Vilken multirulle är bäst av dessa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken multirulle är bäst av dessa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shimano Calcutta Conquest 301 (VAD HAR DENNA FÖR CM PER VEVTAG?
    Utväxling 5,6:1,

cm per vevtag är nästan omöjligt att svara på det beror på lintjocklek och hur långt från rullen betet befinner sig vid mät ögonblicket.

Kommentera

Håll dig borta från Torosarna, om du är inte duktig på att serva rullar. Frikoppling är deras svagaste punkt.

Från din lista är Conquest en mer fullandad produkt och välbeprövad världen över. Conquest dar in 76 cm per vevtag trots sin relativ låga utv. I praktiken blir det kanske 68-74 eller något sånt beroende på hur mkt lina finns kvar i spolen.

Du har ingen Tranx på din lista, men den skulle jag satsa mina pengar på.

Häls //T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-10-29, 21:50.

Kommentera

Min röst går på antingen tranx 300, tatula 200 eller en Calcutta 300

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
          Hej igen

Vilken multirulle är bäst av dessa: (Till de stora och lilla gäddfisket)

Abu Garcia Ambassadeur Beast 5501

Ambassadeur Revo Toro Beast 51 LH

Daiwa Luna 300L

Shimano Calcutta Conquest 301 (VAD HAR DENNA FÖR CM PER VEVTAG?)

Skriv varför och om ni skriver att en rulle är grym så vill jag att ni skriver vilka rullar ovanför ni inte har fiskat med!

tack

När ni ändå är här så kan ni svara på om man ska ha hög eller låg utväxling till gäddjiggar?
          och
          Om en rulle har ex 0.29mm och 220meter. Kan man då ha ca 0,36 150meter?
          Köp alla fyra å testa själv är nog det bästa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
            Köp alla fyra å testa själv är nog det bästa.
            Låter dyrt. Rullen är ändå sekundär, mycket viktigare att hitta ett spö som man trivs med.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Håll dig borta från Torosarna, om du är inte duktig på att serva rullar. Frikoppling är deras svagaste punkt.

Från din lista är Conquest en mer fullandad produkt och välbeprövad världen över. Conquest dar in 76 cm per vevtag trots sin relativ låga utv. I praktiken blir det kanske 68-74 eller något sånt beroende på hur mkt lina finns kvar i spolen.

Häls //T
              Gäller det alltså även Revo Toro Beast/Toro S (ev Max Toro) av senaste version? Att förra Revo Toro var lite ljudlig och servicekrävande har jag läst men att den senaste har problem har jag missat.... (har dock inte läst så mycket om dem...) en Lexa 300 funkar kan jag intyga och säkert även Tranx 300...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Edit: Det är inte lag på att ha vare sig de lintjocklekar eller det antal meter som står på rullen. Det är en upplysning från tillverkaren om hur mycket spolen rymmer av en viss dimension. Är du nybörjare på multi är det klokt att ha något tiotal meter mindre lina då rullen då bli mer förlåtande...

Edit II: Hur mycket lina rullen tar in per vevtag är ju beroende av hur mycket det finns på spolen. Utväxlingen blir en mer relevant jämförelse.
                Om man har så tjock och mängden meter som det står så stämmer det?

Gjorde en uträkning på Abu Garcia Ambassadeur Beast 5501. Den har 220 Meter 0,32 MM. Så uträkningen blev så att om jag vill fiska med 0,35 så ska jag ha ca 183. Så om man tar på 180 meter 0,35 i butiken så löser det sig?
                Senast ändrad av Williamgurebo; 2017-10-29, 23:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Häls //T
                  tog bort den för att den hade 76 cm per vevtag. Kommer nu ta bort conquest om det är 76cm per vevtag.

Om man följer linkapaciteten så stämmer vel cm per vevtag?

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                    Om man följer linkapaciteten så stämmer vel cm per vevtag?
                    Det är mer komplicerat än så. Det riktiga antalet cm per vevteg har att göra med spolens mått och hur mkt lina har du kvar efter kastet. Lintjocklek kan påverka linintaget oxå. Tillverkare anger bara max antal cm per vevtag och inget annat.

Jag fiskar gädda nästan uteslutet med jiggar, gummibeten och jerkbaits . Rullar som tar in lite för lite lina per vevtag typ 60 cm kräver mer av fiskaren för att kunna hålla en bra kontakt med betena, tycker jag. Så frågan är varför ska jag göra jobbet , när rullen kan fixa biffen.

//T

Kommentera

William det är knappt nån mening att teorisera kring linintag och diameter... Naturligtvis ska man fylla en rulle hyfsat väl men ingen gäddfiskare har nytta av 185 m flätlina! Jag lägger på ca 100 m (och nylon under så spolen blir fylld) och vänder på den efter ett par säsonger, andra tycker det är smidigare att låta butiken fylla spolen med en massa flätlina (med nån meter nylon i botten)

Linkapacitet som anges för en rulle är ett grovt medelvärde, finns nog ingen rulle som rymmer uppgiven mängd lina i en given diameter i form av flätlina, glöm det. Jag har en rulle som rymmer typ 90 m 0,33 (som nog är grövre i verkligheten) och det räcker. Nackdelen är ett en liten spole tappar procentuellt mer av lina vid kast så man får veva på lite mer i början av intaget.

Du är ny på multi så om du ogillar att veva fort i värme eller extremlångsamt i kyla kan ta en stund att landa i.. se bara på svaren i tråden, vi gillar olika utväxlingar. Om det är oklart för dig blir det inte lättare att välja rätt utväxling om du dessutom ska ta hänsyn till spolens diameter, vevens längd, lintjocklek...

Nä köp en beg rulle här på FS t ex och "fiska in dig" på den. När du vet mer vad du uppskattar byter du. ALLA rullar i denna tråd räcker till och funkar!
                      Senast ändrad av anteman; 2017-10-30, 08:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04