Ursprungligen postat av Fock_it
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggApropå diskussionen i en annan tråd om den service lokala (svenska) butiker kan erbjuda till ett visst merpris än i Europa. I grunden vill jag köpa lokalt, annars försvinner de, men...
När följande står på en svensk websida så blir jag besviken på nivån av "service":
"Westin W3 Finesse är ett spinnspö speciellt framtaget för blandat jiggfiske. Perfekt för dropshot, traditionellt jiggfiske eller texas/carolina (T&C). Spöet går dock utmärkt att använda med spinnare, wobblers och andra hårdbeten också..."
ETT spö perfekt till dropshot, traditonella jiggfiske, T/C och hardbaits finns inte... dropshot och traditionellt (långsamt) jiggande kräver effektivt helt olika spön... och ett mjukt dropshotspö kan möjligen funka hyfsat till crankbaits å andra beten med fart i infiskningen... Jag vill inte betala för allmänt snack utan "insight" dvs något mer, ryck upp er eller så... Ja vad tror ni?
Sånna här snabba, men förlåtande, långa men ändå korta spön som funkar optimalt för jiggfiske, dropshot och både cranks och jerkbaits. Dom kommer nog försvinna mer och mer i takt med att det moderna abborrfisket växer fram.
Jag är mest förvånad över att dropshot/finessefisket inte vuxit fram i sverige, eftersom att det är väldigt effektivt/applicerbart på dom platser där folk vanligtvis jiggar.
Var f ö väldigt nära att köpa den kralligaste av TC haspelspöna(25g?), i mitt tycke ett väldigt bra spö för att fiske aningen tyngre beten som ska släpas på bottnen eller jiggar.
Kommentera
-
Vore en väldigt tråkig andrahandsmarknad om endast spön från dödsbon fanns bland köp/sälj och på Tradera. Är man perfektionist så får man nog slanta upp eller ha stor krets av fiskevänner och pröva sig fram. Att tro på en text eller att ha en tro på att tillverkarna vill nå ut till en kille i Uppsala är nog ngt naivt. Köp, prova, sälj. Till slut kanske man har det optimala abborrespöt. Men vad tråkigt det vore att inte vilja köpa ett bättre, precis som fisket är det väl jakten som är själva njutningen?
Kommentera
-
Ja shigekispön talar sig många varmt om men ett "allroundspö" måste väl vara minst 7' och finnas på marknaden för att vara ens i närheten? Chooten...
Läser jag t ex Trump tar jag det med en nypa eller två, men ja, jag kanske är naiv som vill ha sann produktfakta... vill inte betala extra för ren gallimatias. Att skriva rätt handlar om att nå ut till alla kunder inte bara mig i Uppsala... Jag tycker inte det är speciellt kul att behöva chansa hela tiden, i så fall ligger som sagt billiga Europaspön bra till...
Å du behöver nog inte oroa dig om andrahandsmarknaden, ett optimalt spö i dag är för många bara tvåa eller trea nästa år, dvs det duger inte alls, det har man ju märkt tydligt om man läst ordentligt på FS några år
Apropå dropshot/finessefiske, du har säkert rätt Sjöborg, jag tror att många med mig inte har givit DS en fair chans... är man van att fiska in, spinna hem med viss fart så kan långsamt DS vara en utmaning, iaf för mig men jag ska ge det en chans i vår...Senast ändrad av anteman; 2018-03-04, 13:20.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggDet finns ett nytt chooten på blocket i sumpan för 1600kr anteman
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggHan hade sålt ett par redan som jag ville ha
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 718 visningar
0 gillar