Lönt att uppgradera till haspelset för cirka tusenlappen (gädda, abborre)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lönt att uppgradera till haspelset för cirka tusenlappen (gädda, abborre)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lönt att uppgradera till haspelset för cirka tusenlappen (gädda, abborre)?

Fasen också, jag tror jag håller på att trilla dit!
    Jag har tidigare varit fast i min övertygelse om att ett 200-kronors haspelset är fullt tillräckligt, och att alla fina spö och linor och grejer bara är snobberi.
    Men så var jag ute i går och fiskade igen, fick en gädda men tappade en annan som jag inte lyckades kroka, och började fundera på om mitt spö tillsammans med nylonlina kanske är för mjukt och att den hade suttit med bättre utrustning.
    Märker också att jag har svårt att få någon längd på kasten och så tänker man att det kanske är spöt som är lite för kort och för mjukt och...

Funderar på om man skulle kunna köpa något kit för under tusenlappen som ger en märkbar uppgradering från det jag har?
    Det här är vad jag har nu:

7-fots teleskopspö, 0.30mm nylonlina. Specat för kastvikt 5-30gram.

Jag fiskar primärt i insjö efter gädda i 1-4kg klassen, men man vill ju ha en chans att få i land *om* det nu kliver på en 100cm-bjässe på 6-7kg.
    Som bete använder jag mest 23grams wobbler, men kanske köper något annat i framtiden.
    Det hade varit trevligt om det även funkade att fiska exv. abborre med spinnare.

Har tittat runt lite efter kombinationer med primärt:
    * Haspelrulle+spö+lina i ett paket
    * Lite längre spö än det jag har nu
    * Lite tyngre rekommenderad kastvikt
    * Flätlina

Här är vad jag hittat hittills:

Daiwa Crossfire Haspelset 8 fot, 10-40g, 899:-

Daiwa Crossfire 8ft XH 20-60g Haspelset, 895:-

Black Max Combo 8 H 30-60 g, 899:-

Daiwa Sweepfire Combo 8 fot inkl. flätlina J-Braid, 8-35g, 749:-

Haspelset Blizzard Combo 8', 8-30g, 799:-

Tror ni att något av ovanstående är att satsa på, eller funkar det lika bra med det jag redan har?

Och ja, jag vet att folk säkert kommer rekommendera att man köper något Schwarzeneggerzonker-max-2000-black-diamond-special-edition spö för 3000 kr och en rulle för lika mycket för att det är så mycket bättre, men riktigt så långt har jag inte trillat dit än!

Det set du redan har tycker jag du kan skänka till nån lillgrabb.

Vilket set av ovanstående du än köper så har du utrustning som är ljusår bättre.

2017 borde det vara spöstraff på en haspelrulle utan IAR (=direktverkande backdpärr).
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

2017 borde det vara spöstraff på en haspelrulle utan IAR (=direktverkande backdpärr).

Jag tycker också du borde uppgradera. Till en början märker man stoooor skillnad. Säg att du går från 200-1000,- så är skillnaden enorm. Går du sedan från 1000-3000 så är skillnaden stor. Sedan börjar det plana ut och man märker inte någon extrem skillnad på grejerna, det är mer detaljer och tycke och smak. Samt kanske lite nörderi och/eller snobberi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Det set du redan har tycker jag du kan skänka till nån lillgrabb.

Vilket set av ovanstående du än köper så har du utrustning som är ljusår bättre.

Haha, det har du kanske rätt i!
        Jag börjar mer och mer luta år det första jag listade, Daiwa Crossfire Haspelset 8 fot, 10-40g. Känns som ett "lagom" alternativ på något sätt...

Kommentera

Vad väger dragen du kastar?

Kommentera

Alla seten är bättre än du har men Blackmax-kitets 30-60 gram gör det mindre lyckat till borrefiske. Skulle själv satsa på 10-40 gram eller 8-35.
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
              Haha, det har du kanske rätt i!
              Jag börjar mer och mer luta år det första jag listade, Daiwa Crossfire Haspelset 8 fot, 10-40g. Känns som ett "lagom" alternativ på något sätt...
              Ja det hade blivit mitt val bland dessa kit: "lagom allround" även om jag inte prövat komponenterna... I övrigt håller jag med de andra - du bör märka en väsentlig skillnad - bara flätlinan gör att du kommer uppleva saker och ting i realtid!

Kommentera

Jag har själv ett blizzard-set och är oerhört nöjd med spöt, rullen har jag fått reklamera vid två eller tre tillfällen dock. Fick tillslut en rulle som orkade med mig, den fick hamna på teleskopspöt(som alltid ligger i bilen).
                Köpte en bättre rulle (Daiwa) till spöt och det är det skönaste spöt jag fiskat med, testat andra dyrare men inget har känts lika bra för just mig. Rekommenderas verkligen om du får ett exemplar med fungerande rulle.

Kommentera

Tack för all feedback, tror jag ska slå till på Daiwa 10-40 settet ganska snart, så man hinner med att prova det någon gång innan fiskesäsongen är slut!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                    Tack för all feedback, tror jag ska slå till på Daiwa 10-40 settet ganska snart, så man hinner med att prova det någon gång innan fiskesäsongen är slut!
                    Gör det och berätta om du blev nöjd, men du, inte är säsongen slut snart, den snarare börjar - såväl i Halmstad som Uppsala!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 917 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13