En rocket kan knappast inte bli fel. Välkastande o stryktåliga rullar som är väldigt lätta att serva o underhålla.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken multirulle är bäst av dessa?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggEn rocket kan knappast inte bli fel. Välkastande o stryktåliga rullar som är väldigt lätta att serva o underhålla.
Kommentera
-
Rullarna på listan hade jag valt bort 2 rullar & det är ABU , har tyvärr skruvat för många ABU lp rullar för att känna något större förtroende för dom .
Dom andra 2 Luna & Calcutta Conquest är säkra kort , dom går tyst & mjukt kastar riktigt bra . Lunan är en mer stryktålig rulle & något råare rulle än Conquest , medans Conquest är en betydligt mindre rulle & det är mer finlir , super len & fin men tål inte riktigt lika mkt stryk
Lägg till Shimano Trax på listan
Shimano Tranx är en fantastiskt bra LP rulle som är snudd på lika mjuk & len som dom bästa runda rullarna & samtidigt robust byggd för att klara både saltvatten & tunga gäddbeten . Har själv 3st tranxrullar som har fått jobba hårt i år till både gädda & musky , kastar allt i från skedar till stora gummibeten & stora musky spinnare .
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inläggHej igen
Vilken multirulle är bäst av dessa: (Till de stora och lilla gäddfisket)
Abu Garcia Ambassadeur Beast 5501
Ambassadeur Revo Toro Beast 51 LH
Daiwa Luna 300L
Shimano Calcutta Conquest 301 (VAD HAR DENNA FÖR CM PER VEVTAG?)
Skriv varför och om ni skriver att en rulle är grym så vill jag att ni skriver vilka rullar ovanför ni inte har fiskat med!
tack
När ni ändå är här så kan ni svara på om man ska ha hög eller låg utväxling till gäddjiggar?
och
Om en rulle har ex 0.29mm och 220meter. Kan man då ha ca 0,36 150meter?
Köp alla fyra själv! Sedan när du har fiskat med dem i 3 - 4 år kan du skriva här och berätta vllken rulle just du tyckte var bäst!
Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG kan bli!!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg. ... tranxrullar .... , kastar allt i från skedar till stora gummibeten & stora musky spinnare .
Måste lägga till att mina CQ har jobbat hårt under alla dessa år och dom är mkt mer stryktåliga än vad utsidan visar.
MEN man ska fiska med det man trivs med, så TS ta och köp någon rulle från din lista , helst begagnad för att kunna sälja den med minimal förlust om du inte gillar den och gå ut och fiska. I slutändan, det är DINA egna erfarenheter som avgör vilken multi är bäst FÖR DIG:
//TSenast ändrad av tonyex; 2017-10-30, 12:44.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggHehe, frågan är inte hur bra de kastar alla möjliga beten utan hur mjukt och samtidigt kraftfullt tar man hem alla dom betena. Det är som att fiska i HD.
//T
Till musky körde jag med den högutväxlade 301HG & mkt spinnare vet inte om det blir så mkt tuffare än så .
Till gäddfisket föredrar jag den lägre utväxlingen
Kommentera
-
Så summan är att köp vad du vill. Haha. Tusen olika svar på samma eviga fråga men denna gång tycker jag nog att svaren var rätt sansade.
Det finns en röd tråd i de flesta svaren. Prova en rulle som ligger bra i handen. Köp en begagnad för att inte förlora så mycket pengar om den inte passar dig. Vilket du förmodligen lär märka. Alla jag känner hamnat förr eller senare i rullträsket när man väl börjar upptäcka hur kul det är.
Själv har jag alla möjliga märken och modeller. ABU, Shimano, Daiwa, Lev, Okuma. Ambassadeurer, Revos, Calcutta Conquest, Millionaire, Pixy, Metanium, zillion, mfl.
Skrev tidigare att jag föredrar ABUs runda till gäddfiske. Inte för att de är bäst. Utan för att jag gillar det svenska, utseendet, konceptet etc. Skulle precis lika gärna kunna ta med en rulle från den uppgående solens rike på mina turer. Och gör så emellanåt. Ingen rulle sticker på något sätt ut negativt. Jo förresten. Har en okuma som jag vägrar använda men som min son istället älskar och är helnöjd. Smaken är olika som tur är.
Generellt så är de runda MYCKET lättare att serva för en novis. En schimpans klarar av det. En rund oavsett märke alltså. En LP rulle kanske passar dina händer bättre. Ta en sådan då men som jag redan nämnt är en LP rulle i gäddstorlek inte speciellt mycket lägre än en rund. Du lär dock bli nöjd med vilken du än väljer rent fiskemässigt."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggSå summan är att köp vad du vill. Haha. Tusen olika svar på samma eviga fråga men denna gång tycker jag nog att svaren var rätt sansade.
Det finns en röd tråd i de flesta svaren. Prova en rulle som ligger bra i handen. Köp en begagnad för att inte förlora så mycket pengar om den inte passar dig. Vilket du förmodligen lär märka. Alla jag känner hamnat förr eller senare i rullträsket när man väl börjar upptäcka hur kul det är.
Själv har jag alla möjliga märken och modeller. ABU, Shimano, Daiwa, Lev, Okuma. Ambassadeurer, Revos, Calcutta Conquest, Millionaire, Pixy, Metanium, zillion, mfl.
Skrev tidigare att jag föredrar ABUs runda till gäddfiske. Inte för att de är bäst. Utan för att jag gillar det svenska, utseendet, konceptet etc. Skulle precis lika gärna kunna ta med en rulle från den uppgående solens rike på mina turer. Och gör så emellanåt. Ingen rulle sticker på något sätt ut negativt. Jo förresten. Har en okuma som jag vägrar använda men som min son istället älskar och är helnöjd. Smaken är olika som tur är.
Generellt så är de runda MYCKET lättare att serva för en novis. En schimpans klarar av det. En rund oavsett märke alltså. En LP rulle kanske passar dina händer bättre. Ta en sådan då men som jag redan nämnt är en LP rulle i gäddstorlek inte speciellt mycket lägre än en rund. Du lär dock bli nöjd med vilken du än väljer rent fiskemässigt.
Kommentera
-
Upplever inte min lilla beast 51 som dålig.
Faktiskt blev jag överraskad över hur bra den kändes.
Var redo att såga den helt och hållet men efter att han använt den några timmar så insåg jag att den faktiskt var riktigt trevlig.
Har ett par rullar att jämföra med också och en relativt dålig attityd mot den från början.
Så för att imponera krävde en del.
Veven var väl det enda som störde mig,.
Men det var inte det jag skulle säga.
När det gäller att kasta så är det relativt lite skillnad mellan moderna rullar.
Om man kastar en Tatula 200, Lexa, Curado, Mörrum, UT trimmad 5600,Beast osv osv så kastar de överlag lika långt.
Det är väldigt lite skillnad enligt mig när det gäller kastlängder.
Däremot är det större skillnad på hur förlåtande rullarna är när det gäller bromsen inställningar.
Vissa säger stopp direkt när man går under gränsen för skatbo, vissa kommer mer smygande.
Skit I kastlängder, det kommer räcka och det kommer bli bra oavsett rulle.
En Conquest för 4500kr kastar inte längre än en Curado för 1300kr.
Sen kan det ju skilja på hur lätta drag man kan kasta, men det hör inte hemma här.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar