Ursprungligen postat av yooz1e
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lågprofilsrullar och dess kastvikt
Collapse
X
-
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
-
Har du själv en 200/300 rulle och isåfall, vad kastar du för något och hur håller den ihop?
Från 20-50 gr rullar i 200 storlek, 60 - 100 gr 300 storlek och allt över det har jag en Tranx 500 till.
Mina första Revo S gen 1 var rent skräp som korroderade i kontakt med vatten vilket gjorde dom nästan oanvändbara.
Har en Revo S nya modellen som kastade som en kratta och väsnades fram tills jag bytte ut spole och spolaxel till grejer från en Orra då började den funka fint.
Har en Toro av första gen, men den har fått så pass lite fisketid att jag inte kan säga något om den.
Har en Toro NACL som varit ett riktigt sorgebarn med rasade lager,förde ett jäkla oväsen och bromsen rasade,IAR lagret rasade m.m.
Har en Toro beast där färgen flagnar av vilket kan se både för jäkligt och ganska fräckt ut beroende på vem man frågar
Min Revo STX har alltid funkat felfritt med beten upp till 40 gr.
Min Shimano Antares har alltid funkar felfritt med beten upp till 40gr
Min Shimano Curado 200 har alltid funkat felfritt med beten upp till 40 gr
Min Shimano Curado 300 har alltid funkat felfritt med beten upp till 100 gr
Min Tranx 500 har alltid funkat felfritt med beten upp till 300 gr.
Mina runda Amb. storlek 4500 - 6500 har alltid funkat felfritt oavsett betesvikt
Kommentera
-
Jag tror att folk i allmänhet anser att storleken på rullen är avgörande för hållbarheten. Säkert i vissa fall men i allmänhet skiljer det mindre mellan storlekarna än vad man kan tro. oftast bara en smalare spole. Beror givetvis på tillverkare och modell
Själv så har jag stört mig på den ofta vansinniga mängd lina som går på våra vanliga rullar. Tex en vanlig ABU 5000 eller Shimano 300. Vem i hela friden har behov av 180-200 meter 0,35 flätlina till gäddfiske! I älv vid laxfiske? Javisst men knappast till Gädda. Samma med aborre. Spolade precis på Spiderwire Smooth Braid 8 i dimension 0,14 på min Revo MGX. 150 meter gick det på. 70 meter hade räckt utmärkt. Det blir bara en onödigt tung spole med all denna lina till ingen nytta.
Jag har i de flesta rullar satt i grunda trimspolar. Dels tar de mycket mindre lina, dels kastar de bättre tack vare lägre vikt.
När det gäller betesvikter så är jag samstämmig med Jorgen Manssons inlägg ovan med det tillägget att jag använder två egentligen alldeles för små rullar till gädda
Abu Black Max använder jag med FC lina på 0,40. Får på 50-60 meter och den sitter på ett 60 gr spö. Mao använder jag den upp till ca 60 gr. Klarar lätt av tyngre beten om det skulle krävas
Daiwa Zillion 100 TWS använder jag på ett Svartzonker Signature 40-140 gr spö. Med beten inom samma viktspann. Fungerar som en dröm.
En toktrimmad ABU CS 6500 Pro Rocket med helkeramiska lager precis överallt fungerar fint med den beten jag har provat. 8 gr-250 gr
I övrigt är min standardrulle en 5000 från ABU med trimspole från antingen UT eller en grund originalspole från Rekord. Har ett tiotal av dessa. Fungerar finfint för beten från 10 gr till de 250 gr jag har provat. Vanligast är dock att de används till gädda med spön anpassade till mina vanligaste betesvikter på 50-150 grSenast ändrad av Mankan G; 2018-02-22, 13:59."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggJag tror att folk i allmänhet anser att storleken på rullen är avgörande för hållbarheten. Säkert i vissa fall men i allmänhet skiljer det mindre mellan storlekarna än vad man kan tro. oftast bara en smalare spole. Beror givetvis på tillverkare och modell
Själv så har jag stört mig på den ofta vansinniga mängd lina som går på våra vanliga rullar. Tex en vanlig ABU 5000 eller Shimano 300. Vem i hela friden har behov av 180-200 meter 0,35 flätlina till gäddfiske! I älv vid laxfiske? Javisst men knappast till Gädda. Samma med aborre. Spolade precis på Spiderwire Smooth Braid 8 i dimension 0,14 på min Revo MGX. 150 meter gick det på. 70 meter hade räckt utmärkt. Det blir bara en onödigt tung spole med all denna lina till ingen nytta.
Jag har i de flesta rullar satt i grunda trimspolar. Dels tar de mycket mindre lina, dels kastar de bättre tack vare lägre vikt.
När det gäller betesvikter så är jag samstämmig med Jorgen Manssons inlägg ovan med det tillägget att jag använder två egentligen alldeles för små rullar till gädda
Abu Black Max använder jag med FC lina på 0,40. Får på 50-60 meter och den sitter på ett 60 gr spö. Mao använder jag den upp till ca 60 gr. Klarar lätt av tyngre beten om det skulle krävas
Daiwa Zillion 100 TWS använder jag på ett Svartzonker Signature 40-140 gr spö. Med beten inom samma viktspann. Fungerar som en dröm.
En toktrimmad ABU CS 6500 Pro Rocket med helkeramiska lager precis överallt fungerar fint med den beten jag har provat. 8 gr-250 gr
I övrigt är min standardrulle en 5000 från ABU med trimspole från antingen UT eller en grund originalspole från Rekord. Har ett tiotal av dessa. Fungerar finfint för beten från 10 gr till de 250 gr jag har provat. Vanligast är dock att de används till gädda med spön anpassade till mina vanligaste betesvikter på 50-150 gr
@Jorgen.mansson vad fiskar du med din tranx 500?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggHejsan!
Har läst en hel del om att folk påstår diverse kastvikt för olika rullar, speciellt i storlek 200 och 300.
Tänkte skapa en tråd där detta diskuteras och folk delar med sig av deras erfarenhet och i bästa fall fakta, värsta fall teorier
Vad har ni för erfarenheter ang. att kasta 60+ vikter med en 200 rulle? Vilka vikter kastar ni med 300 rulle?
Hur många timmar (uppskattningsvis) har ni gjort det innan rullen rasat? Eller har den aldrig rasat?
Finns det någon fakta ang. vilket viktspann rullen är gjort för som ett fiskespö?
Vissa kastar ju väldigt ofta och länge med 60+ med lågprofils rullar och dom håller länge.
Vissa säger att dom rasar om och om igen då det kastas över det viktspannet.
Vad säger ni ang. allt detta?
Låt oss iaf enbart diskutera om LP rullar i detta fall.
1: Du kan LÄTT kasta 60+ gram med en 200 rulle
2: Med min tranx 300 kan har ja kastat upp till 200 gram för där sätter spöt stopp
3: jag har fiskat en hel sommar med min tranx 300 och ja fiskar mer under en sommar än folk gör under 5 år
4: Går din rulle sönder så köp en shimano
5: Om din rulle rasar om och om igen se 4 "glöm inte glimten i ögat"
6: En 200 rulle dänger du lätt 150 gram med låt ingen säga annat, det är i så fall ren trams
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg1: Du kan LÄTT kasta 60+ gram med en 200 rulle
2: Med min tranx 300 kan har ja kastat upp till 200 gram för där sätter spöt stopp
3: jag har fiskat en hel sommar med min tranx 300 och ja fiskar mer under en sommar än folk gör under 5 år
4: Går din rulle sönder så köp en shimano
5: Om din rulle rasar om och om igen se 4 "glöm inte glimten i ögat"
6: En 200 rulle dänger du lätt 150 gram med låt ingen säga annat, det är i så fall ren trams
Men jag är lite åt ditt håll.
Nu i sommar kommer jag troligtvis kasta rätt mkt 77g (rapala nya super shadow rap) med min Curado K. Och även en del på en Revo Beast.
Däremot.. att jerka med en rulle som inte är gjord för det borde ju däremot vara betydligt värre än å kasta tungt?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggMen precis, just detta är varför jag vill ha en diskussion, sägs så olika
Men jag är lite åt ditt håll.
Nu i sommar kommer jag troligtvis kasta rätt mkt 77g (rapala nya super shadow rap) med min Curado K. Och även en del på en Revo Beast.
Däremot.. att jerka med en rulle som inte är gjord för det borde ju däremot vara betydligt värre än å kasta tungt?
Det beror ju på hur man jerkar.
Slår du som en sexuellt frustrerad galning så kan du ju säkert ha ihjäl vilken rulle som helst.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggDet beror ju på hur man jerkar.
Slår du som en sexuellt frustrerad galning så kan du ju säkert ha ihjäl vilken rulle som helst.
Kommentera
-
Visst är det intressant att diskutera men jag tror inte den når värst mycket längre i sak. Vissa kör 200 rullar och tunga beten medan andra bestämt avråder, " de håller" säger några "det håller inte" säger andra. Väntar vi så får vi flera sådana uttalanden....
Vad är sant? Förmodligen är båda uttalandena sanna för den som säger det utifrån egna och kompisars erfarenheter. Tar man hem betet och fisken ""brutalt", kör tungt, jerk och spinnerbait så tar det säkert ut sitt attribut i längden, kör man lungnare med gummi och servar regelbundet så blir det "aldrig" några problem.
Jag tror dessutom att vissa rullar är måndagsex och att vissa rullar har flera av dem... får man en sådan så blir ju erfarenheten färgad, kanske för evigt... dvs det märket provar man "aldrig mer" fastän en ny modell kommit...
Man kan välja rulle primärt efter hållbarhet och då göra ett antagande att en större 300 är bättre. Kanske är det så, men om 200 ligger bättre i handen vad är bästa val då? En skön 200 som håller lite sämre än en 300 kan vara värd det i andra egenskaper... eller tvärtom.
Jag tycker TS ska välja den, de rullar han tror sig kunna trivs bäst med, vad nu trivsel är för honom. Blir ju ändå ett omöjligt val om han ska följa vad som sagts så här långt i tråden om "200 eller 300?" och andra liknande trådar här på FS, frågan är inte ny om man säger och vi är knappast klokare heller... eller?
Jag kör 200 och 300 max 140g och då gummi och aldrig har en rulle rasat för mig... Det är min erfarenhet, fakta i någon mening men då snarast subjektiv, dessa "fakta" döljer omständigheter av vikt, som det jag nämnde ovan...
Om en 300 inte har grövre, bredare drev än en 200 så kanske den inte håller bättre än en 200? Mina rullar har ej rasat, vad rasade för er på er rulle? Drev, pinjong? Blev spolaxeln skev efter tungt kastande eller var det en PO som tog död på nån komponent?
Gillar man 200 storlek och kör tungt kan man ju köpa en och låta byta pinjong vart 3:e år om det är en svag punkt...Senast ändrad av anteman; 2018-02-23, 11:52.
Kommentera
-
Men är det inte det som skapar din diskussion, att man tycker olika? :P
Har redan 2st 200 rullar, revo beast och curado K och inget nyköp är att tänka på än så är inte ute efter köpråd
Däremot vad jag hoppats få reda på, bl.a. med denna tråd är ifall dom som säger att man inte kan kasta "tyngre" beten med en 200 rulle, vad dom har för erfarenhet ang. att göra detta och vad som gjort att deras rullat gått sönder, vilket del som pajat, vad som kastats med och så..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 728 visningar
0 gillar