Ursprungligen postat av Aspir3
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggFast den där bilden känns väldigt missvisande. Den visar ju snarare olika aktioner( regular - x-fast)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inläggBilden påvisar bara att aktionen inte har med Power att göra. Tog bara en exempelbild. Fanns inte många som beskrev det bra.
Kommentera
-
Det verkar inget vidare tillförlitligt när tillverkarna klassar sina egna spön. De underklassas och överklassas... kallas gör-sketa-snabba (xx fast) och fetsnabba (x fast) etc. Precis som för kläder verkar inte M och L etc. betyda samma sak för olika tillverkare eller i olika länder.
Om man skulle starta en provningsanstalt för abborrspön. Alla tillverkare som tillverkar abborrspön behöver ju bara skicka ett spö av varje ny model. Sedan testas alla med samma procedur som ger klassningar för ett antal standardiserade parametrar... nedböjning vid belastning x och y, egenfrekvens, tyngdpunkt med 225g rulle på osv. Slutligen kan ju brottgränsen bestämmas för de spön som inte testaren gillar och vill behålla.
Om tillverkarna inte vill skicka några spön då? Tänkte inte på det!
Men hur skulle det vara med en standardiserad procedur som alla kan utföra lika dant efter en enkel entydig instruktion? Sedan kan alla spöägare testa sina spön och lägga in resultaten via en app. Då bildas en enorm databas med standardiserade egenskaper för alla spön. Analyseras sedan datan med en multivariat analys och ser vilka parametrar som samvarierar finner man säkert att man gillar spön som liknar varandra i parametrarna trots att de har olika längd och betesvikt. Kanske hamnar snabba jiggspön i en grupp och de spön jag gillar i en annan...
Godnatt!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggMen det beror ju på helt vad man menar med sladdrigt. Ett haspel på 1/2Oz sladdrar ju mer än en 16oz muskypinne.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggMjo ja förstår allt. Men ja personligen tycker det är lite rörigt att det inte finns nån "industristantard" ja vill kunna se actionen i siffror eller klara benämningar så man vet AHA en sån har ja så ja vill ha en lite mjukare/hårdare etc
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg-Westin W3 Finesse T&C Haspel, 7-21g (härligt spö för en bra peng! Snyggt är det också!)
- Gunki Iron-T Chooten S Haspel 210cm 7-21g (sjukt spö helt enkelt, man kan inte önska sig mycket mer)
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...en-haspel.html
Var det helt enkelt så att du fick spöt i handen å tänkte "Westinarn är fin å bra men det här är något annat - måste ha!"?Senast ändrad av anteman; 2018-03-01, 18:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad fick dig att att köpa Gunkin när du redan hade Westinarn med samma klassning, aktion (?) och längd?
Var det helt enkelt så att du fick spöt i handen å tänkte "Westinarn är fin å bra men det här är något annat - måste ha!"?Senast ändrad av Aspir3; 2018-03-01, 21:21.
Kommentera
-
Apropå diskussionen i en annan tråd om den service lokala (svenska) butiker kan erbjuda till ett visst merpris än i Europa. I grunden vill jag köpa lokalt, annars försvinner de, men...
När följande står på en svensk websida så blir jag besviken på nivån av "service":
"Westin W3 Finesse är ett spinnspö speciellt framtaget för blandat jiggfiske. Perfekt för dropshot, traditionellt jiggfiske eller texas/carolina (T&C). Spöet går dock utmärkt att använda med spinnare, wobblers och andra hårdbeten också..."
ETT spö perfekt till dropshot, traditonella jiggfiske, T/C och hardbaits finns inte... dropshot och traditionellt (långsamt) jiggande kräver effektivt helt olika spön... och ett mjukt dropshotspö kan möjligen funka hyfsat till crankbaits å andra beten med fart i infiskningen... Jag vill inte betala för allmänt snack utan "insight" dvs något mer, ryck upp er eller så... Ja vad tror ni?Senast ändrad av anteman; 2018-03-03, 21:14.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggApropå diskussionen i en annan tråd om den service lokala (svenska) butiker kan erbjuda till ett visst merpris än i Europa. I grunden vill jag köpa lokalt, annars försvinner de, men...
När följande står på en svensk websida så blir jag besviken på nivån av "service":
"Westin W3 Finesse är ett spinnspö speciellt framtaget för blandat jiggfiske. Perfekt för dropshot, traditionellt jiggfiske eller texas/carolina (T&C). Spöet går dock utmärkt att använda med spinnare, wobblers och andra hårdbeten också..."
ETT spö perfekt till dropshot, traditonella jiggfiske, T/C och hardbaits finns inte... jag vill inte betala för allmänt snack utan "insight" dvs något mer, ryck upp er eller så... Ja vad tror ni?
Gunki Shigeki 3-12g 198 ML PERFEKT för allt, och 12g = 20-23g~ Bästa allround jiggspöet jag testat.. ;0)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 718 visningar
0 gillar