Stämmer bra. Så du kan lika bra sluta fiska o göra dig av med dina fula spön
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
var jag tvungen att prioritera vid köp av utrustning i dag skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa ett ordentligt premiumspö och en vanlig standardrulle än
att göra som många andra och göra tvärtom....å andra sidan, vis av erfarenhet är det nog billigare i längden att köpa både en premiumrulle och ett premiumspö på en gång så man slipper hålla på att gradera upp sig hela tiden....att köpa lite billigare spön och hoppas hitta ett kanonspö gör att man får gå igenom mååånga spön innan man hittar rätt...och med största sannolikhet gör du det inte förrän du gått upp en prisklass till slut i alla fall...
utseendet på spöt spelar ingen roll, det är en subjektiv bedömning och ett spö som är kanonsnyggt för en del tycker andra ser för djävliga ut...Senast ändrad av byggarn; 2018-01-13, 17:08.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Det kan ligga en hel del i det du säger byggarn, å andra sidan tycker jag det är kul att leta efter lite billigare guldkorn. Utseende är så sant subjektivt men spelar absolut roll för mig - köper du för dig fula spön så länge de är bra spön?
Utseende torde för producenterna vara en viktig sak, det gäller att locka flertalet, helst utan att skrämma bort fåtalet.
En annan sak är att så gott som alla spön, även många premiumspön säljs med alltför dålig varudeklaration. Nästan alla spön är fast eller extra fast med SVF, helicore, ART, nano-resin, 3X, IM9, T800 som dämpar svängningar med mer, men man begriper knappt hur klingan kommer att jobba... hur mjuk toppen är, när ryggraden börjar och hur den slutar.... därför vi står och viftar i butiken, byter spön eller skriver trådar i FS... jag chansar hellre med 500-1000 kr än med 3000-5000kr.
Jag frågade många om hur ett Prorex XR 8' haspel är och klarar, t o m Buster men ingen kunde säga ngt i detalj om det så det blev ett litet felköp på chans (toppen är för mjuk för mitt jiggande... eller rättare sagt ryggraden kommer för långt ned på klingan, jag vill den ska svara snabbare, högre upp vid mothugg)
Ibland läser jag en recension av en byxa eller ett spö som är "perfekt". Punkt.
Perfekt hur då tänker jag då... om man är kort och satt eller lång å smal? Gillar hög eller låg midja?
Gillar ett snabbt och toppigt spö med styv botten eller ett tvärtom? Ett spö perfekt till långsamt jiggande är sällan det bästa till hårdbeten som tas hem i god fart. Där funkar mitt XR 8' utmärkt men ett sånt spö har jag redan...Senast ändrad av anteman; 2018-01-13, 18:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDet kan ligga en hel del i det du säger byggarn, å andra sidan tycker jag det är kul att leta efter lite billigare guldkorn. Utseende är så sant subjektivt men spelar absolut roll för mig - köper du för dig fula spön så länge de är bra spön?Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Håller helt med anteman och byggarn!!
Ja sj köper hällre lite mindre grejjer och lägger lite mer på (fina),för mig tycker ja det blir billigare i längden.
+ att min älsklings hobby blir ännu trevligare med fina prylar..
Samtidigt har ju anteman rätt i det han säger,det är aldeles för lite info om prylarna och det är sällan man har möjlighet å testa innan köp.
Därför är ju detta forum kanon!
Så man iaf kan få lite mer kött på benen,och det är trots allt info från folk som inte får betalt för å berätta att deras grejjer är dom bästa.
För mig är faxtist utseendet ganska viktigt på fiskegrejer,hur fånit det än är!
Men känslan är ändå der viktigaste.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Buster Visa inläggDu har rätt smaken är som baken, bäst är alltid att besöka butik å känna på grejorna i verkliga livet
Läser man på Diawa UK om de tre Prorexspöserierna så blir man inte så mycket mer informerad. Mycket tekniska termer men inte så mycket vad det konkret innebär mer än att de i stora drag blir lätta, snabba eller extremt snabba och har toppaktion och passar till det mesta.
Man skulle önska lite information om hur de förhåller sig till varandra vad gäller snabbhet och aktionen i toppen, mittsektionen och i botten så vore det enklare att välja. Gärna något om vilka fiskemetoder/tekniker de är bäst lämpade för. Gäller ju inte bara Prorexspön utan många andra märken och deras spöserier.Senast ändrad av anteman; 2018-01-14, 23:48.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 716 visningar
0 gillar