Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker inte jag missar mer fisk med Fishmaker än med något annat spö. Kanske finns någon vänlig själ i Karlstad med dedikerat jiggspö som är villig att låta dig prova?

I slutändan så kommer du aldrig kunna läsa dig till vad du gillar bäst utan måste prova dig fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av cojonez Visa inlägg
      Tycker inte jag missar mer fisk med Fishmaker än med något annat spö. Kanske finns någon vänlig själ i Karlstad med dedikerat jiggspö som är villig att låta dig prova?

I slutändan så kommer du aldrig kunna läsa dig till vad du gillar bäst utan måste prova dig fram.
      Så sant som d ä sagt!!!
      Men tack vare alla bra inlägg i denna tråden så känner ja att ja absolut har mer på fötterna inför mitt kommande köp.
      Sen brukar det behövas nåra pass med ett spö innan man värkligen vet å har fiskat in sig.
      Men helt klart blir man klokare av folks synpunkter,även om dom kanske inte allti stämmer för sig sj

Kommentera

Mitt Daiwa Aird Spinn 8 fot 5-25g funkar kalas till borre
        Och kostar bara 899:- på Söders
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag kör själv när jag fiskar långsamt på botten med samma teknik som byggarn när han pimplar... stenkoll på linan framför toppen, om den darrar, slackar eller sträcks en aning så nitar jag så snabbt jag kan. Det jag funderar över är i fall spön med mjuk "jiggspötopp" typ Fishmaker signalerar snabbare, möjligen tydligare än så, jag har inte prövat än...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag kör själv när jag fiskar långsamt på botten med samma teknik som byggarn när han pimplar... stenkoll på linan framför toppen, om den darrar, slackar eller sträcks en aning så nitar jag så snabbt jag kan. Det jag funderar över är i fall spön med mjuk "jiggspötopp" typ Fishmaker signalerar snabbare, möjligen tydligare än så, jag har inte prövat än...
            kan ju inte registrera snabbare då linan måste sträckas innan toppen kan böja sig....inte kan du "nita" lika snabbt heller då en mjuk topp måste böja sig innan
            kraft nog ges till en krokning....och jodå jag har provat och såna mjuka signaltoppar på ett jiggspö samlar inte ett enda pluspoäng i min värld...stenkoll på linan
            när de är försiktiga är ett bättre alternativ,även om det med åren blivit svårare att se linjäkeln....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              kan ju inte registrera snabbare då linan måste sträckas innan toppen kan böja sig....inte kan du "nita" lika snabbt heller då en mjuk topp måste böja sig innan
              kraft nog ges till en krokning....och jodå jag har provat och såna mjuka signaltoppar på ett jiggspö samlar inte ett enda pluspoäng i min värld...stenkoll på linan
              när de är försiktiga är ett bättre alternativ,även om det med åren blivit svårare att se linjäkeln....

Kan hålla med om det till viss del.
              Fiskar med 95% med sträckt lina och sjunkande jigg.... Ofta mot strömmen.
              Signaltopp ger nada, man måste känna det direkt, annars är det för sent.

Men Tatula med glasfibertopp är ett sånt spö som jag älskar, trots mjuk topp och allt det. Första gången man använde det tänkte man bara "vad I helvete är detta?" men efter någon timme så började man älska det.

Till abborre? Ja för fan!
              Gös? Pallar trycket!

Har ett annat Shimano Yasei med Signaltopp med, men förstår inte varför. Det är bra känsla i det.

Signaltopp? Äsch, trams.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vid dropshot tycker jag det är klar fördel med ”signaltopp”, då behöver man inte slacka linan utan bara darra lite med toppen. Vid finessigt jiggfiske är fördelen på liknande sätt den att istället för att titta på linbågen kan man följa jiggens rörelser med mer spänd lina vilket är särskilt bra om det är lite blåsigt och svårt att se småpet. Jiggfiske är generellt ett visuellt fiske, det är otroligt sällan hugget kommer under invevning så där spelar det ingen roll om man har signaltopp eller inte - hinner man känna hugget är det nästan alltid för sent för ett mothugg. Fiskar man med hårdbeten som spinns konstant eller twitchas in är signaltopp helt värdelöst.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Vid dropshot tycker jag det är klar fördel med ”signaltopp”, då behöver man inte slacka linan utan bara darra lite med toppen. Vid finessigt jiggfiske är fördelen på liknande sätt den att istället för att titta på linbågen kan man följa jiggens rörelser med mer spänd lina vilket är särskilt bra om det är lite blåsigt och svårt att se småpet. Jiggfiske är generellt ett visuellt fiske, det är otroligt sällan hugget kommer under invevning så där spelar det ingen roll om man har signaltopp eller inte - hinner man känna hugget är det nästan alltid för sent för ett mothugg. Fiskar man med hårdbeten som spinns konstant eller twitchas in är signaltopp helt värdelöst.

Något säger mig att vi fiskar på väldigt olika sätt.
                  Vanligt jiggfiske för mig är att gå helt på känsla. Upplever inte att det är för sent när man känner hugget.
                  Att titta på spötoppen gör jag sällan eller aldrig, brukar titta på andra saker, ofta var linan går ner i vattnet för att kunna avgöra var jiggen är och vart den är påväg.

Kommentera

Då är dina borrar mer på hugget än mina som är rejält luriga större delen av året. När borrarna är riktigt aktiva här är det ytbeten som är mest gångbart.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Då är dina borrar mer på hugget än mina som är rejält luriga större delen av året. När borrarna är riktigt aktiva här är det ytbeten som är mest gångbart.

Kan ju vara så. Kan vara det med att om jag inte får abborre så växlar jag till något annat. Och på så sätt inte utsätts för småpet på samma sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 719 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S