Uppgradera utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppgradera utrustning

    Hej,

    Behöver hjälp med lite tips från mer kunnande när jag nu ska uppgradera min utrustning. Har inte fiskat på 15 år och hade då som tonåring ett standardsett (Abu Garcia Cardinal size4 rulle och ett 240 cm spö 10-35g). Vill nu uppdatera det lite då jag inte känner att spöt räcker till för det jag vill göra. Har kikat en hel del på Jerk vilket verkar otroligt kul men känner alltså inte att min utrustning fixar det.

    Jag och min son fiskar både insjö och hav, från båt och från land i bägge fallen. Med andra ord är jag ute efter en lösning som är så allround som möjligt. Självklart är allt en prisfråga och min budget ligger på 1000 kr.

    Har kikat på olika set på bland annat XXL och på nätet. De flesta setten under 1000 kr har en likvärdig rulle som Abu Garcia Cardinal vilket gör det onödigt för mig att köpa. Är mer inne på att köpa ett nytt spö som är lite kortare och styvare samt klarar av tyngre beten. På så vis kan jag komma åt Jerk även om en mulitrulle också skulle vara att föredra (man kan inte få allt samtidigt).

    Vad borde jag sattsa på, hur borde jag tänka ? Har ni tips så kom gärna med dem !


    MVH Kim
    "Kill and destroy.... thats the tactic"

  • #2
    Börja med att besöka en RIKTIG fiske affär , dom kommer lotsa rätt i djungeln

    Kommentera


    • #3
      Det är haspelset och inte multi du vill fiska med?
      Xxl har en hel del bra produkter. Men personalen lämnar lite att önska
      Hur pass tungt vill du kasta? Det är inte enbart spöt utan även rullen som bör klara dom vikter du skall fiska med

      Kommentera


      • #4
        Åk till en bra fiskebutik. Inte XXL. En riktig butik med kunnig personal kommer att guida dig rätt. En riktig butik kommer inte att trycka på dig något du inte behöver. Söders sportfiske, sporting, sportfiskeboden, är exempel på riktigt seriösa butiker. Alla de jag räknade upp ligger i Stockholm eller Örebro men vad jag menar är att du ska åka till en sådan i närheten av där du bor.

        Dessvärre finns det inte speciellt många bra "allround" spön som klarar allt. Du kommer att tvingas begränsa dina val av beten eller köpa några fler spön. Det finns lättare jerkbeten som fungerar på spön för lite lättare betesvikter men om du tex vill dubblera genom att jerka en Buster Jerk och samtidigt använda en liten spinnare för aborre så blir det svårt. Det går men du tappar mycket av känslan. Inget kul helt enkelt. Du skulle kunna behålla din gamla utrustning för det det lättare fisket och köpa dig en lättare jerkutrustning. För att sedan se vad som är roligast. En lättare jerkutrustning klarar de mindre jerkbetena samt de lite mindre gummibetena. Man får helt enkelt mer fisk med rätt prylar. Det går att anpassa sig till fler situationer på vattnet. Ett exempel är att jag var med två kamrater på Åland i våras för att fiska gädda. Två av oss hade en större arsenal av prylar medan en hade ett enkelt spö från stormarknaden. 27 gäddor drog vi upp tillsammans. Kamraten med den simpla utrustningen fick upp EN gädda. På bete han lånade av mig. Det behövs inga mängder av prylar men att ha lite olika tekniker att välja från gör det hela roligare och mer effektivt

        Skulle gissa dock att även ditt gamla spö kommer att kännas mossigt om du provar ett modernt spö för lättare jiggar eller crankbaits. Tyvärr eller snarare kul nog så har våra utrustningar förbättrats ordentligt på senare år. Jag har kvar mina spön från tiden då jag började fiska. 20-25 år sedan. De var alla "state of art" då. Kolfiberspön som INTE var billiga på sin tid men som idag är hopplöst trista.
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-08-17, 16:47.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Med en utrustning blir du som nämnts, lite begränsad i känsla eller betesvikter.
          Om du köper ett litet kraftigare spö till jerkfisket fundera på en längd på 7'-7'6" i vart fall. Inte optimalt till jerk menar vissa men så mycket trevligare till resten, dvs mer av ett allroundspö. Finns det nån som köper dedikerade jerkspön runt 6 fot numera? Jag fiskar bara från båt och både spinner, jerkar och "vevejerkar" med mina 8 fotare.

          Nu när du inte riktigt vet vad du vill ha så kan ett besök hos butik vara bra, annars hittar man ofta bra begagnade grejer till bra pris här på FS eller t ex Tradera. Begagnat ger nog bäst valuta för pengarna...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av WilliamViking Visa inlägg
            Hej,

            Behöver hjälp med lite tips från mer kunnande när jag nu ska uppgradera min utrustning. Har inte fiskat på 15 år och hade då som tonåring ett standardsett (Abu Garcia Cardinal size4 rulle och ett 240 cm spö 10-35g). Vill nu uppdatera det lite då jag inte känner att spöt räcker till för det jag vill göra. Har kikat en hel del på Jerk vilket verkar otroligt kul men känner alltså inte att min utrustning fixar det.

            Jag och min son fiskar både insjö och hav, från båt och från land i bägge fallen. Med andra ord är jag ute efter en lösning som är så allround som möjligt. Självklart är allt en prisfråga och min budget ligger på 1000 kr.

            Har kikat på olika set på bland annat XXL och på nätet. De flesta setten under 1000 kr har en likvärdig rulle som Abu Garcia Cardinal vilket gör det onödigt för mig att köpa. Är mer inne på att köpa ett nytt spö som är lite kortare och styvare samt klarar av tyngre beten. På så vis kan jag komma åt Jerk även om en mulitrulle också skulle vara att föredra (man kan inte få allt samtidigt).

            Vad borde jag sattsa på, hur borde jag tänka ? Har ni tips så kom gärna med dem !


            MVH Kim
            Hej Kim;

            Gå in till Sonny Stjärnås, Stjärnås Sportfiske i Göteborg och be honom hjälpa dig att välja en utrustning som passar dina behov och ditt fiske...

            Inför en av mina USA-resor och Gädd- och Muskiefisketävlingar i Minnesota i början av 1980-talet byggde Sonny Stjärnås ett kraftigt 10-fots spinnspö på en Sportex-klinga åt mig för att kunna klara konkurrensen....

            Go for the Big Ones!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Känns lite fel att börja prata spön utan att TS varit i en butik men ett tips är att kika på Svartzonkers Black series. Ruggigt mycket spö för pengarna. Tex så går det att hitta hans nya glide and tail för ca 650-700 kr om man letar lite. Ett ca 7 fot långt jerkspö som faktiskt fungerar även för gummibeten. Dock fungerar det bäst när vikterna kryper uppåt Buster Jerk och uppåt. Jag har det och just det spöt fick slita hund på min Ålandsresor tidigare när toppöglan gick sönder på mitt vanliga spö för gummin. Det gick alldeles utmärkt. Det går även att kasta beten ner mot 30 gr om det kniper. Dock vet jag inte om det finns för haspel.

              Även Downsize ur samma serie är ett kalasspö för samma pengar. Dock lite mjukare med max 90 gr i betesvikt. Räcker för en Buster Jerk och fungerar finfint för Westin Swim och faktiskt hyffsat för den 22 gr lätta Mc My Jr. 90 gr är egentligen rätt tungt om man jämför med för 10 år sedan.

              Vet inte om summan som blir över räcker till en rulle. Kanske på rea någonstans
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 674 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 334 svar
              266 232 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
              15 svar
              2 331 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Fisketrassel  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              882 svar
              141 849 visningar
              16 gillar
              Senaste inlägg Kulfisk
              av Kulfisk
               
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 046 svar
              196 183 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Villespinn91  
              Arbetar...
              X