Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra beskrivning av spönas aktion, egenskaper och tänkt primärmetod, mera sånt på hemsidans spön!

Abborre fiskas ju både snabbt och långsamt med en mängd olika betestyper så det blir lite lustigt när många spön säljs som "bra till allt" vilket man ofta ser. Ange aktion och låt oss sedan välja, personliga preferenser har också betydelse.

Ett twitchspö bör enligt mig vara ganska styvt/bärigt i toppen ett "allroundspö" lite mjukare och ett drop-shop spö mjukare ändå. Däremot bör inte twitchspöt vara alltför toppigt utan ha en mjukare tapering än t ex ett spö för långsamt jiggfiske.
    Senast ändrad av anteman; 2018-02-11, 12:51.

Kommentera

• Jag anser att vikt är ganska irrelevant på abborrspön. Det enda med vikten jag har som faktor är viktfördelningen, dvs hur vikten balanseras med rullen.

Om balansen är bra spelar det ingen roll om spöt väger femtio eller hundra gram mer eller mindre.

Kommentera

• Lite offtopic i min egen tråd!!!
        Men någon som kan tipsa om (måste läsa literatur) för en som är ny på seriöst borrefiske?
        Tänkte om det fanns typ nån (abborrefiskarens specialknep)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sportfiskeprylar.se Visa inlägg
          I mars kommer det tredje spöt i serien som är mer likt ett traditionellt Jiggspö. Jag tror dom som testar dessa spön kommer bli grymt imponerade.
          Finns inte det spöt att beställa den 1 mars kommer ja personligen åka till er och och springa runt naken i eran butik!

Kommentera

Hej! Du har helt rätt i det du skriver man kan tycka att det känns som att vikten inte imponerar , vi har fokuserat på att göra spön som är kraftiga nog för att på ett så optimalt sätt effektivt ska kunna twitcha/jerka hem sina beten. Man kan göra hur lätta spön som helst men ju lättare desto skörare och det blir svårt att tillverka ett lättare spö med de egenskaper som dessa spön har. Våra PerchFight spön kommer i 3 modeller, de två som finns i lager nu kastar ledigt 10-25g, även tyngre (30g) om man vill. Det är mycket pulver i dessa och väldigt snabba även i toppen och målet med spöna var att ta fram spön som är optimala till jerk/twitch fisket som vi tror kommer bli allt mer populärt. Typ fisket med beten som Tiny buster, rapala shadow rap, rapala rip stopp mfler. Traditionella jiggspön med mjukare topp och snabb aktion är inte optimala till detta fiske, men våra spön är det. I mars kommer det tredje spöt i serien som är mer likt ett traditionellt Jiggspö. Jag tror dom som testar dessa spön kommer bli grymt imponerade.
            Spännande med en inblick i hur ni har tänkt när ni har designat era spön. Jag har fiskat bassinspirerat jerkbait på abborre ett tag och håller med, skitkul fiske och traditionella jiggspön är inte optimalt. I min värld är dock 7'3 lite långt för det fisket. Kan bero på att jag själv är kort och ofta fiskar från en låg båt... Det skall bli kul att känna på era spön i butiken.

Kommentera

Hej! Du har helt rätt i det du skriver man kan tycka att det känns som att vikten inte imponerar , vi har fokuserat på att göra spön som är kraftiga nog för att på ett så optimalt sätt effektivt ska kunna twitcha/jerka hem sina beten. Man kan göra hur lätta spön som helst men ju lättare desto skörare och det blir svårt att tillverka ett lättare spö med de egenskaper som dessa spön har. Våra PerchFight spön kommer i 3 modeller, de två som finns i lager nu kastar ledigt 10-25g, även tyngre (30g) om man vill. Det är mycket pulver i dessa och väldigt snabba även i toppen och målet med spöna var att ta fram spön som är optimala till jerk/twitch fisket som vi tror kommer bli allt mer populärt. Typ fisket med beten som Tiny buster, rapala shadow rap, rapala rip stopp mfler. Traditionella jiggspön med mjukare topp och snabb aktion är inte optimala till detta fiske, men våra spön är det. I mars kommer det tredje spöt i serien som är mer likt ett traditionellt Jiggspö. Jag tror dom som testar dessa spön kommer bli grymt imponerade.
              Helt nya spön och redan 35% rabatt?! Måste sålt dåligt... Men allvarligt, det ser så illa ut när nya grejor kommer ut i nätbutiken med ”rea-skyltar” direkt från start. Vad är det för fel med att skriva ut att spöna kostar 1495:- och nöja sig där?

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                enda som gått av för mig under fight är ett BFT vertical....
                Säger inte allt det här mer om BFTs spön än om huruvida lättare spön är omtåliga?

EDIT: Har pillat på båda spöna. Kul att man tar steget å gör teknikspecifika spön.
                Mer än att alla producenter skriver att deras spön är supersnabba och passar till att jigga, dropshot, crank. Men i själva verket så är dom långsamma och passar max till en metod egentligen.

EDIT2: Blir riktigt lycklig över den skandinaviska producent som plockar upp bollen först å gör ett riktigt glasfiberspö för crankbaits.
                Senast ändrad av F Sjöborg; 2018-02-15, 15:46.

Kommentera

• Nu kommer ju snart Sportings abborrspön också ut på marknaden. De kan säkert vara ett bra alternativ också.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

• Kommer sporting ut mä egna borrespön å asså??
                    Ja har en resa dit inbokad om ca 3 veckor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
                      Kommer sporting ut mä egna borrespön å asså??
                      Ja har en resa dit inbokad om ca 3 veckor.
                      Japp! Performance Titanium klinga, microwaveringar och kastvikter på 14, 18 och 24g tror jag det var.
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 764 visningar
                      0 gillar