Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra input där cojonez och holden! Låter som om Fishmaker ll är ett mycket bra men lite nischat abborrjiggspö!

Kommentera

kan inte med riktigt mjuka spön till nåt spinnfiske...mjuka toppar hör hemma som quivertip och som toppar på mormyskaspö där nappen skall synas, på ett spinnspö förstör det enligt mig det jag tycker är roligast med spinnfiske, nämligen att känna hugget eller minsta nafs ordentligt....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Dropshot är kanske mer likt mete än spinnfiske om man ska försöka definiera det. Fiskar du borre med jigg i januari kommer du behöva se hugget, när du känner det, om du ens gör det, är det för sent.

Kommentera

i Januari ser jag nappet klart och tydligt då linan slaknar lite i borrhålet...

men visst,du har rätt dropshot liknar mete lite grand...
          Senast ändrad av byggarn; 2018-01-28, 16:56.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Blir så trött på mig sj,trodde precis va d va ja ville ha,men så dök fishmaker up å jag har jävligt svårt å släppa det.
            Som sagt,folk värkar ju vara väldigt nöjda med det.
            Är ute efter ett jiggspö,men d är ju inte omöjligt att d blir lite små wobblers och cranks,så det bästa kanske är å försöka släppa det å försöka sattsa på nått som är lite mer allround.

Kommentera

Som anteman skrev, fishmaker är mer ett nischat spö. Allround för både jiggar och hårdbeten är det inte, jag kommer använda mitt ännu otestade Westin TC till det fisket.

Edit: slant på tangenterna
              Senast ändrad av holden; 2018-01-28, 23:50.

Kommentera

Köp två kit?! Fiskar man rörligt från land kan ett allroundspö vara att föredra, jag fiskar från båt och har flera spön färdiga, "nischade" eller tacklade för olika tekniker/vikter. Skönt att slippa tackla om under fisket.

Kommentera

Fundera snarare på vad du tror du kommer fiska mest. Det är svårt att hitta ett spö som är bäst/bra på allt. Jag har själv gjort det misstaget (om och om igen), dvs köper ett allround fastän jag jiggar 95% av tiden. Brukar ha med extraspön för annat fiske.

När det gäller fishmakern mer specifikt så tror jag att det är ett spö man antigen älskar eller ogillar. Är det inte bompass så får jag mest småfisk så den mjuka toppen fungerar perfekt...

Kommentera

Det är ett jiggspö ja söker,kommer nog bli jigg t 90%.
                    Jag har ett fkp gear som funkar ok till hårdbeten,iaf tills vidare.
                    Jag kommer mäst fiska borre när det är varmare i vattnet.
                    Men ni som har fishmakern å liknande spön.
                    Känns som man kanske ser och känner hugg snabbt med en sån topp,men är det inte lätt å missa i mothugget med en sån topp?
                    Kanske bara nått ja fått för mig
                    Ursäkta om ja ä trög å frågar mycke,men tycker detta är väldigt intressant,+ att d kanske även hjälper någon mer där ute i spödjungeln'
                    Fiskar nästan gämt från båt å åker aldrig ut med bara ett spö.
                    Funderar även på vad ni tycker om kastvikten?
                    7-21g kanske har (lite) hårdare topp än 4-18g.

Kommentera

Mjuka toppar gillar inte jag i alla fall till jigg. Tycker man krokar större fisk sämre. Men det finns ju styva/snabba spön med väldigt känslig topp. På den kalla årstiden när abborren är ytterst försiktig i huggen så känner man inte alltid huggen. Däremot ser man dom om man har en känsligare topp.
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 764 visningar
                      0 gillar