Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det är väl lite billigare komponenter. Ring och kolla med Söders (www.sportfiskeprylar.se). De har både legend och eyecon och kan säkert förklara skillnaden mellan spöna
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Haspelrulle eller multi?
      Jag fiskar till 95% med multi även Abborre,

Haspel är kanske att föredra om man fiskar mycket med jigg eftersom jag tycker linan har en förmåga att sno sig runt spötoppen när jag kör multi.
      Förvisso hindrar det mig inte från att köra multi men det kan va förbaskat irriterande om det händer för ofta....

Kommentera

Började också med multi i höstas och upplever att det funkar väldigt bra till jiggfiske också. Helt klart en vanesak.

Bara ett kast till...

Kommentera

Haha fan grabbar nu gör ni d ju bara svårare för mig!! hahaha!!
          Hade ju nästan bestämt mig för haspel.
          Gillar känslan man får av multi.
          Ibland har man lite tur,värkar som ja ska iväg på kurs med jobbet i sthlm,det värkar som ja skulle kunna hinna in på söder en stund då!!!
          Fore fördjävla kul om man fick till ett besök asså!!

Kommentera

Ja allt är ju avklarat lättare om man kan känna på spöna i förväg innan man köper något.

Bara ett kast till...

Kommentera

Ni som kör multi till abborrejiggande - tycker ni verkligen det funkar lika bra? Jag kör multi till gädda sedan länge, till abborrejiggning (å lite gös) har jag 2-3 haspelkit och ett lite grövre -35g 7'6" med multi.

Kört så några år och även om det funkar kastmässigt bra med den senare utrustningen så upplever jag att ergonomin inte är i par med haspelutrustningen när jag knycker, rycker och manipulerar hem jiggen. Det känns inte lika bekvämt, får inte riktigt samma kontroll här som med haspel. Till hårdbeten tycker jag multin funkar bra dock... och till gädda då förstås.

Är det endast en vanesak eller kompromissar ni en aning när ni multijiggar småbeten längs botten?

Kommentera

Haspel är möjligen i min åsikt aningen skönare men mest avgörande är 1) spöets egenskaper och 2) hur viktfördelningen mellan spö och rulle är balanserad.

Viktigast på punkt ett tycker jag är toppen. Jag vill ha en ganska responsvi topp när jag fiskar med mjukbeten efter borre.

Kommentera

Jag tycker haspel ger en mycket skönare känsla när jag smårycker hem en jigg, oftast kring botten.
                  Bättre känsla och en mer naturlig vinkel på handen.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ni som kör multi till abborrejiggande - tycker ni verkligen det funkar lika bra? Jag kör multi till gädda sedan länge, till abborrejiggning (å lite gös) har jag 2-3 haspelkit och ett lite grövre -35g 7'6" med multi.

Kört så några år och även om det funkar kastmässigt bra med den senare utrustningen så upplever jag att ergonomin inte är i par med haspelutrustningen när jag knycker, rycker och manipulerar hem jiggen. Det känns inte lika bekvämt, får inte riktigt samma kontroll här som med haspel. Till hårdbeten tycker jag multin funkar bra dock... och till gädda då förstås.

Är det endast en vanesak eller kompromissar ni en aning när ni multijiggar småbeten längs botten?
                    För mig är det nog en vanesak i alla fall. Haspel är väldigt smidigt och bekvämt men inget slår känslan man får med multi tycker jag.

Bara ett kast till...

Kommentera

är väl en vanesak som mycket annat...själv är jag uppväxt med en multi på spöt så en haspel känns inte lika hemvant alls...fiska med det som känns mest rätt bara så blir fisketuren trevligast...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04