Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Forsgrenen Visa inlägg
    Är det sufix 832 orange du har på?
    Ja, sufix funkade bra på vertikalspöna förra året.
    Få se hur den är att kasta med.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Njae kanske inte, AGS kan vara snabbare, känsligheten och förhoppningsvis balansen, kan och bör skilja en aning givet prisskillnaden. Däremot skulle det inte förvåna om Westinarns aktion passar bättre för mitt tänkta fiske, vill nu ha ett toppigt spö. Prorex X och mitt XR är lite för mjuka, djupa i toppen i alla fall haspel, är AGS liknande så är det inte vad jag söker nu men säkert ett fint allroundspö, precis som mitt XR.
      ja ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1 ska vara väldigt spänstigt och priset är ju väldigt fint MEN ja undrar om 21 gram räcker för mig, Då 21 gram är en piglet shad med 10 grams skalle typ,

Kommentera

• Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
        ja ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1 ska vara väldigt spänstigt och priset är ju väldigt fint MEN ja undrar om 21 gram räcker för mig, Då 21 gram är en piglet shad med 10 grams skalle typ,
        För mig skulle TC sjuettan om så blir, vara ett komplement, har ett annat 14-35g spö också, dessutom, sa inte nån här att den laddar lite sämre med totalt 10g, det antyder underklassning och marginaler uppåt...

Kommentera

För mig skulle TC sjuettan om så blir, vara ett komplement, har ett annat 14-35g spö också, dessutom, sa inte nån här att den laddar lite sämre med totalt 10g, det antyder underklassning och marginaler uppåt...
          Jag har inte haft några problem att dra iväg 10g med mitt TC. Inte med tjejens heller. Lättaste jag fiskat med tror jag var en 5g skalle och en Westin Stanley the stickleback. Vet inte vad totalen ligger på där men borde vara runt 10g? Hur som haver uppfattade jag inte spöt som dåligt laddat med den tyngden.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
            Jag har inte haft några problem att dra iväg 10g med mitt TC. Inte med tjejens heller. Lättaste jag fiskat med tror jag var en 5g skalle och en Westin Stanley the stickleback. Vet inte vad totalen ligger på där men borde vara runt 10g? Hur som haver uppfattade jag inte spöt som dåligt laddat med den tyngden.
            Va det ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1 eller? Hur känns spöt överlag? toppigt och spänstigt?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
              Ok, intressant att veta, här upplevs det lite olika alltså. (enligt det jag läste i annan träd/plats) Då är jag och säkert Ekman nyfikna på vad den klarar i andra änden, dvs maxvikt men var det inte så att du ännu inte hunnit pröva den saken, vintern kom liksom för Holden, i vägen...

Kommentera

• Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                Va det ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1 eller? Hur känns spöt överlag? toppigt och spänstigt?
                Precis det spöt ja Än så länge drillat både borre och gädda och en öring på 4.5kg och det gick hur fint som helst. Jag är supernöjd med det, speciellt för det priset! Känsligt och aningen toppigt, men går över i en djupare aktion vid tyngre belastning, så toppig men progressiv? Svårt att visa utan bild/film men upplever det verkligen inte som sladdrigt eller dylikt!

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ok, intressant att veta, här upplevs det lite olika alltså. (enligt det jag läste i annan träd/plats) Då är jag och säkert Ekman nyfikna på vad den klarar i andra änden, dvs maxvikt men var det inte så att du ännu inte hunnit pröva den saken, vintern kom liksom för Holden, i vägen...
                Ja smaken är som baken; kluven. Jag ska ut och kasta lite här efter maten så kan ta med frugans haspel (blåser motvind) och prova. Rent tekniskt tror jag max ligger runt 30-35g, vill minnas att jag kastat med en McMio på 45g med det och det kändes lite för tungt, men ska kika på det som sagt, återkommer!
                Senast ändrad av Aspir3; 2018-03-12, 15:09.

Kommentera

• pratade nyss med sportfiskeprylar och ja sa ja ville ha ett spänstigt spö för abborre och sa att ja lurade på ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1''
                  eller ett Daiwa Prorex AGS 712MFB 2 pcs 10-30g och ja sa att ja läst nånstans att nån tyckte AGS`en va mjuk och han sa tvärtom att han
                  fann westinaren betydligt mjukare än AGS`en vilken han sa förövrigt va bland dom skönaste spö dom sålt på länge. ALLA DESSA JÄVLA VAL!

Kommentera

• Skrattade gott åt din sista mening och håller med dig! Jag kan med goda avsikter ha bidragit... köpte ett "snabbt och styvt" Prorex 8' 5-25g haspel som var mjukare i toppen än jag önskade... Nu söker jag ett styvare spinn, t ex billiga Prorex X men det sa en handlare här på FS att det var mjuk jiggtopp på den typ.

Sen läste team Colibris test av XR 7'4" spinn 10-30g (typ) som också var ganska mjukt i toppen som jag uppfattade texten. Av detta ville jag "flagga" för att även AGS kan men inte måste vara av liknade karaktär, så att någon inte köper grisen i säcken s a s (vilket jag råkade ut för med "felköpet" XR 8'). Inte alls meningen att lura någon, jag tror du ska lita mera på sportfiskeprylar än t ex mig i detta fall, de har ju sannolikt känt/fiskat båda!

Sen är jag fortfarande nyfiken på hur mjuka dessa två är i toppen. AGS kan mycket väl vara styvare i botten och snabbare men ändå ha en mjuk(are) spets.... eftersom jag inte blir klok på alla utlåtanden jag läst om här och där och hur de förhåller sig till varann så avvaktar jag och hoppas jag de alla finns att klämma på under mässan... klämma är inte allt men ger lite mer än nuvarande läge... om du ser nån som går runt på mässan och böjer spön och klämmer på toppsektioner i helgen så kan det vara jag Nördigt kan man tycka men iaf något att göra nu i istider...

Kommentera

Skrattade gott åt din sista mening och håller med dig! Jag kan med goda avsikter ha bidragit... köpte ett "snabbt och styvt" Prorex 8' 5-25g haspel som var mjukare i toppen än jag önskade... Nu söker jag ett styvare spinn, t ex billiga Prorex X men det sa en handlare här på FS att det var mjuk jiggtopp på den typ.

Sen läste team Colibris test av XR 7'4" spinn 10-30g (typ) som också var ganska mjukt i toppen som jag uppfattade texten. Av detta ville jag "flagga" för att även AGS kan men inte måste vara av liknade karaktär, så att någon inte köper grisen i säcken s a s (vilket jag råkade ut för med "felköpet" XR 8'). Inte alls meningen att lura någon, jag tror du ska lita mera på sportfiskeprylar än t ex mig i detta fall, de har ju sannolikt känt/fiskat båda!

Sen är jag fortfarande nyfiken på hur mjuka dessa två är i toppen. AGS kan mycket väl vara styvare i botten och snabbare men ändå ha en mjuk(are) spets.... eftersom jag inte blir klok på alla utlåtanden jag läst om här och där och hur de förhåller sig till varann så avvaktar jag och hoppas jag de alla finns att klämma på under mässan... klämma är inte allt men ger lite mer än nuvarande läge... om du ser nån som går runt på mässan och böjer spön och klämmer på toppsektioner i helgen så kan det vara jag Nördigt kan man tycka men iaf något att göra nu i istider...
                      Jag kan komma med utlåtande i april då jag fått mitt AGS, troligtvis är det en del annorlunda än XR, men skiljer ändå lite fram å tillbaka i spöna i prorex-serien har jag märkt. Jag har bara luftviftat, och provböjt ags, och tycker det upplevs rätt så toppigt, men framförallt känns det väldigt snabbt, lätt och smäckert, och jag tror det kommer passa bra till mitt crankbait-fiske. AGS-spöna är ju tillverkade i en annan kolfiber än X och XR-serien, så det kan mycket väl skilja en del, men sen är det ju det här med vad för form de har, hur mycket kolfiber det är på olika platser på spöt mm som gör en del på hur aktionen upplevs. Jaja. kan kan ge lite input framåt våren iallafall
                      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S