Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Nej vikten imponerar inte, ffa om det är Toray T40, den har man ju fått för sig ska vara fin. Fast T40 fibern är kanske bara en grov indikation på slutresultatet och de goda egenskaperna och låg vikt beror främst på hur grafiten lindas på mandrillen och vilket och mängden bindemedel som används?

Sen är ju inte vikt allt, spöna kanske har kanonbalans pga vikten, lätta spön med kort handtag blir gärna framtunga. Sen kan man spekulera om ett tyngre spö, dvs mer material och bindemedel gör spöt hållbarare? Många fina, dyra spön med fin grafit sägs ju i reklamen vara, "lättare, styvare, starkare och snabbare". Ändå verkar de vara ömtåliga, har läst om vissa Gamakatsu och BFT Microwave, Perception att de har haft frekventa spöbrott? Starka klingor men väldigt ömtåliga mot "slag" som ger en strukturell skada och spöbrott vid kast/mothugg?
    Kompisens Perception gick av på 3ställen vid kast. Vad orsaken var vet jag inte. Men det upplevs väldigt omtåligt.
    Samma sak med större delen tunnare spön tycker jag. De känns ömtåliga men de tål nog mer än vad man tror. Själv har jag aldrig lyckats knäcka något spö. Och då är jag en sådan som rycker och sliter vid bottennapp
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Det enda av mina spön som någonsin gått av under fight av fisk var ett BFT Microwave.
      enda som gått av för mig under fight är ett BFT vertical....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        enda som gått av för mig under fight är ett BFT vertical....
        Samma här, microwave vertical.

Kommentera

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          /...
          De känns ömtåliga men de tål nog mer än vad man tror. Själv har jag aldrig lyckats knäcka något spö. Och då är jag en sådan som rycker och sliter vid bottennapp
          Ja precis det jag ville förmedla med inlägget ovan, lätta dyra spön av fin fiber kanske är starkare vid kast, bottennapp och mothugg men samtidigt ömtåligare med tunnare väggar, mindre bindemedel och olackade klingor. Får de en liten yttre strukturell skada (inte enbart ett slag alltså) i klingan så är det kört... månne?

Kommentera

• finns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

finns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....

https://www.fiskesnack.com/forum/sho...s-Factory-Tour
              Middagsdags! Kommer den att bekräfta eller dementera mina antaganden om hållbarhet i ovan inlägg?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Middagsdags! Kommer den att bekräfta eller dementera mina antaganden om hållbarhet i ovan inlägg?
                varken eller....är ett tag sedan jag tittade på filmerna dock....men tunnväggiga spön är lite känsligare för misshandel....vilket jag påtalat tidigare...vill man ha okänsliga spön skall man skaffa glasfiberspön
                Senast ändrad av byggarn; 2018-02-08, 20:33.

Kommentera

finns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....

https://www.fiskesnack.com/forum/sho...s-Factory-Tour
                  Det var intressant att se! Mycket hantverk.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

• Om pris inte är en jättebov kan jag varmt rekommendera G.loomis NRX mycket trevliga spön, Shimano Zodias ger mycket för pengarna och är också värda att kika på
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

• Hej! Du har helt rätt i det du skriver man kan tycka att det känns som att vikten inte imponerar , vi har fokuserat på att göra spön som är kraftiga nog för att på ett så optimalt sätt effektivt ska kunna twitcha/jerka hem sina beten. Man kan göra hur lätta spön som helst men ju lättare desto skörare och det blir svårt att tillverka ett lättare spö med de egenskaper som dessa spön har. Våra PerchFight spön kommer i 3 modeller, de två som finns i lager nu kastar ledigt 10-25g, även tyngre (30g) om man vill. Det är mycket pulver i dessa och väldigt snabba även i toppen och målet med spöna var att ta fram spön som är optimala till jerk/twitch fisket som vi tror kommer bli allt mer populärt. Typ fisket med beten som Tiny buster, rapala shadow rap, rapala rip stopp mfler. Traditionella jiggspön med mjukare topp och snabb aktion är inte optimala till detta fiske, men våra spön är det. I mars kommer det tredje spöt i serien som är mer likt ett traditionellt Jiggspö. Jag tror dom som testar dessa spön kommer bli grymt imponerade.
                      Sportfiskeprylar.se - Söder Sportfiske AB
                      För Sportfiskare, av Sportfiskare - Vi har inte råd att sälja skräp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 735 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04