Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken multirulle är bäst av dessa?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggWilliam det är knappt nån mening att teorisera kring linintag och diameter... Naturligtvis ska man fylla en rulle hyfsat väl men ingen gäddfiskare har nytta av 185 m flätlina! Jag lägger på ca 100 m (och nylon under så spolen blir fylld) och vänder på den efter ett par säsonger, andra tycker det är smidigare att låta butiken fylla spolen med en massa flätlina (med nån meter nylon i botten)
Linkapacitet som anges för en rulle är ett grovt medelvärde, finns nog ingen rulle som rymmer uppgiven mängd lina i en given diameter i form av flätlina, glöm det. Jag har en rulle som rymmer typ 90 m 0,33 (som nog är grövre i verkligheten) och det räcker. Nackdelen är ett en liten spole tappar procentuellt mer av lina vid kast så man får veva på lite mer i början av intaget.
Du är ny på multi så om du ogillar att veva fort i värme eller extremlångsamt i kyla kan ta en stund att landa i.. se bara på svaren i tråden, vi gillar olika utväxlingar. Om det är oklart för dig blir det inte lättare att välja rätt utväxling om du dessutom ska ta hänsyn till spolens diameter, vevens längd, lintjocklek... nä köp en beg rulle här på FS t ex och "fiska in dig" på den. När du vet mer vad du uppskattar byter du. ALLA rullar i denna tråd räcker till och funkar!
man får ju ha mängden meter och tjocklek som står på linkapaciteten om man vill ha den cm per vevtag som står
Kommentera
-
Du kan ha precis vilken dim som helst på linan!
Det avgör du helt och hållet själv.
Jag tycker faktiskt du köper den utrustningen du själv tror kommer funka bäst, sen åker du ut och skapar dug egna referenser på vad som funkar eller ej.
Dina teortiska frågor kan ingen svara på till 100% då det är mycket eget tycke och smak som avgör vad som passar bäst.
Ut och fiska istället för att fundera för mycket!
Kommentera
-
Jag hade valt den runda Ambassadeuren men inte en Beast. Tycker den är för dyr för vad den ger. Det frästa aluminiumchassit är ursnyggt men dyrt och onödigt. Det är mest en smaksak. Jag hade valt en CS5500 Rocket eller en 5600 C4 om du föredrar en tumtangent. Jag har Ambassadeurer av alla varianter. Med stativ i mässing och aluminium. Med bottenplattor i brons och aluminium. Med och utan den extra backspärren. Alla har fungerat utan något som helst mankemang för tungt gäddfiske
Alla rullar går att få ordning på rent kastmässigt. De som upplever att en rulle kastar kortare än en annan har i de alla flesta fallen inte ställt in rullen ordentligt. Väldigt ofta kommer frågor om rullar som alla som har en multi borde ha förstått hur man ställer in dem bäst.
Jag hade valt den runda Ambassadeuren för att dels gillar jag designen, dels gillar jag att den tillverkas i Svedala, dels går det på ett enkelt sätt att få tag på reservdelar från Svängsta. Att den också kastar som en dröm, väl rätt inställd gör inte saken sämre. Jag har inte en enda rulle som gått sönder oavsett fabrikat pga slitage men jag själv har haft sönder ett par. Dvs ren klantighet från min sida. Typ ramlat och tagit emot mig med rullen, trampat på den. Ett par vevar och något stjärnhjul är det. Någon ytterligare smådetalj har det varit. Jag har inte ens behövt byta spollager. Kan i och för sig bero på att jag servar mina rullar ofta.
De övriga rullarna har jag i varierande grad ägt, använt, sålt och alla fungerar fint, minst lika fint som Beasten. Mest småsaker som stör mig. Jag gillar jag inte utseendet på Conquesten. ett i-landsproblem, jag vet!
En gäddrulle i sk LP storlek tycker jag har diskvalificerat sig själva. De är i princip lika stora eller större än en rund rulle. Lite lägre men längre. Samtidigt är de en mardröm att serva jämfört med en rund rulle. Dock fungerar de fint att fiska med. Det viktigaste är att du trivs med rullen.
För att lite påvisa min tes om att alla rullar går att få ordning på med rätt inställning är att under ett fiskepass på Åland i våras var att jag och en kompis hade i princip varsin likadan rulle. Varsin rund Ambassadeur med liknande konfiguration. Jag som är en rullnörd har pillat och skruvat på mina rullar kastade avsevärt längre. Säkert 10-20 meter längre. Inte fick jag mer fisk för det dock!
Efter att jag pillat lite på hans rulle så var han i princip i kapp mig rent längdmässigt. Inte gjorde det rullen mer nervös heller.Senast ändrad av Mankan G; 2017-10-30, 08:47."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Personligen så om du är ny på multirulle så tycker jag också att Abu's runda rullar är trevliga.
Körde i ca 5 år med en 5500 C3 som aldrig svek mig. Servade den kanske 4 gånger under den tiden, med lite olja i lagren och lite fett på dreven. Ingen mer omfattande service gjordes.
Kastade allt från 40g till ca 150g med rullen, hade den som primär Jerk rulle under 3 av åren och funkade klockrent. TROTS att c3 an har aluminium stativ, enkel backspärr och vanliga lager. Du ska bara veta hur många backslag med tunga beten denna rulle fått utstå.
Nackdelen med c3 an är väl att den kan uppfattas som tråkig, det är trots allt den billigaste av Abu's runda Classic rullar.
En fördel jag kan se med vissa lågprofil rullar om du är ny är magnet bromsen, som nybörjare är det simpelt att använda magnetbromsen istället för c vikter om du är ovan.
Det som ska styra vilken rulle du väljer är vad du själv vill ha, rent storleksmässigt och estetiskt.
Man måste inte köra top of the line rullarna, Revo Toro Beast, Tranx, Calcutta Conquest, etc utan de billigare varianterna funkar bra med, Så länge du inte väljer en rulle avsedd för väldigt lätt fiske.
Det är lätt att hoppa på "hype" tåget och köpa det bästa som finns, jag gör det själv hela tiden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggLåter dyrt. Rullen är ändå sekundär, mycket viktigare att hitta ett spö som man trivs med.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggHåller inte alls med. "Fel" rulle på "rätt" spö blir ändå fel. Man måste tänka på helheten.
Kommentera
-
Jag tänker inte lägga mig i så mycket av valet av märke men för det "stora" gäddfisket som du kallar det ska du definitivt ha en lågutväxlad rulle.
Det ger så mycket mer vevkraft, att stå och veva 300 grams+ beten med en rulle som är 6 eller mer i utväxling en hel dag är inte gött och om du får på en riktigt bra gädda på en sådan rulle med spö lämpat för sådana beten har du ingen chans att fighta den på ett bra sätt.
Jag tycker själv tex att min tranx 401 med 5.8 i utväxlingsom jag spolat på med lite lina just för att ge mer kraft är något för klen för ändamålet även om det fungerar. Min calcutta 401d är klart starkare med sina 5.1 i utväxling och det märks klart och tydligt om du fiskar stora beten och stora gäddor med riktigt styva spön. Jag fiskar knappt med min conquest 401 längre just pga avsaknaden av styrka, jag håller på och titta på om man kan växla ner den till 4.7.
Kommentera
-
Jag skulle ta beasten om jag var tvungen att välja av dom du listade.
Fast ännu hellre hade jag köpt en CS Pro Rocket stoppat i kemhybridlager och kanske en roligare vev, mörrum eller beastvev kanske.
Och som bonus får du ju en bra slant att köpa beten för.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggHåller inte alls med. "Fel" rulle på "rätt" spö blir ändå fel. Man måste tänka på helheten.Senast ändrad av holden; 2017-10-30, 11:00.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 728 visningar
0 gillar