Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ja detta med borrespö till multirulle börjar ge mig mer gråa hår än vad ja är bekväm med,
    Det verkar som antingen är det 5-20 gram eller 10-35. Min magkänsla säger att 10-35 låter lite grovt
    men vill verkligen inte ha en klinga som är som en kokt nudel att kasta med, i ett klipp med tobias fränstam
    så kör han med ett vad det ser ut som att vara Veracity 702 M 10-35 g. undrar om det skulle vara nåt

Kommentera

Jag tycker man har dålig känsla i veracity 10-35. Det är för stelt o grovt om man inte slänger minst 15g. Gillar man att twitcha lite är det bättre med ett 5-20.

Kommentera

Jag har ett Abu Villain 2 5-20g, skulle säga det är lätt underklassat och ett utmärkt allroundspö. Har provat ett Veracity 10-35g, trevligt spö och rätt likt Villain i böjprofilen, men som jac4 säger; lite väl påkigt som allroundspö för min smak..

Kommentera

Ursprungligen postat av jac4 Visa inlägg
          Jag tycker man har dålig känsla i veracity 10-35. Det är för stelt o grovt om man inte slänger minst 15g. Gillar man att twitcha lite är det bättre med ett 5-20.
          Ja det va precis det ja trodde ;<

Ursprungligen postat av Hozze Visa inlägg
          Jag har ett Abu Villain 2 5-20g, skulle säga det är lätt underklassat och ett utmärkt allroundspö. Har provat ett Veracity 10-35g, trevligt spö och rätt likt Villain i böjprofilen, men som jac4 säger; lite väl påkigt som allroundspö för min smak..

Är det tvådelat eller delat vid handtaget?

Kommentera

Delat vid handtaget.

Kommentera

Nån som har dragon fishmaker 2 och kan lämna en recention?
              Har iofs läst endel om det redan,men är lite orolig för att toppen är för mjuk å att spöt känns svampigt.

Kommentera

Nu har jag bara känt på Fishmaker II i butik (haspel) och toppen är ju en mjuk, färgad "jiggspötopp" men men de är inte svampiga därefter utan styva och det ganska tidigt, högt upp på klingan, ganska kort bakhandtag.

Många som verkar prata sig varma om Fishmaker på FS, så "jag hänger på" nörre och frågar vad ni gillar med en sån där mjuk "jiggspötopp"på spön?

Vad ger det för vinster? Vad är vitsen? Ser ni (känner?) huggen snabbare än med ett vanligt jigg/haspelspö? Hur blir kastprecisionen?

Kommentera

Jag har 8 fot 3-18 g Fishmaker II, hög kvalitetskänsla och perfekt för finessigt jiggfiske och dropshot. Quivertippen gör dock att det är svårt att sätta mothugg på gös, abborre är inga problem.

Kommentera

Fishmaker är otroligt sköna att jigga borre med och har ryggrad. Lätt att avgöra bottenstruktur/hugg med och skönt att drilla fisk på. Absolut favoritjiggspöt för jigg men passar inte (enligt mig) för småvobblers, spinnare eller crankbaits. Nackdelarna är väl att toppen är lite skör samt att korken inte är av högsta kvalitet.

Har Fishmaker II, 7.6fot, 4-21gr.

Kommentera

Jag kan tillägga att fishmakern är det enda spö jag använder för dropshot då jag tycker kortare och snabbare spön lämpar sig sämre för det. För jiggfiske passar det bäst när det är trögt, typiskt långsamt fiske i kallt vatten med lätta skallar. För mer aggressivt jiggfiske föredrar jag ett snabbare och kortare spö som då också kan hantera mindre hårdbeten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 734 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04