Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
    Jag verkar tillhöra de få som enbart är intresserade av endelade spön! Stör mig jättemycket på delade spön som glider isär och vrider sig. Känns även som en väldigt svag länk som jag inte vill ha på ett styvt gäddspö för tunga beten. Sen försvinner halva känslan i skarven på spöt istället för att som på odelade gå rätt in i handleden tycker jag De få spöna jag har som är delade (bara mina Trollingspön), delar jag aldrig. Sätter ihop dom och sen får de vara så för alltid Nu kör jag kombibil så det är inga problem med transport.
    Visst mister man mycket av känslan i delade spön,helt klart...själv har jag de senaste åren endast använt odelade spön utom vid trolling...kör å andra sidan nästan aldrig längre spön än 8 fot....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Så kallade resespön med fyra-fem delar har säkert märkbart sämre känsla, aldrig provat ett sådant dock.

Kommentera

• man behöver inte vara nån Einstein för att inse att både aktionen och känslan blir lidande på en klinga där man gör väggarna dubbelt så tjocka på nästan en dm mitt på...än värre på ett fyrdelat där det blir på tre ställen...
        Senast ändrad av byggarn; 2018-03-10, 14:41.

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          man behöver inte vara nån Einstein för att inse att både aktionen och känslan blir lidande på en klinga där man gör väggarna dubbelt så tjocka på nästan en dm mitt på...än värre på ett fyrdelat där det blir på tre ställen...
          Beror ju också på vilken aktion spöt har, ett toppigt spö lär ju lida mindre av en skarv på mitten än om det är helaktion.

Kommentera

man behöver inte vara nån Einstein för att inse att både aktionen och känslan blir lidande på en klinga där man gör väggarna dubbelt så tjocka på nästan en dm mitt på...än värre på ett fyrdelat där det blir på tre ställen...
            Tycker känslan är bra på flugspön som är fyrdelade. Borde inte skilja mot spinn.

Kommentera

• Svårt att argumentera mot att man tappar känsla med flerdelade spön.
              Dock finns det idag förvånansvärd många delade spön med grymt känsla. Så pass bra att många odelade spön inte hänger med.
              Det finns ju fler faktorer som påverka som i sin helhet kan skapa mediokra odelade och superkänsliga flerdelade.
              Det börjar med de valda carbomattor, deras limning, hur fibrarna läggs- över val av ringar, rullfästet, själva bygget t.ex. hur mycket lim och tape som finns under rullfästet, hur delarna fästa i varandra, hur mycket kontakt ringarna ha, vilken lina osv.osv.
              Har både delade och odelade spön, bl.a, två Daiwa Tatula till borre och lätt jigg. Ett delat i mitten, ett odelat. SVF blank som Zillion- eller Prorex AGS. Daiwas blanc through rullfäste. Skillnaden är inte märkbar, känsligheten är grym. ( Dock ej exakt samma då ett är ett M och det andra ett MH spö.)
              Senast ändrad av Utter; 2018-03-10, 17:19. Anledning: Grammatik är inte min starkaste sida

Kommentera

• klart det beror på materialet också.....tar ju hellre ett delat spö med en riktigt bra klinga än ett odelat med halvbra....allra helst ett odelat med riktigt bra klinga dock...

Kommentera

allra helst ett odelat med riktigt bra klinga dock...
                  Där håller jag med
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

• Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Tycker känslan är bra på flugspön som är fyrdelade. Borde inte skilja mot spinn.
                    Kan vara en av dom sämre jämförelserna

Ställ dig å jigga med ett flugspö och å återkom gärna

Kommentera

Självklart blir det lidande med delad klinga men frågan är hur mycket, Med dagens moderna tekniker vågar ja säga mycket lite.
                      men ja kan ha fel såklart

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S