Jag skulle börja med 7-21 spöet. Oftast fiskar man inte med mindre skallar än 5 gram + kroppen som väger några gram.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
Nu kanske du köpt redan men jag kände på de två W3 TC spöna på XXL härom dagen och -15g känns vettig till lättare fiske inkl jerkwobbler, skulle jag jigga lite tyngre beten som jag ofta behöver på Mälaren så vore -21g att föredra då toppen av förklarliga skäl är lite styvare och svarar snabbare vid mothugg. W3 är inte några sladdriga spön utan har en för klassningen kraftig bottendel.
Kommentera
-
Är det någon som kan beskriva skillnaden mellan Söders Perchfight Crankspin (3-25, 7,2”) och Westin W3 Finesse T&C (7-21, 7,1”)? Något att föredra framför det andra och i så fall varför?
Kanske ska tillägga att jag vill ha något ganska allround och relativt förlåtande som funkar bra för både jigg och hårdbeten om så möjligt.Senast ändrad av Perkules; 2021-04-12, 21:21.
Kommentera
-
Svårt. Eftersom Söders SF har båda ring/mejla och fråga! Båda är nog ok "allroundspön" men det förra har av namnet att döma lite mer Crank-tycke och det andra mer åt jigg, dvs T&C? Välj det du fiskar mest...? Kör du flätlina och vill ha förlåtande aktion så kan det med djupare aktion vara att föredra, Söders vet nog.Senast ändrad av anteman; 2021-04-14, 16:52.
Kommentera
-
Jag pratade med en säljare på Söders igår men frågade då egentligen endast om Crankspin-spöet och hur det är jämfört med övriga spln i samma serie. Jag beskrev att jag var ute efter ett spö primärt till vanligt jiggfiske efter abborre men som inte är överdrivet nischat utan även har goda allround-egenskaper, samt att spöt bör vara hyfsat förlåtande. Han tyckte att Crankspin-spöt var väldigt lämpligt för just det användningsområdet, och bättre så än de övriga varianterna. Det blir säkert bra. Ska para det med en Daiwa Fuego LT 2500 tänkte jag. Kul med prylar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggJag pratade med en säljare på Söders igår men frågade då egentligen endast om Crankspin-spöet och hur det är jämfört med övriga spln i samma serie. Jag beskrev att jag var ute efter ett spö primärt till vanligt jiggfiske efter abborre men som inte är överdrivet nischat utan även har goda allround-egenskaper, samt att spöt bör vara hyfsat förlåtande. Han tyckte att Crankspin-spöt var väldigt lämpligt för just det användningsområdet, och bättre så än de övriga varianterna. Det blir säkert bra. Ska para det med en Daiwa Fuego LT 2500 tänkte jag. Kul med prylar
Kommentera
-
Ja Berkley Titanium 8' är verkligen djupt och "svampigt" med dagens mått mätt, snällt när man drillar. Mitt vilar sedan länge.
Om du ogillar styva spön så titta på Okuma Psycho Perch spinn eller haspel. Har ett spinn 7'7" 5-24g som med sin djupare aktion och UFR-topp (?) kastar och hanterar wobbler och andra vibrationsbeten bra. Köpte till ordinarie men just nu extra bra pris hos Söders, finns bl a en radda 7'3" haspel i olika klasser.Senast ändrad av anteman; 2021-04-23, 00:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa Berkley Titanium 8' är verkligen djupt och "svampigt" med dagens mått mätt, snällt när man drillar. Mitt vilar sedan länge.
Om du ogillar styva spön så titta på Okuma Psycho Perch spinn eller haspel. Har ett spinn 7'7" 5-24g som med sin djupare aktion och UFR-topp (?) kastar och hanterar wobbler och andra vibrationsbeten bra. Köpte till ordinarie men just nu extra bra pris hos Söders, finns bl a en radda 7'3" haspel i olika klasser.
Har funderat på den du rekomenderade mnen ej vågat beställa för vill ej köpa grisen i säcken.... Hur är den med twitchbeten? den till 18 g. hur fungerar det att köra 20 gram på den?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHar 7'7" spinn -24g och med den längden har jag inte prövat twitchbeten (där har jag ett 6'6" och 7') mitt kastade 20g utan prut, ej prövat mer ännu.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 718 visningar
0 gillar