Mata ut lina via bromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mata ut lina via bromsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mata ut lina via bromsen?

Vi har ju alla varit med om dom situationer när man vevar in för långt för att kunna öppna bygeln. För att lösa det så brukar jag snurra spolen på min haspelrulle med tummen så att den matar ut lina (oftast bara 5-10cm).

Så nu funderar jag om det är skadligt för rullen att göra det? Känns ju som en ofarlig grej eftersom bromsen alltid arbetar när man har fisk på kroken men kan tänka mig att det kanske är onödigt slitage om man kollar långsiktigt.

Det kan knappast slita mera på rullen än när bromsen gör samma sak med en firre på kroken som med lite tur drar flera tiotals meter lina så inget problem vad jag kan se.

Alternativet är att lossa backspärren på rullen och veva ut lina men då måste Du komma ihåg att spärra den igen annars har Du ett skapligt trassel som följd!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Det kan knappast slita mera på rullen än när bromsen gör samma sak med en firre på kroken som med lite tur drar flera tiotals meter lina så inget problem vad jag kan se.

Alternativet är att lossa backspärren på rullen och veva ut lina men då måste Du komma ihåg att spärra den igen annars har Du ett skapligt trassel som följd!
      Har ingen backspärr på min rulle så kör på min vanliga metod i såna fall. Tack för svaret!

Kommentera

No worries! Så gör nog dom flesta av oss med haspelrullarna, jag själv i alla fall.
        Håller inte bromsen för den lilla påfrestningen så lär den inte palla när man verkligen behöver den o har krokat en stor fisk.
        Så det e lugnt, "tumma på" du bara!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 716 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S