reparationserfarenheter av flera hundratals hårt fiskade rullar och inte utifrån fria fantasier om favoritrullar har man väl alltid fel?
Särskilt när rullar som börjar på Con- och slutar på -quest nämns.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggKlart jag har fel, alla rullar är bäst på allt, förutom rullarna man inte tycker om!
Talar man så objektivt man kan utifrån verkliga service- och reparationserfarenheter av flera hundratals hårt fiskade rullar och inte utifrån fria fantasier om favoritrullar har man väl alltid fel?
Särskilt när rullar som börjar på Con- och slutar på -quest nämns.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 728 visningar
0 gillar